B Bitterhetsakademin skrev:
ksam till den sociala förklaringsmodellen, hur mycket organiserad brottslighet fanns i det gamla fattigsverige med i praktiken livegna statare som levde i misär. J
Då var det "överheten" som stod för den genom att utnyttja statare/torpare osv.

P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag kan rekommendera Youtube på elinstallationer och arbeten på såna i Pakistan och Indien. Det verkar vara länder där dom flesta inte verkar så bekymrade över om dom skulle plötsligt dö.
Det finns väl rätt många fatalister där, skulle jag tro. Buddister och muslimer.

Redigerat:
P
useless useless skrev:
Att ha dragit en skarvsladd från grannen till elbilen lär knappast klassas som grovt brott.
Om brottet ska rubriceras som grovt eller inte avgör väl åklagaren när den lämnar in stämningsansökan till tingsrätten?

P
F FenixLord skrev:
Det handlar bara om vad som är ekonomiskt lönsamt och politiskt användbart. Om polisen var efektiv mot organiserad kriminalitet skulle det bli svårare för politikerna att skrämma oss att rösta på det ena eller andra sättet,
Menar du att det har kommit direktiv till polisen från politiskt håll om att blunda för vissa brott?
Var finns det mer att läsa om det i så fall?

• Gilla
LaT
  • Laddar…
P
H Hybro skrev:
Elen snodde vi genom att medelst två metspön haka på en uppskakad kabel med krokar, på luftburna elledningarna.
Ett ganska enkelt sätt att tappa av el från luftledningar lär vara att lägga en slinga på marken och ansluta slingans ändar till strömförbrukaren. Jag vet inte hur enkelt det är eftersom jag aldrig har provat.

P
M Mats skrev:
Du menar att han vart tillPROPPad med förSÄKRING från polisen
Gjorde tjuven motstånd när han greps?

P pmd skrev:
Ett ganska enkelt sätt att tappa av el från luftledningar lär vara att lägga en slinga på marken och ansluta slingans ändar till strömförbrukaren. Jag vet inte hur enkelt det är eftersom jag aldrig har provat.
Visst blir det induktion i en slinga men misstänker att effekten bara skulle räcka till att driva ett armbandsur eller liknande.

I
Det är ett Gävla sätt att göra så.

• Haha
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
Tveksam till den sociala förklaringsmodellen, hur mycket organiserad brottslighet fanns i det gamla fattigsverige med i praktiken livegna statare som levde i misär. Jag vet att förklaringen är vanlig från vänster och framförs av Jerzy Snickesnacki med flera.
Det fanns massor av oorganiserad brottslighet.
Hur tänkte du att den skulle kunna bli organiserad?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det fanns massor av oorganiserad brottslighet.
Hur tänkte du att den skulle kunna bli organiserad?
Kanske med hjälp av en app som med allt annat i it-åldern?😆 Nej jag skämtar bara. Svenskarna saknar klanstrukturer, det har kommit söderifrån i modern tid.

• Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nej jag skämtar bara. Svenskarna saknar klanstrukturer, det har kommit söderifrån i modern tid.
Det var nog att "folkhemsbygget" lyckades bryta ner en massa klanstrukturer.

Annars kommer jag att tänka på ett radioinslag om kreativa lösningar på elförsörjningen i Kurdistan. Ett virrvarr av trådar och en fjärdedel av inmatad effekt gick genom mätarna, det var förenat med livsfara att försöka läsa av dem då folket slöt upp mot personalen vid elbolaget. I de länderna är de flesta fatalister, ske Guds vilja.
Jag har sett en helt seriös plan från Indien på att utnyttja grannsamverkan mot elstöld. Om det försvinner el så stängs elen av till området. Tanken är att grannarna då tar hand om eltjuvarna av rent egenintresse.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Svenskarna saknar klanstrukturer, det har kommit söderifrån i modern tid.
Svenskarna har haft starka klanstrukturer, även om det är väldigt länge sedan. Krigen före år 1000 var i princip släktfejder.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Svenskarna har haft starka klanstrukturer, även om det är väldigt länge sedan. Krigen före år 1000 var i princip släktfejder.
Ja och arbetat bort dessa men dagens invandrare har det inte.
Vad som hände för tusen år sedan är inte så relevant idag.

Ja och arbetat bort dessa men dagens invandrare har det inte.
Vad som hände för tusen år sedan är inte så relevant idag.
Om vi med "klaner" menar stora släkter/familjer så måste jag nog erkänna att jag tillhör en hyffsat stor?

På jularna så kan vi bli runt 40 pers och då talar vi ändå bara om de av oss som umgås ofta, drar vi ut det till kusiner och sånt så kommer vi nog upp i ett 80-tal.
Vet inte om vi är "punktmarkerade" av polisen på grund av storleken, men mig veterligen så är ingen i släkten mer "kriminell" än medelsvensson.

Jo just det, runt ⅓ är ju "söderifrån". Ni vet smålänningar och sånt där.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.