6 702 läst ·
80 svar
7k läst
80 svar
55-åring stal el från fastighet – kopplade in egna kablar
Det har jag inget svar på. Men det är bra att veta att ett brott måste ha med 2 år i fängelse i straffskalan för att ge polisen en större befogenhet att utföra visitation, leta genom bilar, husrannsakan osv ...D Daniel Eriksson1 skrev:
Så detta är ofta anledningen till att relativt små brott har med "upp till två års fängelse" i straffskalan, för att polis ska kunna ingripa innan bevis blir förstörda osv.
Hur det är med brottet olaga energiavledning vet jag inte, för i normalgraden har de satt upp till 1 års fängelse i straffskalan, och för grovt brott 4 år, så det rimmar lite dåligt med att skälet skulle vara detta.
Watt-aboutism
Att ha dragit en skarvsladd från grannen till elbilen lär knappast klassas som grovt brott.Mikael_L skrev:
Eller i hyresfastigheten hen själv bor i, dvs stulit ström från sin hyresvärd.pacman42 skrev:
Jag ska ärligt medge att jag snabbläste artikeln här så snabbt första gången att jag inte först insåg att det nog inte gällde kablar inskarvade före elmätaren.
Rent krasst borde väl inte lite elstöld via en skarvsladd ens räknas som olovlig energiavledning? Det känns som att stöld hade varit en bättre brottsrubricering.Mikael_L skrev:
Jo, rent formellt ser det ju ut som det gör med gällande lagstiftning. Och det är säkert hårdare straff för olovlig kraftavledning än några hundra stulna kilowattimmar, så det är väl bra för rättsväsendet då de kan agera lite mer kraftfullt.Alfredo skrev:
Men lite grann blir det ju jämförbart med att jag kopplar på en slang på grannens utekran och stjäl lite av det kommunala vattnet. Det är stöld, inte olovlig vattenavledning...
Jag tror att lagen om olovlig energiavledning i första hand kom till för att man inte skulle stjäla omätt ström från nätägaren, inte för att stävja stöld mellan grannar.
Det handlar bara om vad som är ekonomiskt lönsamt och politiskt användbart. Om polisen var efektiv mot organiserad kriminalitet skulle det bli svårare för politikerna att skrämma oss att rösta på det ena eller andra sättet,Farstatjej90 skrev:
Hur är det möjligt att svensk polis har tid att åka på utryckning kl 05 på morgonen för att dra ur en förgreningsdosa? Detta är så typiskt svensk polis. När det skjuts folk verkar nerdrogade 15-åringar vara nån slags kriminella genier som överlistar polisen på elscooter. Däremot om gärningsmannen istället kollat på Viaplay utan att betala...
Kan du förtydliga vad du menar med "att skrämma oss..."F FenixLord skrev:
Hade du sagt försöker skrämma oss, så hade jag hållit med dig.
För ingen seriös människa tror väl ändå på den där skrämselpropagandan som de, oftast utan faktaunderlag, patetiskt framför!
MP har ju ändå oftast ett faktaunderlag när de pratar om klimatförändringarna, men SD kan ju inte visa nåt när de yrar om "folk utbyte" eller att alla muslimer/människor ifrån Mellanöstern är "islamister".
Vad gäller folkutbyte kan man blida sig en uppfattning med sina egna ögon efter att gått en kort promenad på stan och jämföra med hur det såg ut när man var barn. Om den ena gruppen tidigt bildar familj och får många avkommor och den andra gruppen bildar familj sent och får något enstaka barn behöver man inte vara matematiker eller ropa efter källa för att inse att den första gruppen kommer att utgöra nästa hela populationen efter några få generationer.L lat skrev:Kan du förtydliga vad du menar med "att skrämma oss..."
Hade du sagt försöker skrämma oss, så hade jag hållit med dig.
För ingen seriös människa tror väl ändå på den där skrämselpropagandan som de, oftast utan faktaunderlag, patetiskt framför!
MP har ju ändå oftast ett faktaunderlag när de pratar om klimatförändringarna, men SD kan ju inte visa nåt när de yrar om "folk utbyte" eller att alla muslimer/människor ifrån Mellanöstern är "islamister".
Du menar att först greker/italienare blev utbytta mot finnar som sen blev utbytta till div Latinamerikaner som sen blev utbytta mot juggar och andra ifrån Balkan, som sen ersattes av syrianer och nu div folk från Mellanöstern?B Bitterhetsakademin skrev:
Då har väl det stora "folkutbytet" skett inom de grupperna?
Och Sverige har berikats med en massa roliga mat, artister, kultur och annat.
Ja, att det kommit en del klart oönskad kriminalitet, det har det gjort med samtliga grupper, samtidigt som svenskar oftast varit bland de värre.
Att integrationen inte funkat optimalt pga div idiotisk byråkrati ska inte dessa grupper belastas av.