2 501 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
250V i villa från elbolaget - elektronik går sönder, vad göra?
Då det spökat mycket med det elektriska det senaste året tog vi dit en elfirma till föräldrarnas hus för att se om det är något fel på elsystemet. Huset är bara 10 år gammalt så allt är nytt sen dess. De gjorde en "hälsokrontroll" mätte, grupp för grupp, isolationsmätning osv och kom fram till att allt såg bra ut. Det enda elfriman kom fram till var att spänning i huset var ovanligt hög. Den låg på mellan 249-250 volt. De ringde då elbolaget och påpekade detta och fick som svar att det lät högt men att elbolaget inte skulle agera på det då de ska leverera 230v +/- 10%. Dvs det är inom gränsvärdena som får vara upp till 253v. De hänvisade också till att spänningen varierar mer nu sedan fler och fler installerar solceller att de har svårare för dem att hålla en jämn spänning då det skjuts på kraft i nätet från andra fastigheter i tid och otid. Föräldrarna har ej solceller själva.
Problemet är att mycket av de elektriska slutar fungera (visst det kan vara slumpen som är framme) men hårtork, dammsugare, robotgräsklippare, ny dammsugare, spisfläkt, elvisp osv så är det nya saker varje månad som lägger av. En dammsugare slutar fungera hos dem efter fem minuter men fungerar fint när reparatören testar den på verkstan etc. Läser man på de flesta elektriska produkter är de gjorda för att klara en spänning mellan 220-240volt. Så rent spontant känns det som det grundar sig i den höga spänningen i huset.
Innan jag kontaktar elfirman igen och blir påköpt något dyrt alternativ tänkte jag fråga här först vad det finns för erfarenheter och alternativ. Det är ju välkänt att Hifi-intresserade använder strömrenare och nätfilter för att rena strömmen, men finns det liknande alternativ att installera i villan som inte kostar skjortan? Det börjar bli dyrt redan med allt som går sönder!
Tack för svar och inputs!
Problemet är att mycket av de elektriska slutar fungera (visst det kan vara slumpen som är framme) men hårtork, dammsugare, robotgräsklippare, ny dammsugare, spisfläkt, elvisp osv så är det nya saker varje månad som lägger av. En dammsugare slutar fungera hos dem efter fem minuter men fungerar fint när reparatören testar den på verkstan etc. Läser man på de flesta elektriska produkter är de gjorda för att klara en spänning mellan 220-240volt. Så rent spontant känns det som det grundar sig i den höga spänningen i huset.
Innan jag kontaktar elfirman igen och blir påköpt något dyrt alternativ tänkte jag fråga här först vad det finns för erfarenheter och alternativ. Det är ju välkänt att Hifi-intresserade använder strömrenare och nätfilter för att rena strömmen, men finns det liknande alternativ att installera i villan som inte kostar skjortan? Det börjar bli dyrt redan med allt som går sönder!
Tack för svar och inputs!
Det är inte en farligt hög spänning och det inget problem. Du säger själv att det ligger inom gränsvärdena, och de är satta på en nivå där allt fungerar som vanligt. Att dina prylar går sönder beror på något helt annat.S SvenskaHallon skrev:
att det skulle vara 249v-250v som är orsaken har jag svårt att tro, om orsaken ens är relaterat till Elkvalitén, Kan vara åsknedslag som har långtidseffekter och inte märks direkt, eller ren otur. Men flesta komponententer på kretskort och runtomkring brukar märkas minst 250v.
Just 220-240v märkningen är just för att produkten skall godkännas för olika länders spänning, t.ex. Storbrittanien som har 240v.
Hur gamla är produkterna som går sönder? 1 år eller flera år?
Om ni ska göra en riktigt kontroll på elen och inte kablarna som Elfirman gjorde så behöver ni ta dit ett Elföretag som sysslar med Elkvalitén, alltså frekvenser, undertoner, m.m. De sätter upp en logger som sitter i huset i ett antal dagar för att sedan anlysera värdena.
gissningsvis ligger spänningen på runt 250v vid lunchtid, för att sedan ligga lägre under kvällen just på grund av solceller som de nämnde. alltså inte konstant 250v.
Just 220-240v märkningen är just för att produkten skall godkännas för olika länders spänning, t.ex. Storbrittanien som har 240v.
Hur gamla är produkterna som går sönder? 1 år eller flera år?
Om ni ska göra en riktigt kontroll på elen och inte kablarna som Elfirman gjorde så behöver ni ta dit ett Elföretag som sysslar med Elkvalitén, alltså frekvenser, undertoner, m.m. De sätter upp en logger som sitter i huset i ett antal dagar för att sedan anlysera värdena.
gissningsvis ligger spänningen på runt 250v vid lunchtid, för att sedan ligga lägre under kvällen just på grund av solceller som de nämnde. alltså inte konstant 250v.
Märkningen på produkterna 220-240V är med minst en motsvarande marginal på minst +/-10 inom angivet intervall.
men nätet känns ”på gränsen” eller åtminstone lite framtungt, har dina päron 250V och inga solceller så har grannarna som har solceller ytterligare lite högre spänning. När spänningen går upp mot spec så säger standarden att solcellsinvertern skall strypa ner sin uteffekt och sen stänga ner helt men jag minns inte vid vilka spänningsnivåer det är.
Jag har solceller, min granne har solceller, min grannes granne har solceller. Det är en jävla massa solceller här. Igår pillade jag lite med min lastbalansering som strulade så jag knappade mig igenom alla parametrar på elmätaren och jämförde effekterna på respektive fas mot min laddbox-app….. nåja, noterade att jag importerade på en fas med spänningen 239V och exporterade på två faser med 242 resp 243V.
men nätet känns ”på gränsen” eller åtminstone lite framtungt, har dina päron 250V och inga solceller så har grannarna som har solceller ytterligare lite högre spänning. När spänningen går upp mot spec så säger standarden att solcellsinvertern skall strypa ner sin uteffekt och sen stänga ner helt men jag minns inte vid vilka spänningsnivåer det är.
Jag har solceller, min granne har solceller, min grannes granne har solceller. Det är en jävla massa solceller här. Igår pillade jag lite med min lastbalansering som strulade så jag knappade mig igenom alla parametrar på elmätaren och jämförde effekterna på respektive fas mot min laddbox-app….. nåja, noterade att jag importerade på en fas med spänningen 239V och exporterade på två faser med 242 resp 243V.
Jag tackar för era svar! Det låter rimligt att även elektronik märkt 220-240 har en egen marginal. Ja, en firma för att mäta kvalitén på elen med logger är nog nästa steg. Visst att "vagnparken" både är ny och gammal men de köper oftast mer hållbara märkesprodukter (även om inte det alltid betyder så mycket längre). Men det har varit en till två saker i månaden nu det senaste året som slutar fungera och någonstans får man börja leta mönster, även otur kräver tillslut en hög sannolikhet! Tänkte att de både får prata med grannarna och se ifall fler i kvarteret upplever liknande fenomen/problem annars kan det ju även vara någon apparat i hemmet som inte lirar som tänkt och ger störningar.
Jag har då aldrig någonsin mätt upp så hög rms-spänning som 250V. Och jag har hållt på i många år i denna branschen.S SvenskaHallon skrev:Jag tackar för era svar! Det låter rimligt att även elektronik märkt 220-240 har en egen marginal. Ja, en firma för att mäta kvalitén på elen med logger är nog nästa steg. Visst att "vagnparken" både är ny och gammal men de köper oftast mer hållbara märkesprodukter (även om inte det alltid betyder så mycket längre). Men det har varit en till två saker i månaden nu det senaste året som slutar fungera och någonstans får man börja leta mönster, även otur kräver tillslut en hög sannolikhet! Tänkte att de både får prata med grannarna och se ifall fler i kvarteret upplever liknande fenomen/problem annars kan det ju även vara någon apparat i hemmet som inte lirar som tänkt och ger störningar.
Första gången ska det ju vara någon gång.
Kolla med tillverkaren som gjort någon av dina produkter som gått sönder om hög spänning kan vara en orsak. Det kostar ju inget och de som tillverkat den vet ju bäst.
Fast då måste de ju erkänna att produkten inte uppfyller kraven i och kan svårligen vara godkänd att användas i Sverige...A avh67f skrev:
Hur skulle 10-15V där kunna spela nån roll?A avh67f skrev:Jag har då aldrig någonsin mätt upp så hög rms-spänning som 250V. Och jag har hållt på i många år i denna branschen.
Första gången ska det ju vara någon gång.
Kolla med tillverkaren som gjort någon av dina produkter som gått sönder om hög spänning kan vara en orsak. Det kostar ju inget och de som tillverkat den vet ju bäst.
Klicka här för att svara