Henke203 Henke203 skrev:
Sen alla som tycker elektriker tjänar så mycket pengar kolla lönetabeller för hantverkare istället så ser ni att dom ligger väldigt lågt i lön om man kollar hur mycket utbildning dom måste ha.
Lågt i lön? De ligger klart över sjuksjöterskor i medianlön. Nivån ligger på samma som vissa ingenjörskstegorier. Det tycker du är lågt för ett yrke med gymnasieutbildning?

• Gilla
dajaskazal och 2 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Jag svarar på den frågan. Hade tagit 1000 kr i handen för en timme inkl resa en lördagkväll. Det TS blivit debiterad är i min mening runt 30% mer än rimligt. Tyvärr har ju svenska hantverkare uppfattningen att de är ingenjörer och forumet består av många av dessa så något gehör lär jag inte få. Sverige har extremt höga ersättningar till hantverkare. Så är det bara. Beror kanske på att alla ska till högskola/universitet så finns för litet utbud. Ett bra tips till integrationen, snabbutbilda nyanlända till hantverkare så vi får rimliga priser.
Så dumt skrivet så man knappt tror det är sant

ingenjör på högskola har lika lång utbildning som till de flesta kvalificerade hantverkaryrken.

men du ,
tycker du en bra hantverkare är dyr
prova en billig

• Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lågt i lön? De ligger klart över sjuksjöterskor i medianlön. Nivån ligger på samma som vissa ingenjörskstegorier. Det tycker du är lågt för ett yrke med gymnasieutbildning?
Ja om man jämför med andra yrken i liknande bransch som Rörmokare tex.
Sjuksköterskor har "pisslön" det vet alla men det beror på annat än efterfrågan osv.
Lönefrågan är inte det som är det viktiga i denna fråga utan det är marknaden som styr prislappen.
Men när man inte ens frågar vad det kostar så är man "dö-tvåa".
Lönerna i byggbranschen stegrade fullständigt på 80-90 talet när Staten införde rot avdrag samtidigt som det var en enorm byggbom och då fick man inte tag på folk som var hantverkare överhuvudtaget.
Det resulterade i att de olika facken kunde sitta och förhandla upp lönerna massor för att få upp intresset för yrkena.

M Zolt skrev:
Detta är min Faktura från jour elektriker ochså helvete fel, kontaktor för detta priset, dom luras o kryddar priset, så är det bara
[bild]
Kontaktorn ser dyr ut, annars är det väl rätt rimligt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Jag är elektriker mot vår kund tar vi 800kr timmen dygnet runt med 15 minuters inställelsetid.
Grattis

D Daniel 109 skrev:
Elektriker ligger lågt om man tittar på hantverkarbranschen. Den där ingenjör/IT jämförelsen som dyker upp hela jävla tiden är ju hopplöst tråkig. Ett antal år på högskola och ett ev. lån på halsen bör generera bra lön men du ska veta att en bra hantverkare behöver ca 6-7 år efter avslutade studier innan man är "up and runnin". Vad är det värt i dina ögon?

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Mikael_L
N Nils82 skrev:
en bra hantverkare behöver ca 6-7 år efter avslutade studier innan man är "up and runnin"
Ja vissa ... och en del är inget att ha ens efter 30 år ... :p :cool:

• Gilla
richardtenggren och 5 till
  • Laddar…
M
Fotografen Fotografen skrev:
Kontaktorn ser dyr ut, annars är det väl rätt rimligt.
Ja det är kontaktorn som är det stora problemet, det andra är jag helt med på, han va här 30min och jag godtar 1h som det står (är hantverkare själv) så jag vet att påbörjat arbete blir en timme även om det är 5minuter

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja vissa ... och en del är inget att ha ens efter 30 år ... :p :cool:
Det gäller ingenjörer också...

• Gilla
Tallguy196 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Stämmer bra det ... ;)

Känns som om vi är ovanligt många på hantverkarens sida i det här fallet. För egen del är jag intresserad sv två saker som kanske skulle kunna föra frågan framåt något:
  • Sa den som svarade i telefon något om priserna på helgen eller ställde några frågor om hur bråttom det var?
  • Kan vi få se en kopia på pappret som skrevs på på plats, var det ett faktiskt godkännande av utfört arbete eller bara ett bekräftande av att det var den tiden/de prylarna som gjorts/använts. (Även om det var det förra går nog just godkännandet att bestrida, men det ändrar ju inte att TS dragit ut elektrikern och lär få betala för jobbet, enligt taxa.)

• Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Henke203 Henke203 skrev:
Lönerna i byggbranschen stegrade fullständigt på 80-90 talet när Staten införde rot avdrag samtidigt som det var en enorm byggbom och då fick man inte tag på folk som var hantverkare överhuvudtaget.
ROT infördes väl 1993 när det var lågkonjunktur och inte läge för något fack att handla upp löner utan folk var ju glada om de hade sina jobb kvar när arbetslösheten steg.

Svar:
1 Nej.
2. Nej, det var inget papper utan elektroniskt. Elektrikern uppgav att det var ett erkännande av fakturan.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Känns som om vi är ovanligt många på hantverkarens sida i det här fallet. För egen del är jag intresserad sv två saker som kanske skulle kunna föra frågan framåt något:
  • Sa den som svarade i telefon något om priserna på helgen eller ställde några frågor om hur bråttom det var?
  • Kan vi få se en kopia på pappret som skrevs på på plats, var det ett faktiskt godkännande av utfört arbete eller bara ett bekräftande av att det var den tiden/de prylarna som gjorts/använts. (Även om det var det förra går nog just godkännandet att bestrida, men det ändrar ju inte att TS dragit ut elektrikern och lär få betala för jobbet, enligt taxa.)

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Orkar inte läsa hela tråden för att se om den här artikeln länkats, men i vilket fall så ger den en fingervisning om hur ARN resonerar i sådana här fall:
[länk]
Fanns i denna artikel du refererar till fanns det ju ett pris på hemsidan redan .
Så kunden trodde det skulle kosta 2700 och sen fick betala något annat

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.