Antar att elektrikern klagar när bilverkstaden debiterar honom 1500/timme...
Plus moms...

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
M
T Tobias_75 skrev:
Det var faktiskt mycket för en kontaktor.

Men i övrigt så såg det ju ok ut. Med tanke på diskussion kring jour och timpriset.
Men det är klart, drar man in nästan 2k plus för en kontaktor så kan man hålla timpriset nere.
Men hur kan kontaktorn vara så dyr?

• Gilla
Jens33
  • Laddar…
Det finns två kategorier hantverkare. Seriösa och icke seriösa. Det senare gänget försöker bara få ut så mycket pengar som möjligt till så så få minuters arbete som möjligt. Tricksen är flera.

1. Samla ihop alla jobb som är i samma stadsdel samma dag. 7 gånger 1 timmes framkörning debiteras för 30 minuter i verkligheten. Verklig körning 1 mil, debitering 15 mil.
2. Debitera fullt för material enligt prislistor som ingen hantverkare betalar enligt. Först har man rabatter på 30-80% för att sedan få än mer rabatt vid årets slut.
3. Överdebitera jourutryckning och utnyttja det faktum att beställaren inte har ngt val än att betala.
4. Ha många jobb samtidigt att åka emellan, så det bli omöjligt att veta antalet arbetade timmar. Debitera sedan 15 timmar om dan mot jobbade 7.

Osv osv.

I mindre orter skulle en oseriös firma snabbt bli bränd, medan det går bra i större orter går att hålla på hur länga som helst.

I fallet ovan skulle elektrikern givetvis DIREKT informerat om vad det skulle kosta och fråga om det var värt det. Men nu tillhör de som sagt kategori två.

• Gilla
Puhnallen och 2 till
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Köpt i en jourbutik kanske? :thinking:

• Haha
TobbeP
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Hör med firman som monterade in den.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Det här med listpriser på installationsmaterial har diskuterats här förut. Jag har ingen aning om vad det ligger på för en kontaktor.
Men, en tanke är att de vill ha mer betalt utan att behöva lista det som timpenning.

Låter som måmga hantverkare är här och försvarar ett hutlös debitering.
Får mig att tänka på sjukvårspersonal som jobbar helg, de borde få ca 2500 kr/timme.
Och sen skall man betala ytterliggare 2500 kr till jourcentralen bara för att den har öppet på helgen..........
Byggmax borde debitera sina kunder 1000 kr i entreavgift på helgerna bara för att de har öppet...
Osv.

• Gilla
sulfobus och 4 till
  • Laddar…
K Kreutzer skrev:
Får mig att tänka på sjukvårspersonal som jobbar helg, de borde få ca 2500 kr/timme.
Och sen skall man betala ytterliggare 2500 kr till jourcentralen bara för att den har öppet på helgen..........
Byggmax borde debitera sina kunder 1000 kr i entreavgift på helgerna bara för att de har öppet...
Osv.
Schemalagt jobb och jourarbete är väl inte samma sak?

• Gilla
Patrik_Hed och 11 till
  • Laddar…
K Kreutzer skrev:
Osv.
Jag försvarar inte på något sätt överdebitering.
Men att jämföra yrken på det där sättet går ju inte.
Alla gör olika val i livet, konkurrens styr priset och så vidare...
Det vi kan vara överens om är att sjukvårdspersonal inte har tillräckligt betalt, varken på helger eller vardagar.

• Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
B BertStL skrev:
En av faserna i huset slutade fungera en lördagkväll. Efter att ha bytt säkring och bottenplatta ringde jag Bravida. En elektriker kom dit, noterade att proppen inte nådde hela vägen in, bytte, antagligen i onödan, ett par kablar och ett fäste. Var där 35 minuter. Därefter ställde han sig i hallen och började ställa samma frågor som jag redan besvarat när jag ringde. Det visade sig vara för fakturan. Sedan ville han ha godkännande för en kostnad på 5.500 kr. Jag noterade att det motsvarade en timpenning på ca 10.000 kr och att det var uppenbart orimligt. Efter att elektrikern efter upprepade tillsägelser vägrat lämna vårt hem utan att få sitt krav godkänt tecknade min fru godkännande bara för att få ut honom ur huset. Jag undrar nu om detta verkligen kan vara en rimlig kostnad. Själv upplever jag att det är fråga om ocker.
Som någon påpekade, om du drar dit en elektriker på en lördag kväll så får du betala. Jag har själv en vvs firma men har slutat med kvällsjour/helgjobb. Jag vill vila ut och vara med min familj. Om du absolut måste ha hjälp från en hantverkare vid dessa tillfällen och tidpunkter så får du vara beredd på att betala.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
T Tobias_75 skrev:
Jag försvarar inte på något sätt överdebitering.
Men att jämföra yrken på det där sättet går ju inte.
Alla gör olika val i livet, konkurrens styr priset och så vidare...
Det vi kan vara överens om är att sjukvårdspersonal inte har tillräckligt betalt, varken på helger eller vardagar.
Precis och det som elektrikern själv får är dessutom inte i närheten av vad företaget han jobbar åt debiterar kunden i dessa fall.
Sen alla som tycker elektriker tjänar så mycket pengar kolla lönetabeller för hantverkare istället så ser ni att dom ligger väldigt lågt i lön om man kollar hur mycket utbildning dom måste ha.
Rörmokare däremot drar in upp till ca 30% mer än en elektriker.
Ska man jämföra som i tidigare inlägg med andra yrken så kan man göra följande också: Du handlar mat på affären och tittar inte på prislapparna och sen när det är dags att betala i kassan så måste du bestrida priset som ocker.
Klappträ som inte frågar vad det kostar i förväg får sig en kalldusch och det är bara att tugga i sig.

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
M
Henke203 Henke203 skrev:
Precis och det som elektrikern själv får är dessutom inte i närheten av vad företaget han jobbar åt debiterar kunden i dessa fall.
Sen alla som tycker elektriker tjänar så mycket pengar kolla lönetabeller för hantverkare istället så ser ni att dom ligger väldigt lågt i lön om man kollar hur mycket utbildning dom måste ha.
Rörmokare däremot drar in upp till ca 30% mer än en elektriker.
Ska man jämföra som i tidigare inlägg med andra yrken så kan man göra följande också: Du handlar mat på affären och tittar inte på prislapparna och sen när det är dags att betala i kassan så måste du bestrida priset som ocker.
Klappträ som inte frågar vad det kostar i förväg får sig en kalldusch och det är bara att tugga i sig.
Men det är inte alltid man får veta priser, jag frågade elektrikern som var här, och han hade inte en aning, sen kom smällen, jag kollade upp te.x kontaktorn med elektrikerna på jobbet, den kostar 400 att köpa för dom, dom säljer den till privatpersoner för ca 1.100, så min kontaktor har dom lagt på 1000kr minst

Mikael_L
T Tobias_75 skrev:
Det var faktiskt mycket för en kontaktor.

Men i övrigt så såg det ju ok ut. Med tanke på diskussion kring jour och timpriset.
Men det är klart, drar man in nästan 2k plus för en kontaktor så kan man hålla timpriset nere.
Japp, troligen betalade firman 4-500 kr för den (om det nu inte var något väldigt special, men då finns den inte heller liggande i jourbilen, sådeså).

Skumpe Skumpe skrev:
Jag svarar på den frågan. Hade tagit 1000 kr i handen för en timme inkl resa en lördagkväll. Det TS blivit debiterad är i min mening runt 30% mer än rimligt. Tyvärr har ju svenska hantverkare uppfattningen att de är ingenjörer och forumet består av många av dessa så något gehör lär jag inte få. Sverige har extremt höga ersättningar till hantverkare. Så är det bara. Beror kanske på att alla ska till högskola/universitet så finns för litet utbud. Ett bra tips till integrationen, snabbutbilda nyanlända till hantverkare så vi får rimliga priser.
30% är ungefär 25% vilket exakt motsvarar momsen dvs statens pålägg på all försäljning.
Sverige har extremt hög beskattning på arbete, utöver momsen.
Så är det bara.

Att du är beredd att ta en tusing svart, tja, det pekar åt att jag inte har helt fel

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, troligen betalade firman 4-500 kr för den (om det nu inte var något väldigt special, men då finns den inte heller liggande i jourbilen, sådeså).
Han hade en sån i bilen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.