B BertStL skrev:
Har inget problem med att betala en merkostnad för jour, och då kanske dubbelt upp mot vad det normalt skulle kostar, men tycker att en tiodubbling som det väl ungefär rör sig om här är väl saftigt.
Ber om ursäkt, men du läser inte vad vi beskriver om hur jourupplägg fungerar, även om det tar 15 min hos dig kanske, gissar utifrån andra jouravtal jag känner till, att utförande elektriker får tre timmars betalning inkl. jourersättning.
Frågan är inte vad du vill betala utan vad det kostar att ta ut elektriker, vvs, spolbil, etc, en lördagskväll för jourarbete.

• Gilla
  • Älska
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
Har jobbat åt ett företag med jour, dock ej åt privatpersoner.
Min taxan var 5000:-, dock var det väldigt noga att påtala för den som ringde vad det kostade, och att den personen var behörig att ta det beslutet, typ " ring o kolla med chefen att det är OK"
På söndags eftermiddagar försökte man mer eller mindre övertala dom att vi skulle komma på måndag kl 7 istället.

Personligen hade man 2500:- efter skatt för att offra en helg (fre 16.00- mån 7.00) 1000:- per utryckning och dubbel timpenning räknat från att man reste sig från soffan till man satte sig i den igen.

• Gilla
TobbeP och 6 till
  • Laddar…
B BertStL skrev:
Visst kan man tycka att det var dumt att inte fråga efter priset. Men man räknar inte med en kostnad för en elektriker motsvarande 10.000 kr per timme och det gäller nog för de flesta konsumenter.
Så om han bara hade varit där 1 minut, och fakturerat 1 000:- för det, så hade du tyckt att det var ett betydligt värre, då det motsvarar 60 000:- i timmen?

• Haha
  • Gilla
Patrik_Hed och 13 till
  • Laddar…
Tror inte att ett tjänsteföretag som erbjuder jourtjänster kan ta ut sin kostnad för hela jourhelgen en gång för varje kund. Den måste med ett sådant resonemang fördelas mellan samtliga jourkunder och om så sker blir prisnivån avsevärt lägre. Alldeles oavsett det är inte det pris företaget behöver fakturera med hänsyn till sina kostnader per automatik ett skäligt pris i förhållande till kunden. Det är en helt annan fråga.

• Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
B BertStL skrev:
Har inget problem med att betala en merkostnad för jour, och då kanske dubbelt upp mot vad det normalt skulle kostar, men tycker att en tiodubbling som det väl ungefär rör sig om här är väl saftigt.
Det normala priset på vanlig dagtid lär bli 2-3 000 för ett sånt jobb.

Räkna lite...vad skulle du själv behöva ta betalt för att göra dessa jobb?
Vilken branch är du i?

Ju fler jourutryckningar ju större vinst för företaget. Och desto roligare att ha jourhelg (y)

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Kollade runt lite för att se om det fanns priser. Det lägsta för elektriker jag hittade var 3000:- fastpris efter ROT (inkl. 1 timma arbete) och utan ROT 4200:- var någon firma "fixofix" i Stockholm (och någon form av begränsning/merkostnad beroende var det var), sedan gick priserna uppåt och priser runt 3000-5000:- var större städer med lite olika begränsningar där man troligtvis har större beläggning även på jour. Sedan fanns det ett foruminlägg från 2012 med byte av huvudsäkring till bostadsrätt på helg/jour och kostade 3400:-.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
som jourmekaniker för ett stort lastbilsmärke tar vi 7000 kr bara för att jag ska åka ut och kolla på felet sen tillkommer kostnader för att laga det så priset verkar billigt tycker jag

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Visst låter det dyrt, men inte orimligt. Elektrikern ska ju naturlugtvis ha betalt med OB tillägg för hela tiden den har lämnat TV soffan. Dessutom måste firman ha täckning för admistration, jourberedskap, bil mm. Det blir helt enkelt dyrt att få hjälp på udda tider.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
B BertStL skrev:
Tror inte att ett tjänsteföretag som erbjuder jourtjänster kan ta ut sin kostnad för hela jourhelgen en gång för varje kund. Den måste med ett sådant resonemang fördelas mellan samtliga jourkunder och om så sker blir prisnivån avsevärt lägre. Alldeles oavsett det är inte det pris företaget behöver fakturera med hänsyn till sina kostnader per automatik ett skäligt pris i förhållande till kunden. Det är en helt annan fråga.
Hur ska en sådan prissättning se ut?
Ska jourpersonalen be kunden vänta till söndag natt för att få ett pris beroende på hur många utryckningar det blir?

Tro det eller ej, men de flesta företag har ett vinstintresse! Så att prata faktiska kostnader osv för oss som konsumenter är ju helt jävla rubbat.. .

• Gilla
  • Haha
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Det är naturlugtvis en overhead som läggs på på samma sätt som admistration mm. Det är inte beroende av hur många utryckningar det var just den helgen.

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Personligen tycker jag det är saftigt, plus att jag kan tycka att företaget informerar om denna extra kostnad som det innebär när man begär "jourhjälp".

Ett tips nästa gång är att kolla med försäkringsbolaget, jag hade stopp i avloppet på juldagen, jag ringde då försäkringsbolaget som skickade ut en firma. För detta betalade jag bara självrisk på ca 1.500:-

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B BertStL skrev:
Tycker detta sätt att fakturera är ganska svårmotiverat. Det handlar ju bara om ett sätt att få betalt för mer än arbetet som utförs och på det sättet lura sina kunder. Jag har väldigt svårt att se hur man kan debitera för bilkörning med samma taxa som ett expertjobb. Att debitera en mindre summa som milersättning etc är mer acceptabelt, men bryter redan där mot principen att man bara kan ta betalt för det arbete man gör åt kunden. Att ta sig till arbetsplatsen är inte något sådant arbete. När det gäller att debitera kunden för sin egen administration tycker att jag att det är fullständigt uppåt väggarna. Den svarar man för själv. Är också tveksam till om det finns någon rätt att avrunda uppåt.
Sjukt dyrt!

B
Rimligtvis borde Bravida ha berättat om hur kostnaderna ser ut för ett sådant här jobb. Sedan är det klart att de inte på förhand exakt kan säga hur lång tid det tar, och hur mycket material som åtgår, men principen för hur de räknar borde förmedlats och godkänts innan han kom till er.

Tycker dock inte att kostnaden är horribelt hög, jour kostar väldigt mycket, så är det bara. Förstår inte varför ni inte väntade till veckan. Det går ju alltid att dra en skarvkabel över golvet till de flesta elförbrukarna i hemmet, för att klara sig det akuta över helgen tills vardagen kommer.

Ställkostnaden för ett jobb är även den rätt hög, och man kan inte bara betala för de minuter som elektrikern jobbade. Något i överkant, ja, men helt orimligt tycker jag det inte är.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Om vi åker ut på ett takläckage på helgen

Tar vi 3000 i startavgift (jouravgift)
100% påslag på timdebitering
Samt bilkostnad

Vi jobbar alltid två

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.