Mikael_L
Chefen berättade om en familj som fick strömmen fixad på själva julafton för en jourelektrikerkostnad på nätta 12.000:- :)
Det tyckte han var rätt grisigt.

Ja 5,5 k var kanske lite saftigt, men jourutryckningar kostar multum. Man kan nog glömma att hitta något företag som har jour som en produkt någonsin tar under 3 tusen för en jourutryckning, om de så är hos kunden bara en enda minut.

Det som möjligen kan vara intressant att diskutera i tråden är väl vilket ansvar firman har av upplysa, ev avråda vs att kunden borde veta ...?

• Gilla
Patrik_Hed och 14 till
  • Laddar…
Jag får nog sälla mig till skaran som tycker att 5000 kr för en elektriker som står i givakt lördag kväll, inklusive allt, är ett ok pris.

Mycket pengar, absolut, men så är det om man överhuvudtaget ska få någon att offra helgen med familjen.

• Gilla
Patrik_Hed och 20 till
  • Laddar…
De flesta avtal ger en utryckande medarbetare minst 3 timmar extra ersättning förutom grundlön. Lägg därtill resekostnader och OH påslag så blir det säkert en stor summa.
Att bara tro att man betalar för närvarotid då får man tänka om.

• Gilla
Patrik_Hed och 8 till
  • Laddar…
B BertStL skrev:
En av faserna i huset slutade fungera en lördagkväll. Efter att ha bytt säkring och bottenplatta ringde jag Bravida. En elektriker kom dit, noterade att proppen inte nådde hela vägen in, bytte, antagligen i onödan, ett par kablar och ett fäste. Var där 35 minuter. Därefter ställde han sig i hallen och började ställa samma frågor som jag redan besvarat när jag ringde. Det visade sig vara för fakturan. Sedan ville han ha godkännande för en kostnad på 5.500 kr. Jag noterade att det motsvarade en timpenning på ca 10.000 kr och att det var uppenbart orimligt. Efter att elektrikern efter upprepade tillsägelser vägrat lämna vårt hem utan att få sitt krav godkänt tecknade min fru godkännande bara för att få ut honom ur huset. Jag undrar nu om detta verkligen kan vara en rimlig kostnad. Själv upplever jag att det är fråga om ocker.

Jag skulle säga att det är en väldigt rimlig kostnad för ett jourjobb om det så bara skulle ha tagit 2 minuter på plats

• Gilla
anj0 och 4 till
  • Laddar…
Det handlar nu inte om vad du som kund betalar för, utan hur ett företag fakturerar. Kunden är i och för sig bara intresserad av att betala för det arbete kunden vill ha gjort och behöver kunna bedöma priset utifrån kundens uppfattning om värdet på det jobbet. När en näringsidkare uppger ett timpris är det därför närliggande att relatera det till just detta arbete. Att lämna uppgift om ett timpris blir direkt vilseledande, ifall det är helt andra saker som avgör vad arbetet kostar. Att debitera endast för det arbete man utför för kunden och bestämma timtaxan på ett sådant sätt att den täcker övriga kostnader man har samt ger ett visst täckningsbidrag är ju det klassiska sättet att fakturera. Det ger också ett bättre underlag för prisjämförelser. Med sådana prismodeller som här förordas säger ju timtaxan inget alls om var kundens kostnad kan hamna.

Metoderna är tyvärr väldigt många. Anlitade en gång ett mindre seriöst företag som krävde betalt för 28 timmars lövräfsning på en ganska liten tomt som jag själv räfsar på 7-8 timmar. Man tog betalt för två man i två dagar. Därutöver fakturerade man 20 mils bilkörning om dagen för att åka långt ut på landet och hämta och lämna en släpkärra som användes för att köra bort löv.

E Evamag skrev:
De flesta avtal ger en utryckande medarbetare minst 3 timmar extra ersättning förutom grundlön. Lägg därtill resekostnader och OH påslag så blir det säkert en stor summa.
Att bara tro att man betalar för närvarotid då får man tänka om.

• Gilla
tranastobbe och 1 till
  • Laddar…
B BertStL skrev:
Att debitera endast för det arbete man utför för kunden och bestämma timtaxan på ett sådant sätt att den täcker övriga kostnader man har samt ger ett visst täckningsbidrag är ju det klassiska sättet att fakturera. Det ger också ett bättre underlag för prisjämförelser. Med sådana prismodeller som här förordas säger ju timtaxan inget alls om var kundens kostnad kan hamna.
Tror du hamnat lite vid sidan av frågan hur jourarbete hanteras kostnadsmässigt och även faktureras, du återkommer till hur "vanligt" arbetet fungerar, så släpp den delen.
Det är två delar du betalar för, jour utan utfört arbete och sedan utfört arbete med jourdebitering av arbetstid.
Vid vissa jourutryckningar kan 15 min arbete kontra t.ex. 2-3 timmar kosta lika mycket utifrån om man har en minimidebitering (nu vet jag inte prismodellen hos det företag du använde dig av) och hur man upplyste dig om den.
Och sedan vill jag nog påstå att man rent generellt är medveten om att jourutryckning kan vara väldigt kostsam, vilket man bör informera sig om vilka kostnader som gäller.

• Gilla
tranastobbe och 4 till
  • Laddar…
B BertStL skrev:
En av faserna i huset slutade fungera en lördagkväll. Efter att ha bytt säkring och bottenplatta ringde jag Bravida. En elektriker kom dit, noterade att proppen inte nådde hela vägen in, bytte, antagligen i onödan, ett par kablar och ett fäste. Var där 35 minuter. Därefter ställde han sig i hallen och började ställa samma frågor som jag redan besvarat när jag ringde. Det visade sig vara för fakturan. Sedan ville han ha godkännande för en kostnad på 5.500 kr. Jag noterade att det motsvarade en timpenning på ca 10.000 kr och att det var uppenbart orimligt. Efter att elektrikern efter upprepade tillsägelser vägrat lämna vårt hem utan att få sitt krav godkänt tecknade min fru godkännande bara för att få ut honom ur huset. Jag undrar nu om detta verkligen kan vara en rimlig kostnad. Själv upplever jag att det är fråga om ocker.
Försök förstå att utöver timtaxa för jobbet betalar du även för möjligheten att kunna ringa nån en lördagkväll.
Vad vill du själv ha för ersättning för att lämna soffan en lördagkväll?
Vad vill du ha för ersättning för att ha beredskapen att lämna soffan en lördagkväll?

• Gilla
Patrik_Hed och 8 till
  • Laddar…
B BertStL skrev:
Tror snarare jag skulle ha fått betala 500-1.000 kr hos vår vanliga elektriker om det varit en vardag.
Varför väntade du inte och ringde honom på måndag morron, då??

• Gilla
  • Haha
  • Älska
tobbbias och 14 till
  • Laddar…
Har inget problem med att betala en merkostnad för jour, och då kanske dubbelt upp mot vad det normalt skulle kostar, men tycker att en tiodubbling som det väl ungefär rör sig om här är väl saftigt.

• Gilla
nissebrun
  • Laddar…
Problemet är att merkostnaden för jour är betydligt mer än dubbel...
(Förtydligande: Kostnaden för att ha en anställd som utför arbetet)

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Tycker absolut inte man kan bedöma skäligheten av ett pris utifrån ena partens överväganden endast. Skäligheten har mer att göra med om det kunden får för pengarna är värt vad som betalas, dvs en ekvivalens mellan värdet hos parternas prestationer.

Jag kan nu förstå varför det blev en långdragen diskussion när elektrikern ville ha ett godkännande för utfört arbete och pris på detta.

• Gilla
  • Haha
Patrik_Hed och 39 till
  • Laddar…
Q
Jag hade anmält företaget till arn eller lämplig instans, då ni inte var överens om pris men de tvingade er att godkänna.
Det är nästan en polisanmälan på det, aldrig ok att tvinga någon till något de inte vill.

Vägra kunden godkänna får man ta den striden en annan dag.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Jag hade anmält företaget till arn eller lämplig instans, då ni inte var överens om pris men de tvingade er att godkänna.
Det är nästan en polisanmälan på det, sen är betalningen en annan sak men tvinga någon är är inte ok.
:D Nu ska man inte utgå enbart från ena partens sätt att beskriva en händelse ;)

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Det är nästan en polisanmälan på det, aldrig ok att tvinga någon till något de inte vill.

Vägra kunden godkänna får man ta den striden en annan dag.
Jag håller helt med dig.
Dock är jag lite tvivlande på att TS har en helt onyanserad förmedling av detta.
Det *kan* ju varit så att hantverkaren bara krävde att få påskrift på att han varit där, och att det även stod priset (eller att han i samband med det uppgav priset för TS)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.