Byggahus.se

5.500 kr rimlig kostnad för 35 min eljobb enligt Bravida

46k läst  343 svar

1. B
    Medlem Nivå 4
    En av faserna i huset slutade fungera en lördagkväll. Efter att ha bytt säkring och bottenplatta ringde jag Bravida. En elektriker kom dit, noterade att proppen inte nådde hela vägen in, bytte, antagligen i onödan, ett par kablar och ett fäste. Var där 35 minuter. Därefter ställde han sig i hallen och började ställa samma frågor som jag redan besvarat när jag ringde. Det visade sig vara för fakturan. Sedan ville han ha godkännande för en kostnad på 5.500 kr. Jag noterade att det motsvarade en timpenning på ca 10.000 kr och att det var uppenbart orimligt. Efter att elektrikern efter upprepade tillsägelser vägrat lämna vårt hem utan att få sitt krav godkänt tecknade min fru godkännande bara för att få ut honom ur huset. Jag undrar nu om detta verkligen kan vara en rimlig kostnad. Själv upplever jag att det är fråga om ocker.

2. V
    Medlem · Nivå 6
    Var det helg när han var där så har ju dom flesta en fast jourersättning å dessutom en högre timpris än på vardagar. Och dessutom så förmodar jag att dom där 35 min är bara tiden hos dig så tiden för att ta sig till å från dig måste läggas på. Rimligt?! Det får andra avgöra...

3. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 8
    Ett tips för framtiden är att fråga om priset innan du drar hem en jourelektriker en lördag.

En snabb googling på jourpriser på helger säger 3500 - 6000 beroende på firmans upplägg.

• Laddar…
  4. A
    Medlem · Nivå 18
    Och inte att glömma, så kan, har, en jourelektriker ersättning för att vara tillgänglig även om det just den helgen inte skulle bli någon utryckning vilket då är en fast kostnad för företaget. Så den kostnaden är grunden till betydligt högre priser, dvs delar av den kostnaden hamnar på arbete vid jourarbete.
    Så visst kan det ses som dyrt utifrån normal timdebitering 7-16.00 vardagar.

5. C
    Medlem · Nivå 8
    Jag gissar att det kanske hade gått på dryga 2000:- om det skett under "vanlig" arbetstid.
    Att det sker på helg dubblas nästan priset, och nu skedde det dessutom på jour.
    Jag håller med om att det är dyrt och knappast rimligt, men en kostnad man får räkna med.
    Jag är dock ingen som sitter på eget företag, så har inte 100% koll på kostnader kring jour o.s.v.

6. B
    Medlem Nivå 4
    Tror snarare jag skulle ha fått betala 500-1.000 kr hos vår vanliga elektriker om det varit en vardag.

• Laddar…
  7. A
    Medlem · Nivå 18
    Kan nog också stämma, men där kanske det inte finns jourtjänst. Behöver inte fundera över bemanning på t.ex. måndagen utifrån arbetsmiljökrav på veckovila, etc, utifrån jour-tjänsten.
    Beroende av vilket avtal som gäller kanske den som har jour också har en minimitid för arbete under jour, där t.ex. varje utryckning ger minimalt x timmars ersättning (kan inte avtalen för elektrikersidan)

• Laddar…
  8. B
    Medlem Nivå 4
    Visst kan man tycka att det var dumt att inte fråga efter priset. Men man räknar inte med en kostnad för en elektriker motsvarande 10.000 kr per timme och det gäller nog för de flesta konsumenter. (Har låtit göra ett par lite större elektrikerjobb de senaste åren. Byte av tio element kostade ca 1.500, utbyte av elcentral och installation av jordfelsbrytare kostade kanske 2.500 kr.) Kan också tycka att Bravida var skyldigt att avråda eller i vart fall upplysa om vansinnespriset enligt 4 § första stycket och 6 § första stycket konsumenttjänstlagen. Den tjänst det handlade om var ju uppenbarligen inte en sådan som borde ha utförts på lördagen med tanke på kostnaden. Hade inte varit något stort problem att vänta till måndagen och det framgick nog tämligen klart när jag ringde. Handlade om att att vissa spisplattor inte gav full värme och att lyset inte fungerade i vissa rum. Kommer i alla fall att reklamera fakturan och ta ärendet till ARN.

Har också reagerat på Bravidas anställdas vidriga attityd mot kunder. För några dagar sedan ringde de och frågade för tredje gången om mitt personnummer till underlag för ROT. När jag då protesterade mot priset blev jag direkt hånfullt bemött. Detta uppå elektrikerns agerande betraktar jag som en allvarlig varningssignal.

9. P
    Renoverare Nivå 2
    Men om det inte var så bråttom så behöver man ju inte ringa till en elektriker en lördagskväll.

10. E
    Medlem · Nivå 18
    Att inte förhöra sig om kostnaden för jourutryckning en lördagskväll tycks mig lite naivt. Det kan inte vara obekant att kostnaden drar iväg rejält för sådana arbete.

11. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Varför envisas du med att säga att timpenningen är 10 000:- ? Man tar väl betalt för hela tiden, inte bara exakt den tid man befinner sig innanför ytterdörren hos kunden? Så med resa och lite administration avrundat uppåt skulle jag tro att det blir 2 timmar. I så fall blir timkostnaden 2750:-, vilket iofs är dyrt men inte ett helt orimligt jourpris en lördag kväll.

12. B
    Medlem Nivå 4
    Självklart hade vi inte behövt ta hem en elektriker, men det underlättar ju att kunna göra det och med ett mera rimligt jourpris på kanske 1.000-1.500 kr hade det varit värt det. Med sådana vansinnespriser som det här blev har jag svårt att se hur Bravida alls kan få så pass många kunder att jourverksamheten kan gå ihop. Tycker inte det är särskilt naivt att räkna med att företag, särskilt större sådana, är hederliga och informerar eller avråder när de är skyldiga till det enligt lag.

6 § första stycket konsumenttjänstlagen: Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.

• Laddar…
  13. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Frågan är hur man värderar ström i huset en lördag kväll? Det finns nog tillräckligt många som vill betala extra för att slippa vänta till nästa vardag för att jourverksamheten ska vara motiverad.

14. E
    Medlem · Nivå 18
    Beroende på fel finns det säkert kunder som tycker att 5000 kr kan vara värt för att få ordnat ett elfel utanför normal arbetstid.
    Hade inte efterfrågan funnits hade inte företagen haft jourelektriker.

Sedan kan man misstänka att Bravida har erfarenhet av privatkunder som klagar på priset i efterhand, med tanke på att elektrikern vill ha ett godkännande av priset.

15. B
    Medlem Nivå 4
    Tycker detta sätt att fakturera är ganska svårmotiverat. Det handlar ju bara om ett sätt att få betalt för mer än arbetet som utförs och på det sättet lura sina kunder. Jag har väldigt svårt att se hur man kan debitera för bilkörning med samma taxa som ett expertjobb. Att debitera en mindre summa som milersättning etc är mer acceptabelt, men bryter redan där mot principen att man bara kan ta betalt för det arbete man gör åt kunden. Att ta sig till arbetsplatsen är inte något sådant arbete. När det gäller att debitera kunden för sin egen administration tycker att jag att det är fullständigt uppåt väggarna. Den svarar man för själv. Är också tveksam till om det finns någon rätt att avrunda uppåt.