Har ett knepigt problem. Två uttag i taket styrs av samma lysknappar. I ena uttaget sitter lampan över köksbordet. Andra uttaget, en bit bort, har inte använts ännu. När lysknappen är av så är det 45V i det oanvända uttaget och 0V i det som används. När lysknappen är på är det 230V i båda.

Uttagen styrs av 3 olika brytare. Är inte båda uttagen mer eller mindre samma punkt? Borde det inte vara 45V i båda? Och framförallt, det låter väl jätteknepigt att det är 45V?

Om det vore en vattenledning kunde jag förstå är det skulle kunna sippra igenom lite vatten vid en läcka. Men med el, antingen är det väl kontakt via nån kortslutning eller inte?

Någon vänlig själ med bättre vetande än mig som kan förklara vad problemet kan vara?

Mycket vanligt.
Det beror på kapacitiv spänning.
Prova att koppla in lampan, och mät på kablarna. Då kommer du sannolikt få 0 Volt.

Det är ett vanligt fenomen och inget fel. Ett mätinstrument har mycket hög impedans. Det finns en svag kapacitiv koppling mellan ledare som går i samma rör. Om det går en fasledare parallellt med den fria tändtråden så kan du få en mätbar spänning i den senare. Sitter det en lampa ansluten så kommer lampan att dra ner spänningen i tändtråden till noll.

Redigerat:
Tack för svar. Som vanligt är detta forum toppen med snabba och informativa svar!

Det var enklare att hitta information om vad kapacitiv spänning/överföring är när jag fått orden :). Ser att det finns andra trådar här på forumet men sökte inte nog bra innan.

Det låter rimligt och jag kan då gissa att det i det oanvända uttaget går någon tåt i närheten som ger upphov till detta, men inte vid det andra uttaget.

I det uttag som används så belastar lampan så pass mycket att det blir 0 volt .

Protte

Avemo skrev:
Det är ett vanligt fenomen och inget fel. Ett mätinstrument har mycket låg impedans.
Helt riktigt! Fast ändå tvärtom. ;) Hög impedans vid spänningsmätning (låg vid ström).

lars_stefan_axelsson skrev:
Helt riktigt! Fast ändå tvärtom. ;) Hög impedans vid spänningsmätning (låg vid ström).
Tur att någon är vaken. Jag ändrade i mitt inlägg.

Avemo skrev:
Tur att någon är vaken. Jag ändrade i mitt inlägg.
"Petig"... Ja, OK då... ;)

"The devil is in the details" som dom säger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.