K
T Testarn skrev:
Ett hyvelstål går ju att slipa också... :)
Om man har rätt grejer.
Tog några tag med ett bryne för att få bort rost. Mer blev det inte. Har ingen slipsten och ingen jigg. Blir nog ett nytt stål, pga enkelt.
 
  • Gilla
LarLid
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Ett hyvelstål går ju att slipa också... :)
Kan man inte skärpa ett lite slött stål till en handhyvel har man svårt att göra i ordning ett nyinköpt också, de kommer inte ordentligt skärpta från fabrik (om man inte köper något super-duper premium-stål).
Den fasfria sidan ska slipas plan och poleras blank någon centimeter närmast eggen och sedan kan man slipa och polera fasen så man får en vass egg (har fingertopparna glömt hur en vass egg käns offrar jag armhåret, går det lätt att raka av det är stålet ordentligt skärpt. Man behöver inte köpa något fräsigt stål, de som jula säljer till sin stanley no4 kopia fungerar fint för mig).
 
K
P Pettman skrev:
Kan man inte skärpa ett lite slött stål till en handhyvel har man svårt att göra i ordning ett nyinköpt också, de kommer inte ordentligt skärpta från fabrik (om man inte köper något super-duper premium-stål).
Den fasfria sidan ska slipas plan och poleras blank någon centimeter närmast eggen och sedan kan man slipa och polera fasen så man får en vass egg (har fingertopparna glömt hur en vass egg käns offrar jag armhåret, går det lätt att raka av det är stålet ordentligt skärpt. Man behöver inte köpa något fräsigt stål, de som jula säljer till sin stanley no4 kopia fungerar fint för mig).
Vilken tur att jag använder hyvel så sällan.
Det verkar ju vara ett verktyg som väcker känslor, även det. 😅
Är mitt i husrenovering, så slutkursen hamnar tyvärr långt bak i kön.
 
T
K Kardan79 skrev:
Om man har rätt grejer.
Tog några tag med ett bryne för att få bort rost. Mer blev det inte. Har ingen slipsten och ingen jigg. Blir nog ett nytt stål, pga enkelt.
Om det inte är jack i eggen så kommer man rätt långt med ett ganska ordinärt bryne.
Sen kan man alltid använda en stropp för lite extra skärpa. Jag har en bit läder på en plywood och använder Autosol som poler/brynpasta.

Något brynstöd behöver du inte.

Ett nytt stål kräver nog mer arbete än det du har.
 
K Kardan79 skrev:
Är mitt i husrenovering, så slutkursen hamnar tyvärr långt bak i kön.
Mitt I en husrenovering och diskuterar mm-detaljer på lister?
Är det inte sånt som man ska avvakta med tills det är dags för försäljning? :)
 
  • Haha
Fideliox och 4 till
  • Laddar…
K
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Mitt I en husrenovering och diskuterar mm-detaljer på lister?
Är det inte sånt som man ska avvakta med tills det är dags för försäljning? :)
Nu handlar det om en skjutdörr (en vanlig gammal massiv innerdörr, som ska bli skjutdörr), med tre speglar, som saknar lite lister. Det är en specialare, så jag vill gärna få dörren på plats innan vi går vidare.

När vi började renovera bestämde vi att inga lister skulle lämnas. Nu saknas i walk-in-closeten (ena sidan av garderoben), i den nya inbyggda hallgarderoben (golvlist), 2 småbitar i hallen, osv. Verkar vara en naturlag.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Om man har rätt grejer.
Tog några tag med ett bryne för att få bort rost. Mer blev det inte. Har ingen slipsten och ingen jigg. Blir nog ett nytt stål, pga enkelt.
Har du en bandslip så fungerar det utmärkt. Har du en hyvel med slipfasen nedåt är det bara att frihanda en vinkel lite mindre än den stålet sitter i hyveln med (brukar vara 45grader, så typ 35grader eller mindre kan vara lämpligt). Är det en stöthyvel eller liknande med slipfas upp brukar typ 25grader vara rekommenderat.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.