4 452 läst ·
36 svar
4k läst
36 svar
43mm bred list måste bli 40mm. Tips?
Kan man inte skärpa ett lite slött stål till en handhyvel har man svårt att göra i ordning ett nyinköpt också, de kommer inte ordentligt skärpta från fabrik (om man inte köper något super-duper premium-stål).T Testarn skrev:
Den fasfria sidan ska slipas plan och poleras blank någon centimeter närmast eggen och sedan kan man slipa och polera fasen så man får en vass egg (har fingertopparna glömt hur en vass egg käns offrar jag armhåret, går det lätt att raka av det är stålet ordentligt skärpt. Man behöver inte köpa något fräsigt stål, de som jula säljer till sin stanley no4 kopia fungerar fint för mig).
Vilken tur att jag använder hyvel så sällan.P Pettman skrev:Kan man inte skärpa ett lite slött stål till en handhyvel har man svårt att göra i ordning ett nyinköpt också, de kommer inte ordentligt skärpta från fabrik (om man inte köper något super-duper premium-stål).
Den fasfria sidan ska slipas plan och poleras blank någon centimeter närmast eggen och sedan kan man slipa och polera fasen så man får en vass egg (har fingertopparna glömt hur en vass egg käns offrar jag armhåret, går det lätt att raka av det är stålet ordentligt skärpt. Man behöver inte köpa något fräsigt stål, de som jula säljer till sin stanley no4 kopia fungerar fint för mig).
Det verkar ju vara ett verktyg som väcker känslor, även det. 😅
Är mitt i husrenovering, så slutkursen hamnar tyvärr långt bak i kön.
Om det inte är jack i eggen så kommer man rätt långt med ett ganska ordinärt bryne.K Kardan79 skrev:
Sen kan man alltid använda en stropp för lite extra skärpa. Jag har en bit läder på en plywood och använder Autosol som poler/brynpasta.
Något brynstöd behöver du inte.
Ett nytt stål kräver nog mer arbete än det du har.
Nu handlar det om en skjutdörr (en vanlig gammal massiv innerdörr, som ska bli skjutdörr), med tre speglar, som saknar lite lister. Det är en specialare, så jag vill gärna få dörren på plats innan vi går vidare.Dowser4711 skrev:
När vi började renovera bestämde vi att inga lister skulle lämnas. Nu saknas i walk-in-closeten (ena sidan av garderoben), i den nya inbyggda hallgarderoben (golvlist), 2 småbitar i hallen, osv. Verkar vara en naturlag.
Har du en bandslip så fungerar det utmärkt. Har du en hyvel med slipfasen nedåt är det bara att frihanda en vinkel lite mindre än den stålet sitter i hyveln med (brukar vara 45grader, så typ 35grader eller mindre kan vara lämpligt). Är det en stöthyvel eller liknande med slipfas upp brukar typ 25grader vara rekommenderat.K Kardan79 skrev:
Klicka här för att svara