4 452 läst ·
36 svar
4k läst
36 svar
43mm bred list måste bli 40mm. Tips?
Tänk också på att alltid dra trät i "rätt" riktning i förhållande till fräsens cirkulationsriktning. Du vill att stålet och trät ska möta varandra. Det har alltid varit att en monterad fräs ska matas från höger till vänster. Annars riskerar du att stålet hugger tag i trät och drar det med sig.K Kardan79 skrev:
Jag håller med @nanowire här. Stäng aldrig in ämnet mellan anhåll o frässtål. Jag gjorde det en gång i min ungdom med samma idé som här, att "planhyvla" bort en bit av en planka. Plankan flög in i garageväggen 8m fram o mina händer var farligt nära att hamna i stålet när det hände. Då matade jag som "vanligt", höger till vänster vilket innebar att frässtålet knuffade iväg biten framåt av sig själv när man fräste mellan stål o anhåll. Hade jag matat på andra hållet hade det nog varit aningen säkrare men det är inget jag någonsin kommer testa.
Det kan kanske funka om man har matarverk på fräsbordet men att handköra det kommer jag aldrig prova igen.
Hur tjocka är listerna?
Det kan kanske funka om man har matarverk på fräsbordet men att handköra det kommer jag aldrig prova igen.
Hur tjocka är listerna?
Den är ca 10mm.Ola C skrev:
Jag håller med @nanowire här. Stäng aldrig in ämnet mellan anhåll o frässtål. Jag gjorde det en gång i min ungdom med samma idé som här, att "planhyvla" bort en bit av en planka. Plankan flög in i garageväggen 8m fram o mina händer var farligt nära att hamna i stålet när det hände. Då matade jag som "vanligt", höger till vänster vilket innebar att frässtålet knuffade iväg biten framåt av sig själv när man fräste mellan stål o anhåll. Hade jag matat på andra hållet hade det nog varit aningen säkrare men det är inget jag någonsin kommer testa.
Hur tjocka är listerna?
Men materialet ska väl möta skäret? Då kan väl inte rimligen materialet skjutas iväg sådär, eller är jag dum i huvudet igen?
Eventuellt gör du illa dig så som Ola skriver ovan.K Kardan79 skrev:
Och med stor sannolikhet förstör du listen. Du har bara ett försök på dig och blir fräsningen ojämn kan du inte börja om iom att du fräst bort referensytan och/eller fräst bort för mycket.
Om du fräser mellan stål o anhåll, på insidan av stålet, o matar "som vanligt" på fräsbordet så möter inte materialet skären. Det blir tvärtom när man fräser innanför stålet.K Kardan79 skrev:
Man kan som sagt mata på andra hållet men stålet kommer vilja knuffa ut ämnet från anhållet o när/om det händer blir det kaoz.
Allt normalt listmaterial hade gått snabbare att handhyvel ner dessa millimeter snabbare än tiden vi diskuterat detta i tråden 🤪
Men då detta är byggahus så vill jag slänga in ett verktyg vi inte ännu täckt och det får bli bandslip som ev kan bänkmonteras med en tving
Men då detta är byggahus så vill jag slänga in ett verktyg vi inte ännu täckt och det får bli bandslip som ev kan bänkmonteras med en tving
Har du en cirkelsåg så skulle jag hellre använda den.K Kardan79 skrev:Jag får inte tag i en list med de mått jag behöver. Den MÅSTE vara 40mm bred. Behöver ca 5m.
Funderar på om det finns något enkelt sätt att fräsa bort 3mm på en 43mm bred smyglist? Har ett vettigt arbetsbord och en makita överhandsfräs. Naturligtvis finns tvingar och annat.
Överväger att försöka montera fräsen med stålet uppåt och klämma fast ett mothåll 40mm från stålet och helt "enkelt" mata på listen längs med mothållet. Begripligt?
Är lite nojig över att få en vågig kant.
Jag vore otroligt tacksam för sluga förslag till hur jag bör gå tillväga!
Jag äger ingen bordssåg, elhyvel eller planhyvel.
Ställ sågsjupet på lämpligt djup och en skräpskiva underst sen fäst listmaterial med tving el dylikt. Ett mothåll underlättar.
En tanke som slår mig. Alla som kommer med goda råd i tråden har nog både erfarenhet och verktyg för jobbet. Säg var du bor, så vet vi vem som får hjälpa dig. Med rätt prylar går det rätt fort. Jag kan göra det om norra Stockholm funkar.
Det har jag en! 😅M myrstack skrev:
Jag har ägt en överhandsfräs i typ 20 år och har använt den rätt mycket. Jag hade aldrig föreställt mig att den skulle bli ett livsfarligt vapen, uppenbart betydligt djävligare än en bordssåg, så snart den blev fast monterad.