1 200 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
400V, men inte 230?
Har en mjukstartad pump på 37kW som inte vill starta, och har med elektrikers hjälp (per telefon) konstaterat att spänningen fram till skåpet inte är riktig. Om jag mäter mellan varje enskild fas och jord, så har jag 230V, men jag får inte 400V mellan den första och den tredje fasen (mellan de andra finns 400V). Innan skåpet finns en stolpe med knivsäkringar i, och det vare sig vill eller får jag röra omrking i.
Hur är detta möjligt? Vad kan ha hänt? En elfirma kommer hit imorgon, men jag vill veta ungefär vad det kan bero på?
Hur är detta möjligt? Vad kan ha hänt? En elfirma kommer hit imorgon, men jag vill veta ungefär vad det kan bero på?
Det leder tillbaka från de hela andra faserna genom mjukstartaren eller något annat fler-fasanslutet
Vad hande hänt? Servissäkring eller vad?
Någon har satt 2 klämmor på samma fas i stolptoppen, 230V mot jord, men bara 2 faser. Kliade länge i skallen första gången jag var med om detta. Så lär det nog inte vara här, antar att det funkat innan. HSP-säkring lär det inte heller vara, då brukar det vara ca 110 V mellan jord å ett par faser. Vilken spänning har du mellan de faser inte har 400V?
Jag tänkte inte på att följa upp detta här. Men för er som undrade - Jag hade 12V mellan faserna där jag inte hade 400V och det som hade hänt var att en tråd (fas) i stolpen hade brunnit upp. Kraftbolagets ansvar, alltså.
Klicka här för att svara