13 522 läst ·
29 svar
14k läst
29 svar
400V 3-fas --> 230V
Jag har ingen bild att presentera, men jag har sett ett perilexuttag bakom en spis som saknade nolla. Spisen jag bytte till var 230V medan den gamla var 400V. Den uppförde sig ganska underligt. Om man hittade två plattor som låg på olika faser och slog på båda samtidigt blev det varmt. Tack vare att det var en enkel spis med gjutjärnsplattor gick ingenting sönder.
Erik
Erik
Verkar snarare vara mer regel än undantag att äldre Perilex-uttag bara matas med 4-ledare, trots att det inte var ok att göra så då heller.
Det är visserligen sant. Det handlar dock om mycket små förluster (om man bara räknar den värme som försvinner från spisen utan att gå till kastrullen), och då kan nog moderna spisar med keramikhäll och/eller induktion ha sämre effektivitet än äldre spisar.Avemo skrev:
Åtminstone vissa induktionsspisar jag sett har kylfläktar för att kyla bort värme från ställen där den inte hör hemma...
*lol*jeffan skrev:Jag har aldrig sett ett spisuttag utan nolla finns det? Skulle vilja se en bild.
När jag var på inflyttningsfest hos en polare såg jag att det var installerat en separat transformator till en 20A 1-fas spis i en bostadsrätt där det bara fanns 3-fas 16A. Den upptog ett halvt köksskåp. Garvade som fan när ja såg den.
Lär ju ha kostat lika mycket som tre nya trefasspisar.... Sälj den till ett återvinningsföretag, och köp en ny spis för pengarna du tjänar på all koppar och järn i transformatorn.
Går det förresten att transformera trefas till enfas? Kräver inte det en roterande omformare?
Tvåfas däremot går givetvis lätt att transformera till enfas. Det kanske var så det var gjort?
Detta är tveklöst off topic, men jag hoppas att vi är ursäktade då ursprungsfrågan är besvarad.ampz skrev:Det är visserligen sant. Det handlar dock om mycket små förluster (om man bara räknar den värme som försvinner från spisen utan att gå till kastrullen), och då kan nog moderna spisar med keramikhäll och/eller induktion ha sämre effektivitet än äldre spisar.
Åtminstone vissa induktionsspisar jag sett har kylfläktar för att kyla bort värme från ställen där den inte hör hemma...
Har du sett några siffror på hur mycket eller lite som försvinner? Jag har det inte, men tror inte att det är försumbart. Det brukar rekommenderas att koka tevatten i elvattenkittel i stället för på spisen då det skall vara effektivare. Det kostar energi att värma plattan, och denna kommer normalt inte till nytta när spisen svalnar. Hällen utanför plattorna eller kokzonerna brukar bli för varm för att ta på.
Jag har trott att induktionshäll är effektivare än gjutjärnsplattor eller keramikhäll. En inbyggnadshäll har inte så mycket plats för ventilationsöppningar. Det kan vara skäl för en fläkt. Induktionshällen lär dessutom innehålla en hel del elektronik som inte tycker om värme. Det skulle kunna öka behovet av kylning även om förlusterna skulle vara mindre.
Erik
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jo, lite offtopic. Hoppas det är ok..
Hittade tester på energimyndigheten. Induktionshällen är tydligen effektivast på att koka spaghetti. Men skillnaderna mot keramikhällen är extremt små. Gissningsvis kan resultatet bli annorlunda vid längre kokningar.
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/Induktionshallar/?tab=3
Hittade tester på energimyndigheten. Induktionshällen är tydligen effektivast på att koka spaghetti. Men skillnaderna mot keramikhällen är extremt små. Gissningsvis kan resultatet bli annorlunda vid längre kokningar.
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/Induktionshallar/?tab=3
NEJ! Sälj den snarast till nån som är sugen på en 400->230V-trafo.ampz skrev:*lol*
Lär ju ha kostat lika mycket som tre nya trefasspisar.... Sälj den till ett återvinningsföretag, och köp en ny spis för pengarna du tjänar på all koppar och järn i transformatorn.
Går det förresten att transformera trefas till enfas? Kräver inte det en roterande omformare?
Tvåfas däremot går givetvis lätt att transformera till enfas. Det kanske var så det var gjort?
(Jag skulle seriöst kunna tänka mig en sån för att mata luft-luft-värmepumpen för att slippa spänningsspikarna på de andra två faserna när den drar enorm startström mellan en fas och nollan, vilket orsakar ett icke försumbart spänningsfall i PEN från elverket. Dels är det spänningsfallet i sig antagligen stort nog att vara på gränsen till att vara farligt, men framförallt så tror jag inte att spikarna i spänningen på de andra faserna är särskilt nyttiga för elprylarna...
Ja det har blivit lite offtopic, men det gör ingenting. Har fått svar på min ursprungsfråga och problemet är löst.
Den där transformatorn verkar lite offtopic vad gäller 2011 och teknologi...hehe.
By the way, mitt ursprungsproblem är löst. En nolla dragen till uttaget, säkringar uppgraderade till 16A, två faser till häll och en till ugn.
Härligt med kunnigt folk här i cybervärlden
Den där transformatorn verkar lite offtopic vad gäller 2011 och teknologi...hehe.
By the way, mitt ursprungsproblem är löst. En nolla dragen till uttaget, säkringar uppgraderade till 16A, två faser till häll och en till ugn.
Härligt med kunnigt folk här i cybervärlden
Hade ett likande problem med ett spisuttag hemma hos morsan där jag renoverar köket.
Hoppas att bilden kom med nu! I alla fall ett 3-fas uttag utan nolla... :S
Här ser man att nollan från spisen är kopplad not gul inkommande kabel.. jag tänkte att någon varit snål och använt den gula som nolla, men konstigt nog är alla inkommande ledare (förutom jord så klart) inkopplade på varsin fas i proppskåpet :O
Fattar inte ens att det fungerat utan en nolla?
Här ser man att nollan från spisen är kopplad not gul inkommande kabel.. jag tänkte att någon varit snål och använt den gula som nolla, men konstigt nog är alla inkommande ledare (förutom jord så klart) inkopplade på varsin fas i proppskåpet :O
Då är nog inte den blå från spisen nolla utan en fasledare ...tig3r skrev:Hade ett likande problem med ett spisuttag hemma hos morsan där jag renoverar köket.
Annars skulle det gått åt h-vete ... :O
Det är inga problem att hitta spisar som klarar sig utan nolla (men främst äldre spisar då, för med elektronikens intåg i spisarna krävs det (nästan?) alltid 230V.
Man lindar bara alla värmeelement i spisen för 400V spänning och kopplar dom mellan faserna på ett lämpligt uppdelat vis.
Det var nog t.o.m allra vanligast förr i tiden, och det är därför det finns så många felaktigt kopplade perilex-uttag som är farliga och genast förstör de nya spisarna när lekmän kopplar in.
("Men titta, det är ju samma sorts kontakt, det är ju bara att koppla in")
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Nu ska vi se - har du två (grön)/gula ledare från central till denna dosa? Det låter på dig som om den gula kl 5 är inkopplad på en säkring (fas) i centralen? Det är i så fall Ok (förutom färgen som kan misstas för skyddsjord).
I anslutningskabeln till spisen finns en blå ledare som i verkligheten är en fasledare. Det är Ok och vanligt då blå ledare får användas som fasledare i sådana situationer (matning av en 400 V-apparat utan nolla).
I anslutningskabeln till spisen finns en blå ledare som i verkligheten är en fasledare. Det är Ok och vanligt då blå ledare får användas som fasledare i sådana situationer (matning av en 400 V-apparat utan nolla).
Brun Grön Gul var vanligt på 70..80-tal som fasledare för 3-fasgrupper (innan man kom på att det var lätt att förväxla grönt eller gult med gul/grön
). Och, som sagt anslutningssladden har bara 4 trådar så då får den blåa agera fas och din spis behöver ingen nolla, helt i sin ordning.
Fattar hur det fungerat tidigare, men om vi nu skall ansluta en ny 400V spis med stora stickkontakten (har ingen aning om vad den kallas) så måste det väl ändå dit en nolla? Inget jag tänkt pilla i eftersom man måste byta hela dosan (så det blir ett uttag för en 400V apparat), men i min värld så borde det finnas 3 faser, en nolla och en jord?
Det råder en del begreppsförvirring på området. Om spisen verkligen har elementspänning 400V behövs ingen nolla. De flesta nya spisar har elementspänning 230V. Dessa fordrar nolla och minst en fas om de skall kopplas in i Sverige. Om elektrikern är lat kan han koppla den till två faser och nolla så behövs ingen ny tråd från centralen. Det är dock att föredra att dra fram en tråd till för nollan.
Erik
Erik
Med tanke på att gul och grön inte är så lämpliga som färger (även om de är lagliga att ha kvar) så kan ett tips vara att använda dem som dragtrådar för att dra in en blå och t.ex. en svart och en vit/grå, och behålla den gulgröna och den bruna...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden