Ska installera ny spis och ugn som båda går på 230 V spänning. Problemet jag har är att befintliga spisvägguttaget är på 400 V, 3-fas utan nolla.
Varje ledare kommer från varsin 10A säkring.
Huvudsäkringen är 16A.
Jag kan tyvärr inte köpa nya vitvaror med 400V, vilket vore det enklaste.
FRÅGA:
Hur löser jag det på smidigaste sätt?
Hit me with all your knowledge!

Varje ledare kommer från varsin 10A säkring.
Huvudsäkringen är 16A.
Jag kan tyvärr inte köpa nya vitvaror med 400V, vilket vore det enklaste.
FRÅGA:
Hur löser jag det på smidigaste sätt?
Hit me with all your knowledge!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Är det klamrad kabel eller rör med trådar i? I ditt fall så finns det inget jättenkelt sätt, utan på ett eller annat vis så är du tvungen att byta spismatningen till 5 trådar 2.5 mm2. (Så vida du inte redan har 4 trådar 2.5 mm2 fast med 10 A säkring, men det är nog osannolikt).
Två faser till hällen och en fas till ugnen från den nya matningen alt. två eller trefaser till hällen och en helt egen enfasgrupp till ugnen.
//Patrik
Två faser till hällen och en fas till ugnen från den nya matningen alt. två eller trefaser till hällen och en helt egen enfasgrupp till ugnen.
//Patrik
Det går 3 ledare samt en jord i vprör, samtliga är 2,5mm2.Patrik_Hed skrev:Är det klamrad kabel eller rör med trådar i? I ditt fall så finns det inget jättenkelt sätt, utan på ett eller annat vis så är du tvungen att byta spismatningen till 5 trådar 2.5 mm2. (Så vida du inte redan har 4 trådar 2.5 mm2 fast med 10 A säkring, men det är nog osannolikt).
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Då bör du kunna få in en ledare till, förutsatt att det är ett 20 mm rör.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jaha, ja men då var det kanske inte så krångligt ändå. Då behövs det en nolla fram till uttaget och då kan man göra en delning av faserna där. Två till hällen och en fas till ugnen.
Men du får se om det går att få i en nolla eller om det är svårt.
Kan tillägga en sak som du högst troligtvis redan vet om, detta är ett behörighetskrävande ingrepp och ska utföras av en elektriker.
//Patrik
Kan tillägga en sak som du högst troligtvis redan vet om, detta är ett behörighetskrävande ingrepp och ska utföras av en elektriker.
//Patrik
Ja ok, låter hoppfullt. Tyvärr är det inte 20mm rör, men det kanske går ändå?Patrik_Hed skrev:Jaha, ja men då var det kanske inte så krångligt ändå. Då behövs det en nolla fram till uttaget och då kan man göra en delning av faserna där. Två till hällen och en fas till ugnen.
//Patrik
Det är inget jag tänkt göra själv, vill bara veta lite om hur lösningar kan se ut innan jag kontaktar en bekant elektriker som dock bor en bit ifrån mig.
Du skulle kunna säkra upp till 16A om det är 2,5mm och koppla om en befintlig fastråd till nolla istället och sedan ena fasen till häll resp. andra fasen till ugn. Nackdelen är kanske att hällen inte går att köra på så värst hög effekt sedan. Bästa är ju förstås att dra i tråd till nollan oxå, så hällen får 2 faser.
Tack för alla svar!
Det verkar onekligen som att en nolla ska fram plus att det nog är på sin plats att säkra upp till 16A.
Ugnen vet jag har en maxeffekt på 3,6kW och hällen 6kW. Känns lite riskabelt att fortsätta på 10A.
Är det något annat man behöver ta hänsyn till när man säkrar upp, exempelvis huvudsäkring?
Det verkar onekligen som att en nolla ska fram plus att det nog är på sin plats att säkra upp till 16A.
Ugnen vet jag har en maxeffekt på 3,6kW och hällen 6kW. Känns lite riskabelt att fortsätta på 10A.
Är det något annat man behöver ta hänsyn till när man säkrar upp, exempelvis huvudsäkring?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Har din gamla spis fungerat så bör din nya fungera också - nya spisar är förhoppningsvis inte mindre energieffektiva, dvs du kommer troligen inte att nyttja alla 16 A per fas. Dock kan nya vitvaror ha en högre effekt som under den korta tid de används kan lösa en säkring. Det ska man egentligen göra en bedömning av - men dom allra flesta skulle bara prova o se.
I princip stämmer det att 100% blir värme, men 100% av värmen hamnar inte i kastrullen där den gör nytta. Alltså har en spis inte 100% energieffektivitet.
Viktigare än det för säkringarnas skull är att spisar med gjutjärnsplattor ofta drar en konstant låg ström vid låg värme medan de nyare spisarna har en termostat som slår till och från maximal ström med givna intervall. Det senare är möjligen något elakare för säkringarna.
Erik
Viktigare än det för säkringarnas skull är att spisar med gjutjärnsplattor ofta drar en konstant låg ström vid låg värme medan de nyare spisarna har en termostat som slår till och från maximal ström med givna intervall. Det senare är möjligen något elakare för säkringarna.
Erik
Jag har aldrig sett ett spisuttag utan nolla finns det? Skulle vilja se en bild.
När jag var på inflyttningsfest hos en polare såg jag att det var installerat en separat transformator till en 20A 1-fas spis i en bostadsrätt där det bara fanns 3-fas 16A. Den upptog ett halvt köksskåp. Garvade som fan när ja såg den
.
När jag var på inflyttningsfest hos en polare såg jag att det var installerat en separat transformator till en 20A 1-fas spis i en bostadsrätt där det bara fanns 3-fas 16A. Den upptog ett halvt köksskåp. Garvade som fan när ja såg den
Redigerat: