wildeside
L Lutte skrev:
Bara något år sedan men dom har fortfarande samma prislista än idag eller iaf sist jag tittade.

Ja eftersom det nu är kommun och inte hassans bilskrot och kebab så får man anta att alla regler och lagar följs.

Tror det bara var 3 vändor men kan minnas fel.

Men upplägget var typ följande, hyra flakväxlare 350kr per dygn sen kostade varje tömning 750kr. Så dom lämnade flaket sen ringde man för tömning och då kom dom o hämtade och lämna en tom åt en.

Så om det är oschysst mot andra företag vet jag inte, men visst för dom pengarna kan man ju inte stå med en bil och bli lastad och sen pipa iväg och tömma för att sedan komma tillbaka. Det förstår ju vem som helst.

O så är vi förskonade mot storstadspriser och nötter som gör en del på prisbilden
2 år sen tippa vi schakt för 100kr per lass och lastbilen kosta 10000 i skatt och vägavgift nu kostar skatt o vägavgift 19500.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är klart det skulle vara en fjäder i hatten på den som säljer tjänsten om man flaggade för att det kostar rätt mycket eller att man hittar alternativa lösningar som är vettigare, men från detta läge är det ju som det är...
Skulle vilja påstå att det inte bara är en fjäder i hatten, utan också för att slippa framtida konflikt.

4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.

Om det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sig att den inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten eller att priset för tjänsten kan bli betydligt högre än konsumenten hade kunnat räkna med, skall näringsidkaren underrätta konsumenten om förhållandet och begära hans anvisningar.

Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, skall näringsidkaren avbryta påbörjat arbete. Detta gäller dock ej, om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten ändå önskar få tjänsten utförd.

7 § Har näringsidkaren åsidosatt vad som åligger honom enligt 6 § och finns det starka skäl att anta att konsumenten i annat fall hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den, har näringsidkaren inte större rätt till ersättning än han skulle ha haft, om konsumenten hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den.

• Gilla
RACS
  • Laddar…
Ja det är sant (en viktig del av KTL det där!) men mycket svårt att tro att man skulle tolka in ett ansvar att hitta alternativa lösningar för en standardtjänst som denna. Det är ett för enkelt förhållande mellan pris och tjänst.

Tack alla för svar!!
Jag ska prata och förhandla med entrepenören så får jag se hur det går.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är sant (en viktig del av KTL det där!) men mycket svårt att tro att man skulle tolka in ett ansvar att hitta alternativa lösningar för en standardtjänst som denna. Det är ett för enkelt förhållande mellan pris och tjänst.
Ja många verkar helt ha missat den biten, både hantverkare och kunder (många har helt missat KTjL).

Jag vet ärligt talat inte, och mitt initiala inlägg handlade just om att det vore lämpligt att informera kund om denna rejäla tillkommande kostnad, och jag funderar på om det kan finnas något att hämta i lagstiftningen, därav rekommendationen att kontakta konsumentrådgivare.

wildeside wildeside skrev:
Trädgårdsavfall väger inte 1ton/kbm och det är inte provtagning på trädgårdsavfall.
Och dessutom går det till förbränning, svårt att elda med jord.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
wildeside
Hjälper inte med KTJL det är vad det kostar att tippa schakt här omkring oavsett vilken legal tipp du åker till.
KTJL anser nog inte att man ska bryta mot lagen och tippa på en svart tipp för att hålla ner kostnaden för kunden.

S Stefansve skrev:
Tack alla för svar!!
Jag ska prata och förhandla med entrepenören så får jag se hur det går.
Uppdatera oss sen!!

Min sammanfattning av era kommentarerer:
1. Priset kan va rimligt. Hur konstigt det än är.
2. Det hade kunnat gå att fixa mycket billigare.
3. Enligt konsumentköpslagen så kan jag möjligtvis hävda att entrenenören hade en skyldighet att upplysa mig om vilka kostnader som skulle uppstå så att jag hade haft möjlighet att avbryta arbetet och hitta andra sätt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
wildeside
S Stefansve skrev:
Min sammanfattning av era kommentarerer:
1. Priset kan va rimligt. Hur konstigt det än är.
2. Det hade kunnat gå att fixa mycket billigare.
3. Enligt konsumentköpslagen så kan jag möjligtvis hävda att entrenenören hade en skyldighet att upplysa mig om vilka kostnader som skulle uppstå så att jag hade haft möjlighet att avbryta arbetet och hitta andra sätt.
1 o 2 Helt rätt. 3 kan bli en knepig att få rätt i en tvist, om det är gängse kostnader som entreprenören har betalt för att tippa schakten, om entreprenören lagt på oskäliga summor på schakt tippningen så är det sannolikt att du får rätt i en tvist.
Jag skulle inte köra bort schakt utan att ha ett avtalat pris med kunden oavsett om jag använder en legal tipp eller någon alternativ lösning.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Fast punkt tre handlar inte om vad som är skäliga kostnader, utan om att ta tillvara på kundens intressen.

Hade kunden blivit medveten om kostnaderna och då valt att avstå (man hade exempelvis kunnat välja att bara lägga det på tomten sålänge).

Man får nog komma med rättsfall för att närmare analysera hur de paragraferna tolkas.

• Gilla
Stefansve
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Bara något år sedan men dom har fortfarande samma prislista än idag eller iaf sist jag tittade.

Ja eftersom det nu är kommun och inte hassans bilskrot och kebab så får man anta att alla regler och lagar följs.

Tror det bara var 3 vändor men kan minnas fel.

Men upplägget var typ följande, hyra flakväxlare 350kr per dygn sen kostade varje tömning 750kr. Så dom lämnade flaket sen ringde man för tömning och då kom dom o hämtade och lämna en tom åt en.

Så om det är oschysst mot andra företag vet jag inte, men visst för dom pengarna kan man ju inte stå med en bil och bli lastad och sen pipa iväg och tömma för att sedan komma tillbaka. Det förstår ju vem som helst.

O så är vi förskonade mot storstadspriser och nötter som gör en del på prisbilden
Det låter helt orimligt! En lastbil kostar lika mycket i drift oavsett om det är i stan eller på landet och 750 kronor räcker till ca 45 minuters arbete och det kommer man inte långt med.
Är massorna samlade så går det fortare att vänta på att bli lastad än att hämta ett flak, tömma och sätta tillbaka det.

G Grävkalle skrev:
Det låter helt orimligt! En lastbil kostar lika mycket i drift oavsett om det är i stan eller på landet och 750 kronor räcker till ca 45 minuters arbete och det kommer man inte långt med.
Är massorna samlade så går det fortare att vänta på att bli lastad än att hämta ett flak, tömma och sätta tillbaka det.
Tog en 30-40 minuter, då bor jag 500-700meter från deras depå.

Lastbilen kostar lika mycket men tillgång och efterfrågan styr priset. Sen äts det inte lika mycket tid att köra här som i storstan.

wildeside
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast punkt tre handlar inte om vad som är skäliga kostnader, utan om att ta tillvara på kundens intressen.

Hade kunden blivit medveten om kostnaderna och då valt att avstå (man hade exempelvis kunnat välja att bara lägga det på tomten sålänge).

Man får nog komma med rättsfall för att närmare analysera hur de paragraferna tolkas.
Ja den diskussionen ger jag mig inte in på eftersom jag inte är tillräckligt juridiskt kunnig i ämnet.
Men vet att allt som står i KTJL är en tolkningsfråga och bedömningssak från fall till fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.