22 920 läst ·
44 svar
23k läst
44 svar
40 000: - för att forsla bort 52 ton jord rimligt?
Jag har haft en entreprenör som har förberett för stenläggning på tomten i vår.
I samband med det blev det totalt 3 containrar och 52 ton ren jord från trädgården som behövde forslas bort.
Huset ligger centralt Hisingen, Göteborg och entreprenören anlitade Sortera Recycling.
Nu har jag genom entreprenören fått en faktura på 40 000 + 7% påslag.
Jag har kopia på fakturan från Sortera och jag ser att priset är fasta avgifter för utsättning, containerhyra, hämtning plus viktavgift på 550 kr/ton + moms.
När jag läser här på forumet är ett rimligt pris per ton 40-60 kr. Men jag ser också liknande inlägg sen tidigare.
Jag inser att jag skulle kolla och frågat om pris för bortforsling i förväg. Men jag kunde aldrig ha gissat att det kunde kosta så mycket. Jag hade gissat några tusen per container. Så på sätt och vis är felet mitt. Men det känns också som att det nästa maffiametoder från Sortera.
Jag fick heller ingen information från entrepenören om att kostnaden kunde bli så hög för bortforsling av jorden.
Jorden står benämnd som C Jord Ren EWC 170504.
Vad kan jag göra?
Kan jag bestrida fakturan för att priset är orimligt?
I samband med det blev det totalt 3 containrar och 52 ton ren jord från trädgården som behövde forslas bort.
Huset ligger centralt Hisingen, Göteborg och entreprenören anlitade Sortera Recycling.
Jag har kopia på fakturan från Sortera och jag ser att priset är fasta avgifter för utsättning, containerhyra, hämtning plus viktavgift på 550 kr/ton + moms.
När jag läser här på forumet är ett rimligt pris per ton 40-60 kr. Men jag ser också liknande inlägg sen tidigare.
Jag inser att jag skulle kolla och frågat om pris för bortforsling i förväg. Men jag kunde aldrig ha gissat att det kunde kosta så mycket. Jag hade gissat några tusen per container. Så på sätt och vis är felet mitt. Men det känns också som att det nästa maffiametoder från Sortera.
Jag fick heller ingen information från entrepenören om att kostnaden kunde bli så hög för bortforsling av jorden.
Vad kan jag göra?
Det är ett stort problem med att bli av med jord i städer. Transporten kam bli många mil till godkänd deponi. Det blir snart fullt på det möjliga tipparna kring Göteborg därför går oerhörda mängder till den stora tippen utanför trollhättan t.ex
Varför ska ren jord gå till deponi?
Det är en mycket bra fråga, men man får inte lägga lägga upp jord hur som helst utan det har blivit en handelsvara att ta vara på jord då ren och fin jord klassas som avfall...
Tipparna är i stort behov av jord till sluttäckning, men kan ta rundligt betalt för "Avfallet" då det inte är tillåtet att tippa av var som helst.
Tipparna är i stort behov av jord till sluttäckning, men kan ta rundligt betalt för "Avfallet" då det inte är tillåtet att tippa av var som helst.
Det är ju många som är i behov av jord också. Finns det inte någon typ av förmedlings tjänst?
Nu är det så fint ordnat i vårat miljösamhälle att varje lass vi kör in så läggs det på en provavgift på 5000 för att kunna klassa inkörd schakt och är den inte ren så kostar det 1937,5 kr/ton är det ren schakt så kostar det 150 kr/ton att tippa och det får man veta efter att en analysen är gjord.
En tridem bil kostar alltså allt mellan 444-2231 kr/ton eller 7550-37937,5kr/ per lass om den är lastad med 17 ton.
Tillkommer kostnad för lastning och transport.
Sverige är fantastiskt!
Funderar lite på hur det kan komma sig att det dykt upp svart tippar över allt med dessa humana priser.
En tridem bil kostar alltså allt mellan 444-2231 kr/ton eller 7550-37937,5kr/ per lass om den är lastad med 17 ton.
Tillkommer kostnad för lastning och transport.
Sverige är fantastiskt!
Funderar lite på hur det kan komma sig att det dykt upp svart tippar över allt med dessa humana priser.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Tror inte det finns så mycket att göra då jobbet redan är utfört och ska det dras till sin spets så borde du kollat upp priset innan för att beställa ett jobb oavsett vad det är och sen inte vilja betala för att man tycker det blev för dyrt utan att ha avtalat pris innan är inte grund för att bestrida faktura.S Stefansve skrev:Jag har haft en entreprenör som har förberett för stenläggning på tomten i vår.
Vad kan jag göra?
Jorden du fått betala för att slänga brukar man kunna få betalt för att någon hämtar eller iallafall att någon hämtar det gratis. Ligger alltid annonser på blocket om schacktmassor och då du hade ren jord kan den anses som attraktiv för den som vill t.ex jämna till sin tomt.
Jag anser att entreprenören borde haft kännedom om detta och troligen gjort en bedömning att du har råd att betala och därför inte brytt sig, eller märkt av ett ointresse från din sida och därför skickat det till tippen. Det är tyvärr så att man nästan alltid behöver sätta sig in i dom arbeten som ska utföras och gå igenom allt steg för steg för att inte råka ut för sånt här, inte för att det är av ondo som det blir såhär utan snarare brist av intresse.
Jag väntade 3 veckor på någon som ville ha 110ton stenig sand och tillslut kom någon som behövde det och hämtade själv gratis.
Den enes dröm den andres mardröm
Entreprenören har skyldighet att se till kundens nytta. Att beställa en orimmligt dyr tjänst är inte okej.
NCC satsade på en tjänst med tillhörande app, Loop Rocks, som var en marknadsplats för stenmaterial och jord- och fyllnadsmassor, riktat till både byggarbetsplatser och privatpersoner. Tjänsten hann på relativt kort tid få 16000 användare, men lades tyvärr ner i juni i år då NCC inte lyckades få in externt kapital ("dålig tajming"). Något liknande kommer förhoppningsvis igen.D Daniel 109 skrev:
https://miljo-utveckling.se/ncc-om-nedlaggningen-av-loop-rocks/