22 920 läst ·
44 svar
23k läst
44 svar
40 000: - för att forsla bort 52 ton jord rimligt?
Det är inte orimligt dyrt. Det är vad det kostar att bli av med schakt, om mann följer reglerna. Sen är det en annan sak om entreprrnören hittar en allternativ lösning åt kunden.D Daniel 109 skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Varför har entreprenören anlitat ett företag som håller på med återvinning och inte ett jordbyggnadsföretag? Jag tycker det låter som att du skulle ha blivit blåst, det borde ha kostat en bråkdel av det där. Entreprenören känner garanterat nån på firman han valt att anlita.
wildeside skrev:
Det är orimligt dyrt! Rent av jävligt orimligt! Passerat gränsen för ocker enligt mig.
När jag grävde ur min infart anlitade jag kommunen till att ta hand om mina massor, det blev i runda slängar 60-70 Ton massor totalt.
Kostade mig om jag inte minns fel kring 3000kr i container och frakt, nu hade jag nära till återvinningen.
Nu var det kommunen som tog hand om allt så då sköts det by the book så att säga, så 40 000 för lite massor är inte rimligt.
Du kan tjata om din orimlighet i det här ämnet hur mycke du vill.D Daniel 109 skrev:
Priserna jag skrev gäller alla schaktdeponier och grusgroppar här i närområdet
om det inte är en svart tipp.
Och när gjordes det jobbet? vet inte om din kommun har egen tipp och hur dom följer regler o lagar angående provtagning på schakt.L Lutte skrev:Det är orimligt dyrt! Rent av jävligt orimligt! Passerat gränsen för ocker enligt mig.
När jag grävde ur min infart anlitade jag kommunen till att ta hand om mina massor, det blev i runda slängar 60-70 Ton massor totalt.
Kostade mig om jag inte minns fel kring 3000kr i container och frakt, nu hade jag nära till återvinningen.
Nu var det kommunen som tog hand om allt så då sköts det by the book så att säga, så 40 000 för lite massor är inte rimligt.
Då kan du vara säker på att din kommun konkurrerar med privata entreprenörer på ojusta vilkor. Minst 4 vändor med tridembil - lastas det på 10 minuter och körs bort och tippas samt hinner köras tillbaka på 15 minuter samt inga avgifter så går det men extremt orimligt.L Lutte skrev:Det är orimligt dyrt! Rent av jävligt orimligt! Passerat gränsen för ocker enligt mig.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 720 inlägg
Oh. Ännu ett problem som troligtvis inte hade funnits om saker kommunicerats ordentligt.
"Du, det är jäkligt dyrt att köra bort jord, du känner ingen som vill ha massorna istället?"
Men visst, då förlorar man ju 2800kr.
@Stefansve kolla med kommunens konsumentombudsman alternativ hallå konsument vad de har att säga i frågan.
"Du, det är jäkligt dyrt att köra bort jord, du känner ingen som vill ha massorna istället?"
Men visst, då förlorar man ju 2800kr.
@Stefansve kolla med kommunens konsumentombudsman alternativ hallå konsument vad de har att säga i frågan.
...men om detta är normala priser för tjänsten finns ju inget att hämta. Man måste kolla vad saker kostar innan man köper. Så länge det faktiska priset är marknadsmässigt hjälper det inte att man själv blir förvånad.
Verifiera att priset är korrekt och gå vidare.
Verifiera att priset är korrekt och gå vidare.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 720 inlägg
Man kan ju faktiskt avråda från att skicka iväg massorna också.
Ja det är klart det skulle vara en fjäder i hatten på den som säljer tjänsten om man flaggade för att det kostar rätt mycket eller att man hittar alternativa lösningar som är vettigare, men från detta läge är det ju som det är...
Bara något år sedan men dom har fortfarande samma prislista än idag eller iaf sist jag tittade.wildeside skrev:
Ja eftersom det nu är kommun och inte hassans bilskrot och kebab så får man anta att alla regler och lagar följs.
Tror det bara var 3 vändor men kan minnas fel.F faf skrev:
Men upplägget var typ följande, hyra flakväxlare 350kr per dygn sen kostade varje tömning 750kr. Så dom lämnade flaket sen ringde man för tömning och då kom dom o hämtade och lämna en tom åt en.
Så om det är oschysst mot andra företag vet jag inte, men visst för dom pengarna kan man ju inte stå med en bil och bli lastad och sen pipa iväg och tömma för att sedan komma tillbaka. Det förstår ju vem som helst.
O så är vi förskonade mot storstadspriser och nötter som gör en del på prisbilden
Redigerat: