4 330 läst ·
44 svar
4k läst
44 svar
4 vägs utanpåliggande uttag sicken skit
Ja det värkar var en modell där man ska böja kardelen runt skruven. Hur tänker dom där? En kardel i den böjen runt 45 grader. Lossade även en kardelen för att se hur dom från fabrik kopplade. Det var en väldigt skarp böj. En kardel får man ju inte böja så skarpt..H hempularen skrev:Det som säkerhetsmässigt är tveksamt på en del billiga uttag/brytare är anslutningsklämmorna. Det finns fortfarande uttag där man skall trä tråden ett halvt varv runt skruven och låta den klämmas av skruven. Tråden halkar ut hela tiden. Sådana och andra dåliga anslutningsklämmor är
farliga.
Men annars handlar kvaliteten mest om hur lätt det är att få i en kontakt i uttaget. Hur "känslan" är i en brytare. Vissa uttag är gjorda så att de är nästan omöjliga att använda. Vissa brytare saknar helt "klick funktion". Brytningen sker då helt beroende på hur snabbt man trycker på vippan, det är viktigt att brytning sker snabbt så att inte det blir en ljusbåge som bränner kontaktytorna.
Jula värkar har dom bästa priserna på uttag. Väldigt prisvärda om man jämför mot många andra. Elko serien bland annat.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Det har definitivt med det att göra. Har du inte förstått att uttag från lågprisvaruhus tex anslut är en säkerhetsrisk oavsett om man har en hel dag på sej att montera det, så har du inte den förståelse för dom risken som finns vid elarbeten. Mvh AndreasM Micro skrev:Vilket fabrikat du köper har väl inget med nödvändig kännedom att göra ??
Att köpa ett uttag till överpris är ju inte bättre än att köpa ett billigt om båda är godkända för att användas.
Byter du ut något själv kan du ju ta mer tid på dig att koppla än vad en elektriker gör då du inte kostar något.
Finns ju flera spaltmeter ang. elektriker kostnader och märken på elgrejor så jag ska inte dra upp något.
Så jag tycker inte att pris och kvalite går hand i hand..![]()
Du kanske kan visa mig den säkerhetsrisken...Andreas_kalmar skrev:
Är produkten godkänd att säljas och användas i Sverige borde den ju inte vara en säkerhetsrisk ??
Och jag har förståelse för risker vid elarbeten...men inte för allt skitsnack om att grejor som är billigare enbart är skräp , dom flesta klankar ner på lågprisvaruhus men likförbannat är dom där själva och handlar grejor.
Troligtvis skiljer det inte många ören på tillverkningskostnaderna på ett dyrt och ett billigt uttag men vinsten är ju desto mer på det dyra.
Förstår också att en elektriker (om man nu anlitar en) har sina märken som han/hon är inkörd på och dom vet fungerar bra och inte går sönder i tid och otid.
Och angående nödvändig kännedom så har jag full koll på vad jag får göra , inte får göra och hur jag ska gå tillväga med det jag får göra
de flest produkter fäster väl på liknande vis i apparatdosor så där borde det inte vara någon skillnad. Risken skulle väl vara att plasten i de billigare grejorna är klenare och skörare. Skulle t.ex kunna gå itu om man har lite otur. I vissa av de billigare uttagen får man kämpa för att få i och ut en stickpropp. Efter ett tag så skulle det inte förvåna mig om plasten går itu där skruven håller fast höljet i uttaget eller liknande. Billigare strömbrytare kan kanske slitas snabbare med tiden och orsaka varmgång. Jag bara spekulerar vilt. Men som med allt annat så får man ofta den kvalité man betalar för. Jag har själv använt mig utav billigare varianter och kan säga att jag nu hellre lägger några tior extra för den gigantiska skillnaden på känslan av att installera och använda ett dyrare fabrikat jämfört med ett billigare.
Köpte billiga uttag på Jula som vad jag minns hette "elektrikern" på Jula för många år sedan.. var ju billiga med ett pris på 30kr.. dom funkade i ett par månader sedan var jordblecken av. Som sagt man får vad man betalar för.
Varför tror du att jag på anbudsjobb använder material från Elko/Eljo när jag skulle kunna köpa apparater från en lågprisgrossist för en tiondel av priset och därmed öka vinsten med många tusenlappar på ett hus/lägenhet. Anbudet är ju det samma oavsett vilket material jag köper sedan jag väl fått jobbet.
Är det för att jag är lite dum eller kan det vara en rätt stor skillnad på dom olika fabrikaten?
Är det för att jag är lite dum eller kan det vara en rätt stor skillnad på dom olika fabrikaten?
Jag tror att du köper dessa uttag för att du vill kunna ge din garanti och du vet att dom är lätta/bra för dig att installera.E elmont skrev:Varför tror du att jag på anbudsjobb använder material från Elko/Eljo när jag skulle kunna köpa apparater från en lågprisgrossist för en tiondel av priset och därmed öka vinsten med många tusenlappar på ett hus/lägenhet. Anbudet är ju det samma oavsett vilket material jag köper sedan jag väl fått jobbet.
Jag vet att det är skillnad på olika fabrikat .
Men att billigare uttag är en säkerhetsrisk för att det just är billigare det tror jag inte på.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Grannen och jag monterade utomhusuttag ute i ungefär samma läge på husen samtidigt.
Han valde julas anslut dubbeluttag
Jag valde elko dubbeluttag.
Båda utanpåliggande och ip44.
Bökigare att montera anslut uttaget mot elko i monteringskedet men ändå ok.
Nu efter 2 år är hans anslut uttag helt gult medans mitt elko uttag fortfarande är vitt. Visst bara estetiskt då båda uttagen funkar fortfarande men jag hade stört ihjäl mig på det.
Han valde julas anslut dubbeluttag
Jag valde elko dubbeluttag.
Båda utanpåliggande och ip44.
Bökigare att montera anslut uttaget mot elko i monteringskedet men ändå ok.
Nu efter 2 år är hans anslut uttag helt gult medans mitt elko uttag fortfarande är vitt. Visst bara estetiskt då båda uttagen funkar fortfarande men jag hade stört ihjäl mig på det.
Det är ganska stora kvalitetsskillnader mellan alla olika apparater man kan köpa, spännvidden är enorm.
En del skillnader är av estetisk art, eller lätt/svåra att installera - trevlig känsla i vippan etc.
En del skillnader är av funktionell art, lätt/svårt att få in stickpropp, kontakterna har inte distinkta lägen med gnistbildning som följd, lock som går sönder så IP-klass inte längre är intakt, mjuk icke formstabil plast etc, eller hård skör plast. Sådana här brister utvecklas ibland till säkerhetsproblem.
En del skillnader är säkerhetsmässiga, petskydd, att spänningsförande delar blir åtkomliga om ett barn petar av en vippa etc.
Jag hoppas ingen har något emot dessa iakttagelser ...
Sen kan kvalitén och priset ibland ha en viss korrelation. Särskilt svårt är det att hitta yppersta kvalitet till fyndpris. Tipsa mig gärna om sådant.
Men det är å andra sidan lätt att hitta ganska usel kvalitet till höga priser. De saker som byggnadsvårdsfolket hittar på sina egna inköpsställen brukar vara grisigt dyrt och av mig upplevas vara av tveksam kvalitet när jag monterar det.
En del skillnader är av estetisk art, eller lätt/svåra att installera - trevlig känsla i vippan etc.
En del skillnader är av funktionell art, lätt/svårt att få in stickpropp, kontakterna har inte distinkta lägen med gnistbildning som följd, lock som går sönder så IP-klass inte längre är intakt, mjuk icke formstabil plast etc, eller hård skör plast. Sådana här brister utvecklas ibland till säkerhetsproblem.
En del skillnader är säkerhetsmässiga, petskydd, att spänningsförande delar blir åtkomliga om ett barn petar av en vippa etc.
Jag hoppas ingen har något emot dessa iakttagelser ...
Sen kan kvalitén och priset ibland ha en viss korrelation. Särskilt svårt är det att hitta yppersta kvalitet till fyndpris. Tipsa mig gärna om sådant.
Men det är å andra sidan lätt att hitta ganska usel kvalitet till höga priser. De saker som byggnadsvårdsfolket hittar på sina egna inköpsställen brukar vara grisigt dyrt och av mig upplevas vara av tveksam kvalitet när jag monterar det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 889 inlägg
Du har ju fått bra beskrivningar i tråden på uttag som är en säkerhetsrisk. Dessa vara vanliga i lågprishandeln för 5-10 år sedan, men på senare tid har jag inte sett dem.M Micro skrev:
Det är rätt stor skillnad på fästpunkterna där kardelen ska låsa.. denna som jag har sitter kardelen väldigt ostabilt.. börja man dra i kablen lite så vill den åka av brickan som låser kardelen.. sedan att man måste böja kardelen för att den ska låsa runt skruven känns ej så seriöst.. tror inte ens det står i någon manual när man köper uttaget.. tror nog inte många vet om detta.. frågan är också hur stor säkerhetsrisk det blir om det bli glapp kontakt? Ofta börja det blixtra då när man koppla in något i uttaget.. tänker främst på bränder och glapp?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Faran med "udda" elmaterial, är att det kan förekomma brister som är oväntade. Som exempel kopplingsklämmor till uttaget där ledaren skall klämmas under skruvskallen. Vem tänker på det där man står i butiken.
Eller som min egenupplevda incident: När vi byggde på en del av huset 2008 så hade jag en deal med elfirman, jag köpte material och "gjorde lite till". När det då gäller vanliga apparatdosor och kopplingsdosor, så tyckte jag att billigast måste ju duga. Då var byggmax billigast, Biltemas var ännu billigare, men plasten i deras dosor kändes lite som de där leksakerna man fick i flingpaketen förr i tiden. Plasten hade inte ens fyllt ut formen ordentligt.
Det blev byggmax. En dag påbygger upptäckte jag att en kopplingsdosa som monterats kvällen innan var sprucken. En rörstos som låg lite lite i spänn var av. Röret kom lite i vinkel.
Dosan byttes, röret drogs om så att det kom spikrakt mot stolen. Sedan tittade jag på fler monterade dosor. Ytterligare 3 dosor hade spruckit inom 3-4 dygn efter montering.
Då rev jag bort alla Byggmax dosor. Men 5 - 6 dosor var redan i stängd vägg. Några år senare var ett uttag löst. Visade sig att ringen som dosskruvarna sitter i var loss från dosan. När jag tittade in i dosan så har hela dosan spontant spruckit. Botten har en stjärformig spricka, verkar som en krympspricka. Löste det genom att skruva fast uttaget i väggen, dosan håller ihop, bitarna ramlar inte direkt isär. Sedan har samma sak hänt med ytterligare två uttag.
Byggmax slutade sälja dosorna ungefär då när jag hade köpt, något senare började Jula sälja samma dosor.
Det var en oväntad lektion för mig. Att en dosa kan spontanspricka.
Eller som min egenupplevda incident: När vi byggde på en del av huset 2008 så hade jag en deal med elfirman, jag köpte material och "gjorde lite till". När det då gäller vanliga apparatdosor och kopplingsdosor, så tyckte jag att billigast måste ju duga. Då var byggmax billigast, Biltemas var ännu billigare, men plasten i deras dosor kändes lite som de där leksakerna man fick i flingpaketen förr i tiden. Plasten hade inte ens fyllt ut formen ordentligt.
Det blev byggmax. En dag påbygger upptäckte jag att en kopplingsdosa som monterats kvällen innan var sprucken. En rörstos som låg lite lite i spänn var av. Röret kom lite i vinkel.
Dosan byttes, röret drogs om så att det kom spikrakt mot stolen. Sedan tittade jag på fler monterade dosor. Ytterligare 3 dosor hade spruckit inom 3-4 dygn efter montering.
Då rev jag bort alla Byggmax dosor. Men 5 - 6 dosor var redan i stängd vägg. Några år senare var ett uttag löst. Visade sig att ringen som dosskruvarna sitter i var loss från dosan. När jag tittade in i dosan så har hela dosan spontant spruckit. Botten har en stjärformig spricka, verkar som en krympspricka. Löste det genom att skruva fast uttaget i väggen, dosan håller ihop, bitarna ramlar inte direkt isär. Sedan har samma sak hänt med ytterligare två uttag.
Byggmax slutade sälja dosorna ungefär då när jag hade köpt, något senare började Jula sälja samma dosor.
Det var en oväntad lektion för mig. Att en dosa kan spontanspricka.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Blir det glapp så har du en akut brandfara. Så länge du bara kopplar in en lampa eller annat med låg effekt, så händer inget. Men kopplar du in en radiator så kan i extremfallet 1/4 av effekten bli värme vid glappkontakten. Så har du 1kw förbrukare, så kan det bli 250w värme i dosan. Brinner snabbt.L Lennart Lind skrev:Det är rätt stor skillnad på fästpunkterna där kardelen ska låsa.. denna som jag har sitter kardelen väldigt ostabilt.. börja man dra i kablen lite så vill den åka av brickan som låser kardelen.. sedan att man måste böja kardelen för att den ska låsa runt skruven känns ej så seriöst.. tror inte ens det står i någon manual när man köper uttaget.. tror nog inte många vet om detta.. frågan är också hur stor säkerhetsrisk det blir om det bli glapp kontakt?