Svikt i ett golv är inte kul. När jag byggde bjälklag så såg jag till att överdimensionsionera (sätta cc30 med 195 bjälkar istället för cc60 med 220), sätta kortlingar och skruvlimmat dubbelgips. Spännvidd 4 meter. En rejäl överdimensionering alltså, men om jag jämför med ett betongbjälklag så är betongen mycket stabilare. Trägolvet sviktar en del om man hoppar ordentligt. Dock mycket mindre än många andra träbjälklag jag sett.

Hade jag gjort om det hade jag övervägt att fälla in några limträbalkar bland reglarna bara för att styva upp ytterligare.
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
T
tobbew skrev:
Hade ni kortlingar på cc 120 även på sidan på 3 meter?
Har ni en uppfattning om hur mycket skillnad kortlingarna gör?
Ja, det är kortlingar på båda sidor om bärande balk och de är på c/c1200 mm med en förskjutning mellan facken på 600 mm

Det är inte lätt att svara på hur stor skillnad det gör annat än att innan det sattes kortlingar så kändes det lite ostadigt att gå på reglarna. Inte så att jag trodde de skulle brista men det var gungigt och de svajjade när man gick fram och tillbaka över bjälklaget. Efter att de satt på plats så var det mycket stabilare att gå omkring.

Även skillnad i känslan att gå på utlagda OSB-skivor på nya våningen före och efter kortlingar på plats.

tobbew skrev:
Jag kommer nog testa med kortlingar, som du säger, mest för sinnesfridens skull.

Men det är ett "vanligt" hus, men jag är lite petig med knarr och andra rörelser. Jag vill göra mitt yttersta för att göra saker onödigt rejäla. Jag är sån...

Men troligen kommer jag att slarva med kortlingarna och ta det material jag har, så ibland blir det 220, men även 120 och lite andra dimensioner. Alla lär väl göra nytta, bara de sitter tight, tänker jag. Eller så är jag seriös och köper hem några golvreglar till för detta ändamål, men jag har väldigt mycket småbitar av blandade dimensioner av de större slagen.

Tack för input hur som helst, hoppas att fler erfarenheter trillar in i tråden!
Jag håller med Autodidak1 om att inte ta för smala bitar till kortlingar, då får du ju inte den önskade funktionen. De bör vara lika höga(eller nästan iaf) som reglarna för att ge bäst resultat.

Om du verkligen inte vill köpa lite kompletterande virke när dina breda spillbitar är slut så sätt två smalare på varandra i höjd. Mer jobb och mer skruv, men det är kanske viktigare än de hundralappar det sparar?
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
För maximal effekt ska kortlingar inte vara förskjutna utan ligga i raka rader eftersom en förskjutning av dessa ger en "böjning" av golvbjälken då den punktbelastas. Hur stor effekten blir i verkligheten är kanske en annan sak :-)
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
T
Autodidak1 skrev:
För maximal effekt ska kortlingar inte vara förskjutna utan ligga i raka rader eftersom en förskjutning av dessa ger en "böjning" av golvbjälken då den punktbelastas. Hur stor effekten blir i verkligheten är kanske en annan sak :-)
Sant! Det var något som "mina" arbetare inte var införsådda med uppenbarligen :)
 
Visst gör det skillnad!
I princip kan man ju tänka sig att man lägger reglar i båda riktningarna !
nu stämmer inte den principen eftersom vi inte får hela reglar utan korta "kortlingar".
Bifogar en liten skiss som visar hur krafterna går om man "krysskolvar".
Krafterna kommer att sprida sig likartat även om man har hela stycken istället för diagonaler.
- Finessen med diagonalerna istället för kortlingar är troligen att en skicklig snickare kan förspänna dessa . Skiss av träreglar och kraftöverföring vid kryssavstivning med beteckningar för last och tryck/drag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbew och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Kortlingar är till för samverkan OCH för att hindra golvbjälken att vrida sig vid nedböjning. Jag förskjuter kortlingen 45 mm på varannan så kan jag skruva den genom bjälken in i kortlingen. Blir stumt och bra.
För övrigt på bilden ovan så skall golvspånskivan (sponten) monteras tvärs golvbjälkarna. :rolleyes:
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Den som hittat på denna lösning kan inte vara någon riktig konstruktör. Reglarna bör ligga som kontinuerliga balkar ovanpå limträbalken som utgör bärlina för att utnyttja materialet optimalt. I det här läget kan man inte gissa utan man måste räkna. Sedan kan man tycka att 45x220 på cc 300 borde klara en normal utbredd last. Spånskiva som undergolv är ett ganska värdelöst material, åtminstone ur hållfasthetssynpunkt. Konstruktionsplywood är mycket styvare. Krysskolvning och liknande är en nödlösning när det inte finns plats på höjden. Br undvikas här.
 
justusandersson skrev:
Den som hittat på denna lösning kan inte vara någon riktig konstruktör. Reglarna bör ligga som kontinuerliga balkar ovanpå limträbalken som utgör bärlina för att utnyttja materialet optimalt. I det här läget kan man inte gissa utan man måste räkna. Sedan kan man tycka att 45x220 på cc 300 borde klara en normal utbredd last. Spånskiva som undergolv är ett ganska värdelöst material, åtminstone ur hållfasthetssynpunkt. Konstruktionsplywood är mycket styvare. Krysskolvning och liknande är en nödlösning när det inte finns plats på höjden. Br undvikas här.
Hej
Du har rätt i att ingen riktig konstruktör har ritat lösningen. Men det fanns rätt dramatiska begränsningar beträffande höjder om man inte ville bygga våningen under mitt i grundvattnet. Men det är en annan historia.

Så, med rådande förhållanden, har du någon konkret idé om vad som borde göras? Eller tänker du att tätheten på reglarna borde vara bra nog och att kortlingarna inte tillför något?
 
justus; Vilken limträbalk? Illustrationerna från träforskningen är visst beräknade av konstruktör. Och, för normalt golvbjälklag med fri spännvidd används 45x220 övrigt virke för 3,6 m cc 60 cm, 3,9 m för T20 samt 4,2 m för T30. Dessutom rekommenderas 2 rader kortlingar. Kortlingar är ingen nödlösning utan fördelar lasterna över bjälklaget. Om golvspånskiva limmas och skruvas så erhålls en bra skivverkande konstruktion. Allt enl gamla Byggforskningen.
 
seniorkonsult: Du har missuppfattat mig. Jag uttalade mig om den bild som tobbew publicerade först i den här tråden, inte om Träforskningens bild. Träforskningen har jag stort förtroende för sedan långt tillbaka. Jag använder ofta deras Träguide för överslagsberäkningar. Jag delar också din uppfattning om värdet av kortlingar i allmänhet. I det här fallet behövs dock inga kortlingar eftersom golvreglarna är fullt tillräckliga som de är. I Träguiden finns inga tabeller med c/c 300 mellan reglarna, men man kan extrapolera de uppgifter som finns för c/c 600 och se att den aktuella konstruktionen (45x220 c/c 300 4 m långa) leder till lägre dimensionerande nedböjande moment än jämförbara 45x220 c/c 600 3,5 m. Detta under förutsättning att man använder virke med konstruktionsklass C24. Sedan gäller det ju att bärlinan av limträ är rätt dimensionerad.
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Bara kortlingar gör ingen skillnad för de kan inte överföra vertikala krafter från en balk till nästa.
Jag vågar påstå att det där är totalt fel.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för dimension på spånskivorna, du nämnde att du skulle ha 2 lager? Med 22mm spån uppnår du inte riktigt sviktkriterierna enligt norm. Ska du uppnå kraven med 22mm blir det en hel del kortlingar att sätta dit.
 
22mm, sen är det lite oklart vad skiktet ovan blir, men det ska bli ytterligare 22 iaf. Var kan man läsa om denna norm?
 
bossespecial skrev:
Vad är det för dimension på spånskivorna, du nämnde att du skulle ha 2 lager? Med 22mm spån uppnår du inte riktigt sviktkriterierna enligt norm. Ska du uppnå kraven med 22mm blir det en hel del kortlingar att sätta dit.
Kan du förklara detta resonemang lite mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.