Hej

Jag har en våning som är ca 8 x 12 meter. Bjälklaget går enligt den korta sträckan, 8 meter.
På mitten finns en bärande balk där skarvar görs, så den fribärande sträckan är 4 meter på var sida, ungefär.

Bjälklaget är av 45x220-reglar som är monterade cc30.

Borde jag göra kortlingar / krysskolvning på mitten av båda dessa, eller hur gör en klok människa?

Just nu ligger spånskivorna utlagda löst över hela golvet, så att man kan jobba med andra moment och om jag hoppar på golvet mitt emellan väggarna, alltså maximalt avstånd från bärlinorna under så är det ju ett kännbart gung. Där det då istället känns helt stumt om man hoppar över väggen eller balken i ändarna.

Undersidan av balkarna har idag dubbelgips och ovansidan ska ha dubbla lager spånskiva.

Schematisk illustration av ett bjälklag på ca 12m x 8m med bärande balk och 45x220 reglar cc30.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ungefär sådär ser det ut.

Jag bifogar också ett gammalt foto som visar verkligheten.
10980759_509136815892711_3948861823081084576_n.jpg

Så, ska jag stoppa in något mellan reglarna? Gör det stor skillnad?

Det kommer vara alla typer av rum ovanför, kök, badrum och allt mitt emellan. Kanske extra mycket stöd där det ska klinkras?
 
  • Gilla
Byggardylan
  • Laddar…
Bara kortlingar gör ingen skillnad för de kan inte överföra vertikala krafter från en balk till nästa. Däremot kan en hängande bärlina tvärs mot balkarna göra skillnad. Den bör hänga vid 2 m positionen och vara stumt fastskruvad med balkskor i balkarna. den kan överföra/fördela vertikala krafter mellan grannbalkarna. Hjälper mot gungning med inte för totallasten.
 
Kortla och skruvlimma spånskivorna ordentligt. Gipsskivorna bidrar inte så mycket till styvheten av bjälklaget, tycker du fortfarande att det sviktar kan det bli bättre om du istället skruvar upp typ plywood i taket. Svikt i bjälklag är inte kul och kan vara svårt att åtgärda i efterhand.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Bara kortlingar gör ingen skillnad för de kan inte överföra vertikala krafter från en balk till nästa. Däremot kan en hängande bärlina tvärs mot balkarna göra skillnad. Den bör hänga vid 2 m positionen och vara stumt fastskruvad med balkskor i balkarna. den kan överföra/fördela vertikala krafter mellan grannbalkarna. Hjälper mot gungning med inte för totallasten.
Jag tänker inte säga att du har fel, men jag har fått förklarat för mig såhär, vilket jag tycker låter rimligt:

Om man kortlar och gör det med en extrem passform, då, för att en balk ska falla ner, men inte den intill, då krävs det att kortlingen snedställs något, vilket ger ett diagonaltryck vilket således överför krafter till närliggande balk.

Är det inte relevant i matematiken? Ännu större skillnad lär det vara att kryssa vad jag har läst mig till på forumet.
Men jag kanske gör något feltänk.
 
Krysstag är väl inte bättre än en bra kortling, men tänk på att bjälkarna vrider sig vilket ger extra svikt
 
tobbew skrev:
Jag tänker inte säga att du har fel, men jag har fått förklarat för mig såhär, vilket jag tycker låter rimligt:

Om man kortlar och gör det med en extrem passform, då, för att en balk ska falla ner, men inte den intill, då krävs det att kortlingen snedställs något, vilket ger ett diagonaltryck vilket således överför krafter till närliggande balk.
.
Jag instämmer helt i detta! Passformen måste då vara på under millimetern för att få bra anliggning. Jag själv klarar inte det men om någon annan gör det så...
Jag har ett liknande problem med ett blivande badrum. Kanske iden med en styv OSB under kan bli bra!
 
Då ska jag göra kortlingar i världsklass. Jag har en bra såg... Under millimetern blir en utmaning i den mån som reglarna är vridna, men det kommer bli tätt efter delar av regeln och inte annat.

Men säg att man har kortlingar i traditionell bemärkelse, utan denna enorma precision, menar du att de inte gör någon nytta alls när det kommer till nedböjning? Jag är beredd att påstå att de måste göra viss nytta. Du binder ju trots allt ihop en regel med en annan, även om det är en "svagare relation" än förra exemplet.

Varför kortlar man bjälklaget så ofta annars? Googlar man runt på det så gör ju folk det i stora mängder och det är ju knappast för att skarva sina spånskivor på, för det är i min värld en kortling man gör på andra sätt och vid andra tidpunkter.

Eller?
 
Jag tror inte alls på kortlingar i detta fall. Men gör det och berätta!
 
Men vad tusan, cc30 och dubbla lager spånskivor och kortlingar därtill? Skruvlimma först ena lagret spån mot bjälklaget och skruvlimma sen andra lagret på det första så ska du inte behöva tänka på kortlingar efter det.
 
Kortlingar (rätt utfört) gör stor nytta eftersom det fördelar lasten på fler bjälkar. De ska vara ordentligt torra och kräva lite våld för att få på plats (inte för korta)
 
T
VI har en sida av vår nybyggda övervåning som har ca 4m spännvidd där konstruktören räknat på saken och kom fram till att 45x220 på c/c600 var tillräckligt. Sedan har vi kortlingar av 45x220 på ca c/c1200 mellan dessa som sitter tight och skruvas i under och överkant. På andra sidan av bärande balk så är det en spännvidd på ca 3 m.
När det var dags att sätta golvspånet så konstaterade vi att det sviktade när man hoppade på en regel eller om man la en skiva löst över 2-3 reglar på den sida med 4m spännvidd, på andra sidan var det inte alls samma svikt.

Lösningen blev att göra urtag i kortlingarna och skruvlimma en 45x95 längs reglarna vilket styvade upp konstruktionen rejält. Det motsvarade att vi skulle ha satt 220:orna på c/c 450-470 någonstans när vi räknade på det.
Sedan har vi skruvlimmat ett lager golvspån på detta och kommer att skruvlimma ett lager spårat golvspån på det för golvvärmen,

Ursprunglig konstruktion med 45x220 på c/c600 var alltså tillräcklig för nedböjning och hållfasthet men inte för svikten. Om du har 45x220 med c/c300 så måste det räcka!

Självklart kan man få det att svikta om man hoppar på golvet med den punktbelastning som blir, det är inte stumt som ett betongbjälklag, men skruvlimningen av golvspån gjorde väldigt stor skillnad och hur stumt behöver det vara för "normalt" bruk?

Är det ett kontor/offentlig lokal är det andra krav än på familjehus men kommer ni ha många ravepartyn med en gammal vinylspelare som kräver att det inte sviktar? Eller kommer ni "bara" att gå på golvet ?

På frågan om krysskolvning vs kortling så fyller det ju samma funktion, du får en diagonal avlastning från en regels överkant till intilliggande reglars underkant och lasterna sprids på flera reglar. Om du kapar kortlingar av 45x220 och sätter dessa i rad mitt på spännvidden med skruv i över och underkant så kommer det att styva upp konstruktionen markant. Reglarna kommer heller inte att kunna "svajja" i sidled, särskilt i kombination med skruvlimmat golvspån, som bidrar starkt till styvheten.

Om jag vore du skulle jag ta den extra tiden att sätta en rad kortlingar, inte för att jag tror att det behövs utan mer för sinnesfriden. Sen är det bara att köra på med ert bjälklag!
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Testarn skrev:
VI har en sida av vår nybyggda övervåning som har ca 4m spännvidd där konstruktören räknat på saken och kom fram till att 45x220 på c/c600 var tillräckligt. Sedan har vi kortlingar av 45x220 på ca c/c1200 mellan dessa som sitter tight och skruvas i under och överkant. På andra sidan av bärande balk så är det en spännvidd på ca 3 m.
När det var dags att sätta golvspånet så konstaterade vi att det sviktade när man hoppade på en regel eller om man la en skiva löst över 2-3 reglar på den sida med 4m spännvidd, på andra sidan var det inte alls samma svikt.

Hade ni kortlingar på cc 120 även på sidan på 3 meter?
Har ni en uppfattning om hur mycket skillnad kortlingarna gör?

Testarn skrev:
Om jag vore du skulle jag ta den extra tiden att sätta en rad kortlingar, inte för att jag tror att det behövs utan mer för sinnesfriden. Sen är det bara att köra på med ert bjälklag!
Jag kommer nog testa med kortlingar, som du säger, mest för sinnesfridens skull.

Men det är ett "vanligt" hus, men jag är lite petig med knarr och andra rörelser. Jag vill göra mitt yttersta för att göra saker onödigt rejäla. Jag är sån...

Men troligen kommer jag att slarva med kortlingarna och ta det material jag har, så ibland blir det 220, men även 120 och lite andra dimensioner. Alla lär väl göra nytta, bara de sitter tight, tänker jag. Eller så är jag seriös och köper hem några golvreglar till för detta ändamål, men jag har väldigt mycket småbitar av blandade dimensioner av de större slagen.

Tack för input hur som helst, hoppas att fler erfarenheter trillar in i tråden!
 
Krysskolvning ger inte lika bra effekt som att sätta kortlingar, men är enklare att utföra. Jag misstänker att om ni provat EFTER att ni skruvlimmat golvspånskivorna så hade ni varit nöjda med svikten också. Utan att skruvlimma golvspånskivorna får man inte den samverkan som eftersträvas.

Har gjort flera golv med cc600 och spännvidd 4,2 med kortlingar (brukar sätt dubbla) utan problem med svikt.

Men ditt golv är rejält och bra, ingen snack om saken!
 
tobbew skrev:
Men troligen kommer jag att slarva med kortlingarna och ta det material jag har, så ibland blir det 220, men även 120 och lite andra dimensioner. Alla lär väl göra nytta, bara de sitter tight, tänker jag. Eller så är jag seriös och köper hem några golvreglar till för detta ändamål, men jag har väldigt mycket småbitar av blandade dimensioner av de större slagen.
Nja, skall du kortla så skall det väl ändå vara med 45x220? Speciellt om du känner dig petig...
 
tobbew skrev:
Hade ni kortlingar på cc 120 även på sidan på 3 meter?
Har ni en uppfattning om hur mycket skillnad kortlingarna gör?



Jag kommer nog testa med kortlingar, som du säger, mest för sinnesfridens skull.

Men det är ett "vanligt" hus, men jag är lite petig med knarr och andra rörelser. Jag vill göra mitt yttersta för att göra saker onödigt rejäla. Jag är sån...

Men troligen kommer jag att slarva med kortlingarna och ta det material jag har, så ibland blir det 220, men även 120 och lite andra dimensioner. Alla lär väl göra nytta, bara de sitter tight, tänker jag. Eller så är jag seriös och köper hem några golvreglar till för detta ändamål, men jag har väldigt mycket småbitar av blandade dimensioner av de större slagen.

Tack för input hur som helst, hoppas att fler erfarenheter trillar in i tråden!
Ta inte kortlingar på 120, det ger inte i närheten samma effekt som 220, ibland sätter jag 195 för att låta slippa borra hål i kortlingar för ledningsdragning, men nästan alltid 220.
 
  • Gilla
Jockvonmock och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.