Någon här som har renoverat sitt badrum ca 4-5kvadratmeter på löpande räkning?

Hur många timmar tog det och vad kostade det (arbete bara)?

Tänkte om det lönar sig att ta på löpande räkning istället för fast pris?

Tyvärr inte. Men som jämförelse så kostade vårt badrum 76000. Det är knappt 4 m2. Golvvärme, kakel, klinkers, tak m spottar, all inredning och duschväggar. Tyckte det var svårt att få en uppfattning om vad som är rimligt. Men när vi hittade en grym firma som alltid dök upp i tid, ansträngde sig till det yttersta och tom lånade ut verktyg till vår köksrenovering över helgen, så var det ingen tvekan om att vi valt rätt firma. Hoppas du blir nöjd

kostade det totalt 76000kr eller bara arbetet?

Jag har fått ett pris på arbete på 47000kr (före rot).

Då ingår:

Demontering: Riva ur gammal våtrumsmatta, våtrumstapet, utrustning och rör (alltså tömma hela badrummet)
Bila upp golvbrunnen och flytta på den och byta ut den.
Spackling av väggar (gipsskivor)
Fallspackling av golv
Spackling och målning av tak
Montering av ny våtrumsmatta och våtrumstapet. Montering av toastol, handfat, badkar, spegelskåp, nya rör, kran.

Alltså ingen plattsättning och inga takspottar och ingen omdragning av el.

47000kr borde vara kring 100 timmar arbete. Tror inte det går åt så mycket. Om jag jämför med badrummet på övervåningen som är på gång just nu så gissar jag på att det går ca 60 timmar max för det andra badrummet. Nästan det enda som skiljer är att de måste bila upp golvet för att flytta golvbrunnen.

Kan tänka mig att själv riva ur allt för att spara pengar.

Det var inkl rubbet.

Herregud vilka låga priser. Mina offerter jag får in nu ligger mellan 65-80 tusen som billigast exklusive inredning. Iofs så är det plattsättning då.

Nästa badrum får bli på löpande räkning.

Beror det på landsdel eller hade vi tur? Trodde inte det var så särskilt billigt.

En sak till jag lärde mig nu efter renoveringen av badrummet på övervåningen är det att materialkostnaden i ett fastprisprojekt också är högre än det faktiska materialpriset. :-(

Det verkar som badrumsfirman i sin tur tar in offerter från underantreprenörer för olika arbetsmoment i badrummet. Och i de offerterna är det en del material inräknat (fick jag veta). Och även om inte snickarna byter ut alla gipsskivor i badrummet så får man alla fall betala för de gipsskivorna + jobbet. :-/ Lurad två gånger alltså.

Det är fel. Om det ingick byte av gips och arbetet ej utfördes då skall den summan dras av från fastpriset.

Det kallas äta-arbete.
Likaså om du gör ändring eller tilläggsbeställning då tillkommer kostnader utöver fastpriset

Ok, så om hantverkarna har räknat material efter ett worst case scenario där det går åt mycket material och detta worst case aldrig inträffar, så ska jag inte betala för det materialet som inte köptes in?

Så om jag kan få veta från badrumsaffären allt som hantverkarna hade räknat in som inte hände så kan man börja dra av detta på materialkostnaden?

Nej. Om det i avtalet står tex rivning gips och montage nytt gips ingår. Sen bedömer hantisar att gamla gipset går att behålla. Ni kommer överens om detta. Dvs ni har kommit överens om att förändra omfattningen av avtalet då skall priset justeras därefter. Likaså om ni under projektet vill tex byta till dubbelhandfat från enkel som var omfattningen i avtalet då betalar ni tillkommande kostnad för detta.

Klicka skrev:
Ok, så om hantverkarna har räknat material efter ett worst case scenario där det går åt mycket material och detta worst case aldrig inträffar, så ska jag inte betala för det materialet som inte köptes in?

Så om jag kan få veta från badrumsaffären allt som hantverkarna hade räknat in som inte hände så kan man börja dra av detta på materialkostnaden?
Nej, du uppfattar fel. Överblivet material kommer byggaren ta med sig efter utfört arbete, och du kan INTE dra av det från summan.
MEN, om byggaren däremot lovat byta exempelvis 10 gipsskivor, men bara byter 5 och låter 5 gamla sitta kvar, ska dessa dras av.
Då har byggaren dessutom brutit mot ert avtal, och kan bli ersättningsskyldig för detta.

Sen ang priset. Du är inte lurad. Hantis erbjöd dig att utföra arbete för en viss summa du tyckte det var rimligt och köpte tjänsten för det pris som erbjöds dig. Du fick ett badrum som du ville och hantis fick ersättningen. Om badrummet är korrekt utfört då är det ju en vinn vinn situation. Var nöjd.

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.