Hej! Dags att rådfråga detta forum då tidigare försök att bringa klarhet i min fråga fallerat.

Såhär är det. Jag har köpt en spis. Cylinda S874KV (länk till produkten : http://www.cylinda.se/ProduktDetalj/7745)

Det är trefas 400 V med perilex utan nolla. Det som skaver är att den enligt bruksanvisningen skall säkras med 3X10 A. Jag blev lite paff när jag läste detta. Själv har jag mer normala (?) 3x16A. Så jag vill veta:

1) Är inte 3x10A en väldigt ovanlig specifikation för en sån här spis?
2) Vad kan det bero på att den skall säkras så?
3) Vad skulle kunna hända om jag bara ignorerar manualen och kör på med 3x16A?

Det är en spretig frågeställning men jag skulle uppskatta mer feedback på dessa funderingar. Jag har talat med åtskilliga säljare och elektriker. Alla säger att det "borde inte vara något problem". Tillverkarens support kunde/fick inte svara på såna här frågor.

Vänligen
/J

Har du porslinssäkringar, vad består problemet då i att byta till specificerade 3x10?

En säkring ska vara både överlast- och kortslutningsskydd. Överlastskyddet kan vara styrande för det interna kablaget (men å andra sidan torde själva max-lasten vara begränsande också).

En spis med 230V elementspänning behöver större säkringar eftersom den kan snedbelasta nätet mer. Kopplar man endast in parallellkopplade element på sammanlagt 3680W får man 16A i en fas. Snedbelastar man en 400V-spis på samma sätt får man ca 9.2A i två faser.

Som norrbottenstorpet skriver, har du porslinssäkringar så byt till 10A.
Har du dvärgbrytare på 16A så behåll dem. Risken för problem är minimal.

Det är dvärgbrytare, det glömde jag skriva :) Annars hade jag såklart testat att köra med 10A.
Även elementspänningen är 400 V.

På en produkt med perilex är det inga problem att använda 16 a säringar eftersom det är uttagets märkström och en förväntad avsäkring.

Alla stickproppsanslutna kan föregås av säkringar på 16 a eftersom ett vägguttag kan vara avsäkrat med 16 a.

• Gilla
vjutvik
  • Laddar…
Något är fel. Det står anslutningseffekt 10,5 kW. Det får man inte ut från 3x10 ampere. Spisen skall i sig vara konstruerad för att inte överbelastas. Säkringarna är till för att inte den fasta installationen skall överbelastas. Jag skulle låta säkringarna som sitter sitta kvar.

Det är väl så att man NORMALT aldrig säkrar efter vilken effekt "maskinen" utan det man avsäkrar är ledningen och uttaget, i alla fall när det handlar om bostäder och dom apparater som man använder där.

20141210_001954.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då jag frågade på Facebook sa nån att anslutningskabeln i somliga fall kunde vara klen men det står ju 16A på den.

Om anslutningskabeln vore så klen att den inte tålde spisens maxeffekt skulle den vara feldimensionerad. Det är bara att plugga in.

Och när det gäller anslutningskablar kan man normalt gå ner ett "steg" på arean. Det är helt rätt stickpropp och anslutningsledning.

Du kan lugnt utgå ifrån att bruxet är felaktigt på denna punkt.

Tack för alla svar! Nu känns det tryggt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.