tommib
Du borde kunna komplettera med ett motstånd men tänk på att det ska bränna 1W, så du får ta något biffigare än ett vanligt 0,25W kolytskiktsmotstånd. Räknar jag rätt (P=I2R => P/I2 = R) så ska du ha ett motstånd på 8,16ohm för att bränna 1W vid 350mA.

• Gilla
Music Man
  • Laddar…
Standardvärde är väl 7,5 ohm, eller 8,2. Jag skulle välja 7,5, och 3 eller 5w. Det ger lite marginal. Ett enwattsmotstånd som körs på en watt, blir väldigt varmt.

• Gilla
Music Man
  • Laddar…
Helt korrekt, minst 8,16 ohm. Seriekoppla motstånd och en lampa så blir det 4 W. Det känns verkligen bakvänt att räkna med konstant ström och (därmed) variabel spänning! Om det är svårt att få tag i motstånd med så låg resistans kan du parallellkoppla tre 33 ohms, och då räcker det med vanliga 1/4 watts motstånd, exakt samma resultat som ett 8,25 ohms med 1 W effekt. Det är inte så kinkigt med resistansen, men använd minst 8,16 ohm för att det ska bli 4 watt, högre resistans ger mer effekt, men motståndet blir också varmare eftersom det ska bränna bort mer effekt (konstant ström...). I stället för motstånd kan du ta en 12 V billampa, minst 5 watt (4,2 egentligen) upp till 17,6 watt, så en 5 eller 10 W 12-voltslampa fungerar bra för din test.

Lycka till!

• Gilla
Music Man och 2 till
  • Laddar…
Japp, inser att jag tänkte fel när jag föreslog 7,5, standardvärde över 8 blir 8,2 ohm tror jag.

• Gilla
Music Man
  • Laddar…
8,2 ingår i E12-serien medan 7,5 finns i E24-serien, så det är ett lite ovanligare värde, men som sagt måste resistansen vara över 8,16 ohm.

Så där ja!
Då lyser den med 8,2 motstånd på 1w!
Tack alla för hjälpen! 👏👌

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ja73 och 2 till
  • Laddar…
fb35523 skrev:
Helt korrekt, minst 8,16 ohm. ... Om det är svårt att få tag i motstånd med så låg resistans kan du parallellkoppla tre 33 ohms, och då räcker det med vanliga 1/4 watts motstånd,
Hur kan det bli så fel??? Det ska ju alldeles uppenbart vara FYRA parallellkopplade på 33 ohm för att få 8,25 ohm. 33/3 blir liksom 11 ohm... Sorry!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.