Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Vad ska jag få för värde då?
Som du förstår är jag inte så haj på el.....

/W
Som redan sagt så är inte värdet så viktigt o detta sammanhanget. Utan de man vill se är att de är mer eller mindre samma värde.
Har du någon som avviker så är felet hittat.
Är det samma värde så är sannolikt felet något annat

A Avemo skrev:
Är det YD-start på den? Kan det vara att den inte växlar till D?
Typskylt på svart maskindel, märkt med tekniska specifikationer, smutsig, vertikalt orienterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska leta bild på kopplingen.

[bild]
Den du visar där är inte gjord för YD-start så den felmöjligheten kan du glömma. Mät som sagt motståndet på motorns tre lindningar och jämför att de är någorlunda lika eller om du har möjlighet mät strömmarna i drift.

Isakare Isakare skrev:
Mät även mellan anslutningarna och jord, där ska värdet vara 0
Du menar oändligt va ;) (0 är inge bra)

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
[bild]
Med den märkplåten behöver du inte fundera på om det är YD-start. För att det skall fungera skall den vara märkt 690 V i Y och 400 V i D. Du får leta vidare.

Orkeslös trefasmaskin. Låter ärligt talat som att du tappar en fas på vägen till din motor. Tex att en säkring gått någonstans eller att du har en trasig huvudkontakt i en kontaktor eller i en handmanövrerad brytare.

Då hjälper det inte att mäta mellan fas och jord/nolla. Utan du måste mäta mellan alla tre faser. Har du 400v mellan faserna eller därikring kan du gå vidare.

Har du det?

Vid fullt avbrott i en fas startar inte motorn så det felet bör inte gälla det TS beskriver. Dålig kontakt däremot men då bör det ganska snabbt gå mot tydligt fel genom varmgång osv.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Vid fullt avbrott i en fas startar inte motorn så det felet bör inte gälla det TS beskriver. Dålig kontakt däremot men då bör det ganska snabbt gå mot tydligt fel genom varmgång osv.
.......... Visste jag inte.:sweat:

GK100 GK100 skrev:
Jag har dragit alla skruvar för att eliminera dålig kontakt där.
Maskinen varvar upp med lite tveksamhet, men till fullt varv, men har ingen ork.

/W

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Orkeslös trefasmaskin. Låter ärligt talat som att du tappar en fas på vägen till din motor. Tex att en säkring gått någonstans eller att du har en trasig huvudkontakt i en kontaktor eller i en handmanövrerad brytare.

Då hjälper det inte att mäta mellan fas och jord/nolla. Utan du måste mäta mellan alla tre faser. Har du 400v mellan faserna eller därikring kan du gå vidare.

Har du det?
Ingen säkring har gått i huvudproppskåpet och resten av maskinparken fungerar.
Kopplade in vedklyven på samma skarvsladd och den har full kraft och jag märker ingen skillnad.
Den handmanövrerade brytaren styr kontaktorn, och där verkar det vara ok.
Kontaktorn eller motorskyddet kvar som osäkerhet för mig.
Jag ska mäta lite mer så fort jag förstår hur jag mäter lindningarna, sen är väl alternativet att koppla förbi kontaktor och motorskydd.

/W

• Gilla
Jormen
  • Laddar…
Som mekaniker skäms jag nu.......... Det var, hör och häpna remmen som delat sig på längden till 2 smala remmar varav den ena gått av, så jag hade 1 smal sliten rem plötsligt.......... så det sågade och slirade och brummade skumt....
Jag har många saker att säga till mitt försvar, men min elektrikervän retar mig bara...........
Jaja, jag har lärt mig mer om elmotorer och hur man felsöker :-)

/W

• Gilla
trycklös och 4 till
  • Laddar…
Som mekaniker skäms jag nu.......... Det var, hör och häpna remmen som delat sig på längden till 2 smala remmar varav den ena gått av, så jag hade 1 smal sliten rem plötsligt.......... så det sågade och slirade och brummade skumt....
Jag har många saker att säga till mitt försvar, men min elektrikervän retar mig bara...........
Jaja, jag har lärt mig mer om elmotorer och hur man felsöker :)

/W
Vad var det jag sa :p

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Är du säker på att motorn också stannar?
Tänker att något kan vara fel på drivningen också, t.ex. att någon kil farit ur sitt spår.
Aj.......

Gött att du hittade felet! och det var ju ett ganska prisvärt fel! Dagens tips är köp en extra rem när du ändå beställer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.