3 558 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
3fasmotor som plötsligt tappar orken.
Som redan sagt så är inte värdet så viktigt o detta sammanhanget. Utan de man vill se är att de är mer eller mindre samma värde.Workingclasshero skrev:
Har du någon som avviker så är felet hittat.
Är det samma värde så är sannolikt felet något annat
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Orkeslös trefasmaskin. Låter ärligt talat som att du tappar en fas på vägen till din motor. Tex att en säkring gått någonstans eller att du har en trasig huvudkontakt i en kontaktor eller i en handmanövrerad brytare.
Då hjälper det inte att mäta mellan fas och jord/nolla. Utan du måste mäta mellan alla tre faser. Har du 400v mellan faserna eller därikring kan du gå vidare.
Har du det?
Då hjälper det inte att mäta mellan fas och jord/nolla. Utan du måste mäta mellan alla tre faser. Har du 400v mellan faserna eller därikring kan du gå vidare.
Har du det?
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Jag har dragit alla skruvar för att eliminera dålig kontakt där.GK100 skrev:
Maskinen varvar upp med lite tveksamhet, men till fullt varv, men har ingen ork.
/W
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Ingen säkring har gått i huvudproppskåpet och resten av maskinparken fungerar.norrbottenssnickaren skrev:
Orkeslös trefasmaskin. Låter ärligt talat som att du tappar en fas på vägen till din motor. Tex att en säkring gått någonstans eller att du har en trasig huvudkontakt i en kontaktor eller i en handmanövrerad brytare.
Har du det?
Kopplade in vedklyven på samma skarvsladd och den har full kraft och jag märker ingen skillnad.
Den handmanövrerade brytaren styr kontaktorn, och där verkar det vara ok.
Kontaktorn eller motorskyddet kvar som osäkerhet för mig.
Jag ska mäta lite mer så fort jag förstår hur jag mäter lindningarna, sen är väl alternativet att koppla förbi kontaktor och motorskydd.
/W
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Som mekaniker skäms jag nu.......... Det var, hör och häpna remmen som delat sig på längden till 2 smala remmar varav den ena gått av, så jag hade 1 smal sliten rem plötsligt.......... så det sågade och slirade och brummade skumt....
Jag har många saker att säga till mitt försvar, men min elektrikervän retar mig bara...........
Jaja, jag har lärt mig mer om elmotorer och hur man felsöker
/W
Jag har många saker att säga till mitt försvar, men min elektrikervän retar mig bara...........
/W
Vad var det jag saWorkingclasshero skrev:
Som mekaniker skäms jag nu.......... Det var, hör och häpna remmen som delat sig på längden till 2 smala remmar varav den ena gått av, så jag hade 1 smal sliten rem plötsligt.......... så det sågade och slirade och brummade skumt....
/W
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Klicka här för att svara