2 884 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
3fas maskin utan nolla med arbetsbelysning?
Stötte på en intressant grej i helgen, en (troligtvis) 60tals 3fas maskin utan nolla, men med uttag för arbetsbelysning?
Maskinen saknade delar av elsystemet och det som fanns kvar var i mycket dåligt skick, så allt kablage mm kommer bytas och då får jag ju tillgång till nolla så nu är det ju inga konstigheter. Det jag funderade på var hur det var gjort från början? Finns/fanns det 380v lampor? Hela skalet är i stål som är jordat via en ordentlig anslutning som ser original ut..
Maskinen saknade delar av elsystemet och det som fanns kvar var i mycket dåligt skick, så allt kablage mm kommer bytas och då får jag ju tillgång till nolla så nu är det ju inga konstigheter. Det jag funderade på var hur det var gjort från början? Finns/fanns det 380v lampor? Hela skalet är i stål som är jordat via en ordentlig anslutning som ser original ut..
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 946 inlägg
PEN-ledare till maskiner? Har det varit tillåtet?
Om motorn är Y-kopplad finns en nolla där att använda till mindre belastningar, fast bara när motorn går..
Om motorn är Y-kopplad finns en nolla där att använda till mindre belastningar, fast bara när motorn går..
Maskin kanske var fel ord är mer åt hållet "apparatskåp/gruppcentral" - var en kylmaskin stor som en personbil med ett apparatskåp på ena sidan där det kommer in 2//95mm2 avsäkrade 250A i ställverk byggt som fyrledare.I skåpet sitter sedan gruppsäkringar mm för maskinenBo.Siltberg skrev:
Var enligt elektrikern inte alls ovanligt att industriutrustning från Tyskland, Italien etc där man inte är lika mycket för femledare som vi i Sverige i apparatskåpet på en lackeringsrobot eller plåtpress skapar en eller flera lokala nollor med en PSA eller JFB.
Är det en TN-C installation så är det väl e.g inget som säger att det är otillåtet även om det inte hör till gängse praxis
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Förr, så var det väl inte helt ovanligt med "fulnolla" även i seriösa apparater. Det finns trådar här om äldre bastuaggregat som går på 3 fas, men där kontrollpanelen med timer osv går på 230V. Där man har kopplat in panelen mellan en fas och jord, kopplat så från fabrik.
Det är väl mer regel än undantag med pen matning på äldre maskiner, jord och nolla på samma skena är lite av en standard på alla äldre maskiner jag stött på. .
Lite jobbigt med tanke på kraven på jfb som finns även mot industrier idag.
Kan ju även vara som grottan säger många maskintillverkare tillverkar "egen" 230v i skåpet.
Lite jobbigt med tanke på kraven på jfb som finns även mot industrier idag.
Kan ju även vara som grottan säger många maskintillverkare tillverkar "egen" 230v i skåpet.
Klicka här för att svara