stefancrs skrev:
Vad menar du med "snart"? Det har inte visats upp någon vettig konsumentlösning på det, och när DET väl händer kommer det säkert dröja minst 10 år till innan den lösningen är vettig för konsumenter :)

Ungefär "Japan utlovar holografisk TV inför VM 2022" då.

Jag satt o kollade med dubbla glas :-) . Funkade faktiskt bra.

largab skrev:
Jag satt o kollade med dubbla glas :-) . Funkade faktiskt bra.
Om du först tittar djupt i glaset, behöver du inte dubbla glas, funkar bra utan. :D

frohike skrev:
Sen krävs det även en synkningssignal för att det skall fungera, vilket du inte kan få utan extra tillbehör. Detta gäller aktiv 3D
Just den biten borde gå att lösa.

Raceman skrev:
Om du först tittar djupt i glaset, behöver du inte dubbla glas, funkar bra utan. :D

aah. En form av snål lösning. Den gillar jag.

Två rejäla urdruckna grogglas och en rulle tejp, blir billig 3d tv.

Lite mer frågor runt detta. Hur ser det idag ut med standarden av signalen? Sitter den så att den går att lita på eller byter de lagom när alla har nya apparater?
Och sändningar börjar komma och de kommer garanterat göra sport sändningar till en ny upplevelse. Little Leage World Series (baseboll för ungdomar) sändes iår i 3D över USA som test.

En 3d tv klarar av att visa saker i en högre frekvens, för att just kunna blinka som du beskriver.
Ta tex en vanlig tjocktv, den visar 25fps, skulle den visa omväxlande så innebär det bara 12.5fps vilket kommer upplevas som grymt hackigt.
Tja, alla TV-apparater och projektorer man köper idag använder väl minst 50 Hz, oftast mer, så det är inget problem.

Sen krävs det även en synkningssignal för att det skall fungera, vilket du inte kan få utan extra tillbehör. Detta gäller aktiv 3D
Kan enkelt plockas från videosignalen. Om jag minns rätt så kör de flesta videosystem syncsignalen som en spik med högre amplitud än den vanliga videosignalen, och en sådan är en baggis att plocka ut. Den elektroniken kan finnas i glasögonen.

Det har länge funnits glasögon som funkar just så för specialtillämpningar.

Hmm, man skulle antagligen kunna göra glasögon som helt enkelt triggar på flimret från bilden. Vi vet ju vilket frekvensband skrämuppdateringen ligger inom, så sedan är det bara en fråga om att sätta en sensor på glasögonen, filtrera bort andra frekvensband och låta den signalen man får styra glasögonen. Risken är väl att belysningen i rummet om man använder vissa typer av lampor kan slå genom, men annars borde det funka.

Troberg skrev:
Tja, alla TV-apparater och projektorer man köper idag använder väl minst 50 Hz, oftast mer, så det är inget problem.

Kan enkelt plockas från videosignalen. Om jag minns rätt så kör de flesta videosystem syncsignalen som en spik med högre amplitud än den vanliga videosignalen, och en sådan är en baggis att plocka ut. Den elektroniken kan finnas i glasögonen.

Det har länge funnits glasögon som funkar just så för specialtillämpningar.

Hmm, man skulle antagligen kunna göra glasögon som helt enkelt triggar på flimret från bilden. Vi vet ju vilket frekvensband skrämuppdateringen ligger inom, så sedan är det bara en fråga om att sätta en sensor på glasögonen, filtrera bort andra frekvensband och låta den signalen man får styra glasögonen. Risken är väl att belysningen i rummet om man använder vissa typer av lampor kan slå genom, men annars borde det funka.
Jag har för mig att specen för 3d tv är på 200Hz... 100Hz till varje öga s.a.s

Jag har för mig att specen för 3d tv är på 200Hz... 100Hz till varje öga s.a.s
Tja, specen för dagens 3D-TV kanske är det, men det är ju inte ett krav för att 3D ska funka. Anaglyfisk 3D har man ju kört tidigare med både 24 Hz, 25 Hz och 30 Hz. Det är ju sedan länge bevisat att ögat är nöjt med 24 Hz (film), så jag ser inte problemet.

Troberg skrev:
jag ser inte problemet.
Problemet är det gamla vanliga. Pengar. Ingen är intresserad av att utveckla 3D teknik som går att köra på din gamla vanliga TV. Din teknik skulle ju till och med gå att köra på en tjock-TV! Fy!

Kanske dags för lite teknologiutveckling under en öppen licens...

Hahaha skulle 3D vara på väg ut... Nej du det är det inte.
Köp så stor tv du kan, och hoppas du får med 3d på köpet. Själv skulle jag lägga på några tusen och köpa en bra tv direkt istället för att köpa något halvdant och givetvis med 3D.
Man får ganska ofta vad man betalar för.
mvh biobygget.se

Resonerar tvärtom. Inte lägga några extra pengar idag på t.ex. 3D funktioner eller ny "hightech" om det inte behövs.
Om det visar sig om 3-4år att 3D börjar bli vanligt så har priset på de apparaterna sjunkit så mycket att du troligtvis kan byta din TV eller köpa ytterligare en TV med de nya funktioner för den extrakostnad som 3D/hightech kostar idag.

Har man inget annat vettigt att lägga pengar på så köp en 3D. De flesta har nog viktigare hål att fylla vilket kommer resultera i att 3d inte kommer att slå så stort.

Tror jag inte, sänds exempelvis OS i London eller Fotboll i 3D så kommer väldigt många köpa ny TV med 3D.

Man får ju idag med 3D på köpet på de flesta TV-apparaterna. Det som ofta kostar extra är glasögonen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.