Alfredo skrev:
Låter mycket klokt tycker jag. När jag byter TV kommer jag nog leta efter en apparat som bara (så långt det är möjligt) är en "bildskärm". Mottagare, mediaspelare, inspelningsboxar, "internetinterface" osv har jag nog helst separat.
Tyvärr är det bara i instegs- och till viss del mellansegmentet av TV-apparater man kan göra dettta, dvs välja bort lull-lull och 3D men få samma skärm. De bästa panelerna säljs enbart med 3D och mediaspelare. Med "bäst" menar jag bäst svärta, färgåtergivning, mm.
 
Alfredo skrev:
Låter mycket klokt tycker jag. När jag byter TV kommer jag nog leta efter en apparat som bara (så långt det är möjligt) är en "bildskärm". Mottagare, mediaspelare, inspelningsboxar, "internetinterface" osv har jag nog helst separat.
Själv är jag en person som har haft alla möjliga (och omöjliga) apparater under min TV genom åren. Nu har jag allt inbyggt i TV:n och tycker att det är extremt skönt. d^_^b

Bara en fjärrkontroll att hålla reda på, bara en apparat att slå på/av, inga störande kabelhärvor, osv. osv.

Den enda nackdelen är att den inte har WLAN så filmerna får jag lägga in på en usb-sticka om jag skall se dem på TV:n.

(WLAN med möjlighet att streama filmerna direkt från NAS:en får bli på nästa TV)
 
hahaha. Det sändes ju flera program i 3d i början av 80talet av svt, (typ Tv-Piraterna) så det är inte det senaste och borde vell funka i alla tv apparater lr?
 
eviljava skrev:
Själv är jag en person som har haft alla möjliga (och omöjliga) apparater under min TV genom åren. Nu har jag allt inbyggt i TV:n och tycker att det är extremt skönt. d^_^b

Bara en fjärrkontroll att hålla reda på, bara en apparat att slå på/av, inga störande kabelhärvor, osv. osv.

Den enda nackdelen är att den inte har WLAN så filmerna får jag lägga in på en usb-sticka om jag skall se dem på TV:n.

(WLAN med möjlighet att streama filmerna direkt från NAS:en får bli på nästa TV)
:):) Och jag har flera boxar men bara en multifjärr, men med WLAN i Tvn. Lika enkelt bara att välja i menyn vad man vill göra, "Se på TV", "Lyssna Musik", "Se på film", "Foto", etc.
Musik, foto, etc, allt streamas från en NAS i källaren via WLAN. :D

Editerat: Även TVn har WLAN för TV-sändningen. All gemensamutrusning finns i förråd i källaren.
 
Redigerat:
AndersS skrev:
:):) Och jag har flera boxar men bara en multifjärr, men med WLAN i Tvn. Lika enkelt bara att välja i menyn vad man vill göra, "Se på TV", "Lyssna Musik", "Se på film", "Foto", etc.
Musik, foto, etc, allt streamas från en NAS i källaren via WLAN. :D

Editerat: Även TVn har WLAN för TV-sändningen. All gemensamutrusning finns i förråd i källaren.
Slutsats: WLAN i TV:n är alltså nyckeln till all glädje! :D

(Vid närmare eftertanke tycker jag nog att TV:n börjar lukta lite konstigt. Kanske bäst att byta innan det börjar brinna. Jag ska nog sälja in den idén till frun... ;))
 
Lägg de där 10K på huset istället. Mer 3D än verkligheten kan det inte bli.
 
Jag köpte en LG 60 tums Full HD plasma på Net on Net för 9990kr, jag är supernöjd ångrar inte att jag valde plasma framför LCD.
Men smaken är som baken, man måste själv bilda sin uppfattning om man skall sålla sig till plasmaförespråkarna eller LCD/LED anhängarna.
 
hempa111 skrev:
Jag köpte en LG 60 tums Full HD plasma på Net on Net för 9990kr, jag är supernöjd ångrar inte att jag valde plasma framför LCD.
Men smaken är som baken, man måste själv bilda sin uppfattning om man skall sålla sig till plasmaförespråkarna eller LCD/LED anhängarna.

Nu behöver du knappast något extra värmetillskott mer i vinter. Den drar väl ungefär ett mindre kärnkraftverk.
 
raveper skrev:
Nu behöver du knappast något extra värmetillskott mer i vinter. Den drar väl ungefär ett mindre kärnkraftverk.
En 60" plasma för 10 000:- drar ca 230W. Motsvarande LED kostar 7 000:- till och drar 150W

Om TV:n är på 4h per dygn och el kostar 1kr/kWh så blir är plasman följaktligen 116kr dyrare i drift per år (365*4*0,08). Att räkna hem LED-köpet på elkostnad tar alltså ca 60 år.
 
Sailfast skrev:
En 60" plasma för 10 000:- drar ca 230W. Motsvarande LED kostar 7 000:- till och drar 150W

Om TV:n är på 4h per dygn och el kostar 1kr/kWh så blir är plasman följaktligen 116kr dyrare i drift per år (365*4*0,08). Att räkna hem LED-köpet på elkostnad tar alltså ca 60 år.
Och under halva året när huset behöver värme så är ju inte extravärmen från plasman helt bortkastad. I många beräknar man gör så tar man alltid för givet att värmen är bortkastad, men det är den ju inte.
 
raveper skrev:
Lägg de där 10K på huset istället. Mer 3D än verkligheten kan det inte bli.
Du har en poäng där.

Jag har bott utan TV i 1 ½ år nu och jag saknar det inte ett dugg.
Man hinner ju med att göra något vettigt på kvällarna nu istället för att titta på dåliga tv program i några timmar.
Och om man vill ta det lite lugnt så kan man ju sitta och surfa med datorn istället.:)
 
Vet inte vad du har för hus, men jag skulle om 10k ramlade ner från himlen, köpa en full HD projektor och stoppa ner i gillestugan. Den kan med lätthet sedan förses med 3D-modul när tekniken blir mer redo. Projektorerna som kommer nu blir nämligen 3D ready och du kan uppdatera dig senare. Men det är klart, har du inte möjlighet till projektor så ska du satsa på en riktigt stor TV istället tycker jag, utan 3D.
 
blob skrev:
Vet inte vad du har för hus, men jag skulle om 10k ramlade ner från himlen, köpa en full HD projektor och stoppa ner i gillestugan. Den kan med lätthet sedan förses med 3D-modul när tekniken blir mer redo. Projektorerna som kommer nu blir nämligen 3D ready och du kan uppdatera dig senare. Men det är klart, har du inte möjlighet till projektor så ska du satsa på en riktigt stor TV istället tycker jag, utan 3D.
Jo, det hade varit roligt med projektor! Men tyvärr blir mörkläggningen ganska jobbig. Och jag tittar egentligen väldigt sällan på film.
 
PerBad skrev:
Jo, det hade varit roligt med projektor! Men tyvärr blir mörkläggningen ganska jobbig. Och jag tittar egentligen väldigt sällan på film.
Men vad skulle du då med 3DTV till från början? TV-sändningar i 3D är ju väldigt sällsynta.
 
Sailfast skrev:
Men vad skulle du då med 3DTV till från början? TV-sändningar i 3D är ju väldigt sällsynta.
Tänkte vara lite framtidssäkrad, när man ändå köper tv. Tidigare såg jag på mycket film, och när jag får lite mer tid över så tänkte jag börja igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.