16 087 läst ·
31 svar
16k läst
31 svar
35 meter avloppsrör OK?
Du länkar ju själv till förklaringen. Jag tolkade renoverarn som att han vill ha avlopp med (typ) 2% fall och sen lodrätta rör för att komma till önskad nivå.Mikael_L skrev:
Jag kan (som tur är
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
tack haavard
Kör du med 2% så blir det bra. Se även till så att du inte har några kanter som sticker upp vid skarvarna. Lätta att ta bort med en liten fil. Sätt även rensbrunn i genskap av ett T-rör på var 15 m så att du lätt kan spola med en högtryckstvätt och en spolslang kopplad till denna.
Hopank skrev.
"Sätt även rensbrunn i genskap av ett T-rör på var 15 m så att du lätt kan spola med en högtryckstvätt och en spolslang kopplad till denna."
Montera inga T-rör = 90gr avstick.
Använd istället en gren = 45gr. + ett 45gr språng/böj.
Med mitt tidigare föreslagna alternativ styrs spolslangen automatiskt i rätt riktning.
Staffan
"Sätt även rensbrunn i genskap av ett T-rör på var 15 m så att du lätt kan spola med en högtryckstvätt och en spolslang kopplad till denna."
Montera inga T-rör = 90gr avstick.
Använd istället en gren = 45gr. + ett 45gr språng/böj.
Med mitt tidigare föreslagna alternativ styrs spolslangen automatiskt i rätt riktning.
Staffan
Spolbrunnar skall vara utformade som ett T (Allt enligt AMA) att hålla på med 45 graders marksprång och grensprång är inte yrkesmässigt och heller inte så populärt hos de som eventuellt anlitas för att rensa ledningen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Spolbrunn med ett T rör gör det lika svårt att spola åt båda hållen.
Med ett Y så är det lättare att spola åt ena hållet.
Vad som skulle vara mer yrkesmässigt..........
Protte
Med ett Y så är det lättare att spola åt ena hållet.
Vad som skulle vara mer yrkesmässigt..........
Protte
En "Y" lösning torde bli dyrare då jag antar att man måste göra ett avstick både upp och neråt längs stammen?. Sen får man väl då ett parti därimellan nersticken som är svårt att komma till med spolslang?
Spontant tycker jag nog en T-koppling borde vara det bästa, stör ej vanliga avloppströmmen och du kan vandra vidare med en spolslang både uppåt och neråt i stammen?
Spontant tycker jag nog en T-koppling borde vara det bästa, stör ej vanliga avloppströmmen och du kan vandra vidare med en spolslang både uppåt och neråt i stammen?
Empo skrev:En "Y" lösning torde bli dyrare då jag antar att man måste göra ett avstick både upp och neråt längs stammen?. Sen får man väl då ett parti därimellan nersticken som är svårt att komma till med spolslang?
Gör man ett Y längst upp så spolar man man ju neråt mot nästa Y och sedan fortsätter man nedåt eller hur man ska säga
"T-lösningen" syftar nog på en vanlig spolbrunn, som är lite Y-formad i själva T'et.

Med en sådan här kan man ofta trixa sig fram både uppströms och nedströms vid rensning, även om det inte är jättelätt.
Sätter man bara ett vanligt T
typ:
Så blir det så gott som omöjligt att kunna rensa åt något håll.
Sätter man ett 45° Y-avstick + 45° böj

Så blir det jättelätt åt ena hållet men omöjligt åt andra.
Så den sista lösningen bör man väl alltså sätta dubbelt så tätt längs en lång rörsträcka?
Jag har bara använt den vanliga spolbrunnen, men jag skulle nog gott kunna använt 45° Y-avstick med.
Med en sådan här kan man ofta trixa sig fram både uppströms och nedströms vid rensning, även om det inte är jättelätt.
Sätter man bara ett vanligt T
typ:
Så blir det så gott som omöjligt att kunna rensa åt något håll.
Sätter man ett 45° Y-avstick + 45° böj

Så blir det jättelätt åt ena hållet men omöjligt åt andra.
Så den sista lösningen bör man väl alltså sätta dubbelt så tätt längs en lång rörsträcka?
Jag har bara använt den vanliga spolbrunnen, men jag skulle nog gott kunna använt 45° Y-avstick med.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag har 34 m utan spolbrunn men det är inget problem då spolbilen har 50 m slang.
Protte
Protte
Jadåså. Max 100 xx nej 94 meter rör mellan varje spolbrunn, och max 48 meter mellan varje "hemgjord" Y-spolbrunn då ???prototypen skrev:
För ärligt talat kan jag inte se varför en lösning med 45° Y + 45° böj skulle vara dålig på något vis.
Men man sparar nog bara marginellt med pengar, så det är inget direkt tungt argument.