Jag ska transportera 2 st 6 meters avloppsrör 10 mil och skulle behöva lite tips. Att man måste märka ut last som sticker ut mer än 1 meter vet jag om, men hur transporterar man det på bästa sätt?! Ska man ta bort bakre och främre gavel på släpvagnen och lägga avloppsrören plant på släpet eller ska man låta gavlarna vara kvar och lägga ena sidan på röret på golvet i släpvagnen mot gaveln närmast bilen och låta bakre delen på röret ligga ovanpå bakre gaveln? Eller har ni nåt annat tips?
 
Jag skulle ta bort gavlarna på vagnen och lägga rören plant på golvet. Då kan man lägga dom längre fram på släpet och därmed minska överhänget. Spännband fram och bak.
Sätt fast flaggan med en liten tving så sitter den kvar hela vägen hem!
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Sätt fast flaggan med en liten tving så sitter den kvar hela vägen hem!
Eller ett par varv tejp...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle lagt dem på takbågar på bilen och ha släpkärran bakom som skydd.
 
Rickard.
J Jan_G skrev:
Jag skulle lagt dem på takbågar på bilen och ha släpkärran bakom som skydd.
Skydd för vad?

Annars håller jag helt med, 6m långa saker transporteras lättast på takräcke och har man väldigt trångt mellan bågarna är en aluminiumstege perfekt att använda för att stabilisera. Då behöver man oftast inte ens en flagga om man har en "riktig" bil.
 
  • Gilla
Chentin och 4 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Jag skulle lagt dem på takbågar på bilen och ha släpkärran bakom som skydd.
Nja, takbågar cirka 1,5m uppläggningsyta - Släpet cirka 3+m uppläggninsgyta och fler möjligheter att spänna fast. 10 mil med 6m avloppsrör på taket när man ändå har ett släp!?

TS är ju från Västerbotten - Lura inte på honom några Göteborgsfasoner nu! ;)
 
  • Gilla
  • Wow
Düsseldorff och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Skydd för vad?

Annars håller jag helt med, 6m långa saker transporteras lättast på takräcke och har man väldigt trångt mellan bågarna är en aluminiumstege perfekt att använda för att stabilisera. Då behöver man oftast inte ens en flagga om man har en "riktig" bil.
Hmm, så man inte får någon i baken. Folk tenderar till att inte se flaggor som sitter högre än bakljusen. Har kört ganska mycket på ostkusten och i storstäderna där vill bilister gärna köra upp 50 cm bakom bilen.
Men det är nog bara inflyttade Göteborgare ;-)

Alustege var ett bra tips, den tar jag med mig. Behöver ju bara vara 3 - 3,5 m för ett 6 m rör.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Köp rören lokalt på orten! kanske en tia dyrare men mindre risk att transportera bara några km.
 
Rickard.
L Leif i Skåne skrev:
Köp rören lokalt på orten! kanske en tia dyrare men mindre risk att transportera bara några km.
Du har inte varit så mycket i Västerbotten va? Det är inte direkt svårt att hamna minst 10mil från en bygghandel ;) Nu säger jag inte att det nödvändigtvis är så men det kan vara så.
 
  • Gilla
305 och 3 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Köp rören lokalt på orten! kanske en tia dyrare men mindre risk att transportera bara några km.
Det är ju det TS gör, han ska ju bara 10 mil med dem, det är förmodligen lokalt på orten.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Hoden och 10 till
  • Laddar…
F
slacker slacker skrev:
Nja, takbågar cirka 1,5m uppläggningsyta - Släpet cirka 3+m uppläggninsgyta och fler möjligheter att spänna fast. 10 mil med 6m avloppsrör på taket när man ändå har ett släp!?

TS är ju från Västerbotten - Lura inte på honom några Göteborgsfasoner nu! ;)

Jag antar att det är oranga 110 rör. Dom väger som en fullvuxen katt ungefär och med en aluminiumstege under så är det så nära en baggis det går att komma att köra dom på taket.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Köp rören lokalt på orten! kanske en tia dyrare men mindre risk att transportera bara några km.
I Västerbotten kan "lokalt" mycket väl vara tio mil bort. ;)

Edit: Oj vad sen jag var. Måste sluta med att öppna flikar, svara i telefon och sen svara här... :oops:
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag antar att det är oranga 110 rör. Dom väger som en fullvuxen katt ungefär och med en aluminiumstege under så är det så nära en baggis det går att komma att köra dom på taket.
Sant - Men om vi tänker vad TS skriver. Han har släp, tänkte använda släpet till att frakta.

Vi vet inte om han har ett takräcke, än mindre en aluminiumstege....
Jag fraktar mycket skrot - Jag har inget takräcke, grunden till det är att jag byter bil oftare än jag byter släpvagn.

Släpvagnen duger gott till att frakta rören och vi har beskrivit bästa sättet att göra detta baserat på de fakta vi besitter... Han frågade ju hur han skulle frakta ”på släpet”...
 
F fsn skrev:
Jag antar att det är oranga 110 rör. Dom väger som en fullvuxen katt ungefär och med en aluminiumstege under så är det så nära en baggis det går att komma att köra dom på taket.
Vikten är väl den lilla lasten här. Den stora kommer från vindfånget. Men visst, är det bara några stycken så går det nog fint att ha dem på taket men jag skulle ha valt släp om jag hade tillgång till det.
 
En lång stege eller motsvarande på kärran är bra när det bara är ett par rör och det inte blir någon stadga vid hopbuntning. (y)

Men i "orten" lär det enligt uppgift bara lagerföras dräneringsrör. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.