Jag ska transportera 2 st 6 meters avloppsrör 10 mil och skulle behöva lite tips. Att man måste märka ut last som sticker ut mer än 1 meter vet jag om, men hur transporterar man det på bästa sätt?! Ska man ta bort bakre och främre gavel på släpvagnen och lägga avloppsrören plant på släpet eller ska man låta gavlarna vara kvar och lägga ena sidan på röret på golvet i släpvagnen mot gaveln närmast bilen och låta bakre delen på röret ligga ovanpå bakre gaveln? Eller har ni nåt annat tips?
Jag skulle ta bort gavlarna på vagnen och lägga rören plant på golvet. Då kan man lägga dom längre fram på släpet och därmed minska överhänget. Spännband fram och bak.
Sätt fast flaggan med en liten tving så sitter den kvar hela vägen hem!
Sätt fast flaggan med en liten tving så sitter den kvar hela vägen hem!
Produkter som diskuteras: "Spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 409 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 409 inlägg
Skydd för vad?J Jan_G skrev:
Annars håller jag helt med, 6m långa saker transporteras lättast på takräcke och har man väldigt trångt mellan bågarna är en aluminiumstege perfekt att använda för att stabilisera. Då behöver man oftast inte ens en flagga om man har en "riktig" bil.
Nja, takbågar cirka 1,5m uppläggningsyta - Släpet cirka 3+m uppläggninsgyta och fler möjligheter att spänna fast. 10 mil med 6m avloppsrör på taket när man ändå har ett släp!?J Jan_G skrev:
TS är ju från Västerbotten - Lura inte på honom några Göteborgsfasoner nu!
Hmm, så man inte får någon i baken. Folk tenderar till att inte se flaggor som sitter högre än bakljusen. Har kört ganska mycket på ostkusten och i storstäderna där vill bilister gärna köra upp 50 cm bakom bilen.Rickard.ag skrev:
Men det är nog bara inflyttade Göteborgare ;-)
Alustege var ett bra tips, den tar jag med mig. Behöver ju bara vara 3 - 3,5 m för ett 6 m rör.
Köp rören lokalt på orten! kanske en tia dyrare men mindre risk att transportera bara några km.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 409 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 409 inlägg
slacker skrev:
Jag antar att det är oranga 110 rör. Dom väger som en fullvuxen katt ungefär och med en aluminiumstege under så är det så nära en baggis det går att komma att köra dom på taket.
Sant - Men om vi tänker vad TS skriver. Han har släp, tänkte använda släpet till att frakta.F fsn skrev:
Vi vet inte om han har ett takräcke, än mindre en aluminiumstege....
Jag fraktar mycket skrot - Jag har inget takräcke, grunden till det är att jag byter bil oftare än jag byter släpvagn.
Släpvagnen duger gott till att frakta rören och vi har beskrivit bästa sättet att göra detta baserat på de fakta vi besitter... Han frågade ju hur han skulle frakta ”på släpet”...
Vikten är väl den lilla lasten här. Den stora kommer från vindfånget. Men visst, är det bara några stycken så går det nog fint att ha dem på taket men jag skulle ha valt släp om jag hade tillgång till det.F fsn skrev: