130 893 läst ·
292 svar
131k läst
292 svar
325kr/h för gymnasiepraktikant
Det här lät däremot underligt. Menar du att elektrikern och lärlingen var hos dig i 10 timmar eller betalade du för 10 timmar 5+5? I det här fallet är lärlingen anställd på firman och du ska debiteras för elektrikerns samt lärlingens Arbetstid.H Hanzu skrev:Hade en elektriker hemma från en stor och seriös firma. Ett mindre jobb på ca tio timmar. Han hade en lärling med sig. Huruvida det tog mer eller mindre tid att utföra arbetet med lärlingen är svårt för mig att avgöra. Men helt klart att lärlingen även bidrog med enklare arbete och inte bara "tog" tid. Gick nog på ett ut tänker jag.
Självklart tog inte firman en krona extra för lärlingen och jag tvivlar stort på att det skulle vara lagligt att debitera för någon som inte ens har en anställning hos arbetsgivaren.
Jag vänder på det , är det okej för företagare att använda sig av praktikanter för att maximera sin vinst?
S Safety skrev:Menar ni alltså att det enda som du/ni protesterar mot är egentligen vetskapen om att han endast var en praktikant som ej får betalt av företaget?
Hade ni Inte haft den kunskapen eller informationen så hade ni ju säkerligen inte tvekat på att betala.
Eller menar ni att om elektriken hade haft med sig en högutbildad elkraftsingenjör, hade det då varit berättigat att han då fakturerar, med sin dubbelt så höga timpenning, som den vanliga installationselektrikern?
Ännu ett exempel:
Folk med upp till 85% stöd från arbetsförmedlingen finns det många av i arbetslivet, dem skyltar inte med att de kostar företaget lite men att du som kund får betala full pris.
Medlem
· södermanlands län
· 30 inlägg
En relevant fråga är om praktikanten omfattas av elinstallationsföretagets egenkontrollprogram?
Finns han med där eller inte? Det skulle du kunna be att få svar på.
Finns han med där eller inte? Det skulle du kunna be att få svar på.
S Snickesnickarn skrev:Hej,
Kontaktade en elfirma för att få hjälp med eldragningar i huset.
För jobbet kom en erfaren elektiriker som också hade med sig en 17-årig kille som går andra året på elgymnasiet. Han hade praktik i ett par veckor genom skolan.
Han var med och spikade kabel och gjorde enklare kopplingar. Allt med guidning av elektrikern.
Jag har inget emot att ha med folk som är under utbildning, så tänkte att även om han tog upp endel tid av elektikern så bidrog jag till att nya elektriker kommer ut i branschen.
Men snacka om att jag blev paff när fakturan kommer… de har debiterat honom som lärling och hans kostnad är då 200kr mindre per timme än en fullfjädrad elektriker.
Jag har varit hemma under hela arbetet och haft en god kontakt med både elektrikern och skoleleven, och vi har pratat vid frukosten om hans praktik, där han även berättat att hans tid under praktiken tyvärr inte är timmar han får tillgodose sig som lärlingstimmar.
Hur ska jag ställa mig till att hans tid är debiterad på fakturan? Det handlar ändå om ganska många timmar, så summan är inga småpengar..
Får elfirman debitera vem som helst som lärling, även om det är en skolpraktikant som firman inte ens har några utgifter för, och som inte är en anställd i firman?
Mvh
Fast hade det varit en lärling, som är anställd av bolaget och har en klar utbildning i grunden så hade jag såklart inte motsatt mig hans tid på fakturan. Har haft ellärlingar på jobb i mitt hus tidigare. Men detta var alltså en gymnasieelev på praktik. Han går alltså i skolan fortfarande och är inte ute i arbetslivet ännu..H Hanzu skrev:Hade en elektriker hemma från en stor och seriös firma. Ett mindre jobb på ca tio timmar. Han hade en lärling med sig. Huruvida det tog mer eller mindre tid att utföra arbetet med lärlingen är svårt för mig att avgöra. Men helt klart att lärlingen även bidrog med enklare arbete och inte bara "tog" tid. Gick nog på ett ut tänker jag.
Självklart tog inte firman en krona extra för lärlingen och jag tvivlar stort på att det skulle vara lagligt att debitera för någon som inte ens har en anställning hos arbetsgivaren.
Praktikanter har normalt ingen lön så varför ska den som anlitar behöva betala för praktikanten då? Annat om det varit en som går lärlingsutbildning. Han har ju egentligen betalat 850:-/timme och det är väl knappast billigt och det var väl inklusive moms?. Du har inte alls försökt hjälpa frågaren utan bara jäklats med honom som jag ser det. Dessutom, hur kan du säga att praktikanten har elutbildning när han går första året på gymnasiet. Inte mycket han hunnit lärt sig då. Klamra fast någon ledning behöver man inte utbildning för att klaraU Uffe A skrev:
Spontant så skulle ju jag tycka det vore orimligt att ta betalt för en praktikants arbete och rent av oseriöst att ta med en praktikant hem till en privatperson. Tyvärr har jag inget konkret svar som TS efterfrågar men kanske följande retoriska fråga kan tillföra något i diskussionen:
Ponera att jag totalrenoverar mitt hus, då får jag inte förbereda genom att dagen före montera dosor, flexslang och dylikt eftersom jag saknar behörighet. Det tror jag att de flesta är överens om. Men om jag skulle göra detta arbete under tiden elektrikern var hemma hos mig och gjorde annat arbete så vederbörande inte kunde kontrollera exakt vad gjorde. Skulle jag då, rent juridiskt, få utföra detta förberedande jobb?
Om svaret är ja, var ligger skillnaden mot att göra samma förberedande jobb när elektrikern inte är i huset? Kontrollen på vad jag gör bör rimligen vara exakt lika stor eller liten i båda exemplen.
Om svaret är nej, så förutsätter jag att det beror på att jag saknar behörighet och att elektrikern inte hänger över axeln på mig och därmed kan kontrollera varje steg jag tar. I så fall borde ju rimligtvis samma sak gälla praktikanten, dvs att vederbörande inte får utföra arbete utan att ha elektrikern hängandes över axeln. I så fall så borde ju inte praktikantens timmar vara fakturerbara eftersom det, om man följer lagen, i praktiken skulle innebära att när praktikanten jobbar står elektrikern still och tvärtom. I så fall kanske det rent av skulle vara rimligt med ett prisavdrag för att praktikanten är med?
Oavsett vilket så skulle det aldrig falla mig in att betala en gymnasieelev att utföra det arbete jag enligt lag inte får utföra själv.
Ponera att jag totalrenoverar mitt hus, då får jag inte förbereda genom att dagen före montera dosor, flexslang och dylikt eftersom jag saknar behörighet. Det tror jag att de flesta är överens om. Men om jag skulle göra detta arbete under tiden elektrikern var hemma hos mig och gjorde annat arbete så vederbörande inte kunde kontrollera exakt vad gjorde. Skulle jag då, rent juridiskt, få utföra detta förberedande jobb?
Om svaret är ja, var ligger skillnaden mot att göra samma förberedande jobb när elektrikern inte är i huset? Kontrollen på vad jag gör bör rimligen vara exakt lika stor eller liten i båda exemplen.
Om svaret är nej, så förutsätter jag att det beror på att jag saknar behörighet och att elektrikern inte hänger över axeln på mig och därmed kan kontrollera varje steg jag tar. I så fall borde ju rimligtvis samma sak gälla praktikanten, dvs att vederbörande inte får utföra arbete utan att ha elektrikern hängandes över axeln. I så fall så borde ju inte praktikantens timmar vara fakturerbara eftersom det, om man följer lagen, i praktiken skulle innebära att när praktikanten jobbar står elektrikern still och tvärtom. I så fall kanske det rent av skulle vara rimligt med ett prisavdrag för att praktikanten är med?
Oavsett vilket så skulle det aldrig falla mig in att betala en gymnasieelev att utföra det arbete jag enligt lag inte får utföra själv.
Det enkla svaret på din fråga är Ja, det får de. Som lärling eller praktikant så går man under firmans auktorisation. Att dra tråd som i ditt fall går i 9 fall av 10 fortare om man är två.S Snickesnickarn skrev:Hej,
För jobbet kom en erfaren elektiriker som också hade med sig en 17-årig kille som går andra året på elgymnasiet. Han hade praktik i ett par veckor genom skolan.
Han var med och spikade kabel och gjorde enklare kopplingar. Allt med guidning av elektrikern.
Jag har inget emot att ha med folk som är under utbildning, så tänkte att även om han tog upp endel tid av elektikern så bidrog jag till att nya elektriker kommer ut i branschen.
Men snacka om att jag blev paff när fakturan kommer… de har debiterat honom som lärling och hans kostnad är då 200kr mindre per timme än en fullfjädrad elektriker.
Jag har varit hemma under hela arbetet och haft en god kontakt med både elektrikern och skoleleven, och vi har pratat vid frukosten om hans praktik, där han även berättat att hans tid under praktiken tyvärr inte är timmar han får tillgodose sig som lärlingstimmar.
Hur ska jag ställa mig till att hans tid är debiterad på fakturan? Det handlar ändå om ganska många timmar, så summan är inga småpengar..
Får elfirman debitera vem som helst som lärling, även om det är en skolpraktikant som firman inte ens har några utgifter för, och som inte är en anställd i firman?
Mvh
Källan på det ? Eller det är lite dina tankar du vädrar som fakta.Sixten1970 skrev:
Saken är väl att elektriker gör mer än "dra tråd".
Jag betalade bara för en person, om det var otydligt. Inte för praktikanten/lärlingen.Dannnnnnne skrev:
Gör praktikanten jobb? Då ska kunden betala. Om företaget betalar ut något till praktikantel eller inte är mellan dem.S Simonstahl skrev:
vänder på det igen heheh
Är det ok att kunden tar emot arbetare utan att betala för tjänsten?
detta kan diskuteras i evigheter. kortfatttat:
Utförs det jobb så ska man betala för det.
Företaget erbjuder utbildning på plats och konsultering samt stödet med att ha en handledare tills de blivit självgående.
Om praktikanten är duktig då kan han ju nästan hålla samma steg som den full utbildade elektrikern. Därmed så förlorar företaget pengar genom att jobbet ute hos kunden tar kanske hälften så lång tid men för kunden märks det ingenting mer än att de bara behövde betala halva priset än om elektriken hade varit där själv.
Så återigen; kunden har fått jobbet utfört enligt konstens alla regler och de ska därmed betala summan som är överenskommet.
Vad sa firman när du frågade om det?S Snickesnickarn skrev:Hej,
Mvh
Vidhöll det att han anses vara praktikant, så kan ju grabben ha haft fel vid frukostbordet.