Som frågan lyder.
Vill bygga 300m staket/plank/mur runt vårt hus ca 2m högt.
Det kommer även gå genom en del av skogstomten, så behöver finnas en eller två grindar också.
Att anlita nån är vansinnigt kostsamt.
Så är det någon som har bra tips på vad och hur man bygger något sådant? Eller om en mur blir billigare? Och vilket material som är "bäst".
Bifogar bild på träplank som jag tycker ser snyggt ut, och på tomten på ett ungefär hur den kommer gå.
Vill bygga 300m staket/plank/mur runt vårt hus ca 2m högt.
Det kommer även gå genom en del av skogstomten, så behöver finnas en eller två grindar också.
Att anlita nån är vansinnigt kostsamt.
Så är det någon som har bra tips på vad och hur man bygger något sådant? Eller om en mur blir billigare? Och vilket material som är "bäst".
Bifogar bild på träplank som jag tycker ser snyggt ut, och på tomten på ett ungefär hur den kommer gå.
En mur blir dyrare då den kräver en helt annan grundläggning. Ett 2m högt tätt plank kräver dock rejäla stolpar och ganska tätt mellan plintarna. Ska du göra jobbet själv är nog bästa metoden att borra plinthål med hyrd maskin och sedan sätta ner färdiga plintar i lite större modell. Bäst hade varit att gjuta egna. Cc på runt 1,2 meter för ett så högt plank.
Tryckimpregnerade 95-stolpar och sen en 45 på mitten som du kan skruva fjällpanelen på. Snabbt räknat kommer kostnaden för material ligga runt 700-800 kr/lpm om du ska ha panel på båda sidor.
Tryckimpregnerade 95-stolpar och sen en 45 på mitten som du kan skruva fjällpanelen på. Snabbt räknat kommer kostnaden för material ligga runt 700-800 kr/lpm om du ska ha panel på båda sidor.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 443 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 443 inlägg
Eftersom planerna tycks vara i ett tidigt planeringsstadium, kolla att kommunens byggnadsnämnd vill ge bygglov till detta.
T ex min kommuns byggnadsnämnd säger nej till bygglov för dylika plank eftersom de inte vill ha en bebyggelsemiljö där folk murar in sig. De menar att detta skapar otrygghet.
Läs mer här i en tråd med olika perspektiv i frågan och det kan vara värt att notera att det finns gott om skribenter som delar byggnadsnämndens bedömning:
https://www.byggahus.se/forum/threads/plank-skapar-otrygg-miljoe.453404/
T ex min kommuns byggnadsnämnd säger nej till bygglov för dylika plank eftersom de inte vill ha en bebyggelsemiljö där folk murar in sig. De menar att detta skapar otrygghet.
Läs mer här i en tråd med olika perspektiv i frågan och det kan vara värt att notera att det finns gott om skribenter som delar byggnadsnämndens bedömning:
https://www.byggahus.se/forum/threads/plank-skapar-otrygg-miljoe.453404/
Är fortfarande på vår skogsmark. Behöver jag bygglov för att sätta upp staket eller dyl?Claes Sörmland skrev:Eftersom planerna tycks vara i ett tidigt planeringsstadium, kolla att kommunens byggnadsnämnd vill ge bygglov till detta.
[länk]
Kan man göra hål, fylla i cement och trycka ner stolparna? Har i te tänkt ha plank på båda sidorna...F falkn skrev:En mur blir dyrare då den kräver en helt annan grundläggning. Ett 2m högt tätt plank kräver dock rejäla stolpar och ganska tätt mellan plintarna. Ska du göra jobbet själv är nog bästa metoden att borra plinthål med hyrd maskin och sedan sätta ner färdiga plintar i lite större modell. Bäst hade varit att gjuta egna. Cc på runt 1,2 meter för ett så högt plank.
Det hade jag inte rekommenderat. Dels kommer stolparna ruttna över tid, men framför allt kommer du ju aldrig få det rakt.Csmh80 skrev:
Du bör kolla upp vad kommunen anser om ett sådant plank. Den informationen bör du kunna hitta på hemsidan alt. ring in och fråga. Nu ser det inte ut att vara tätbebyggt område, men i ett sådant är det i regel krav på att snyggsidan på staketet ska vara utåt osv.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 443 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 443 inlägg
Ja det är bygglovskrav på att uppföra plank och staket, regleras i PBF. Om det är skogsmark eller annan mark påverkar inte det.Csmh80 skrev:
Stängsel och staket kan uppföras utan bygglov. Men jag ser vatten i närheten på din karta och då poppar ju strandskyddet upp som gubben i lådan.
Meh... Vad dumt... Ingen kommer ju se det, det är ute på vischan... Vad händer om man bygger ändå? Sen om 5 år råkar nån nitisk kommun gubbe komma på besök och se?F falkn skrev:Det hade jag inte rekommenderat. Dels kommer stolparna ruttna över tid, men framför allt kommer du ju aldrig få det rakt.
Du bör kolla upp vad kommunen anser om ett sådant plank. Den informationen bör du kunna hitta på hemsidan alt. ring in och fråga. Nu ser det inte ut att vara tätbebyggt område, men i ett sådant är det i regel krav på att snyggsidan på staketet ska vara utåt osv.
Ja men det är på andra sidan vägen. Mellan oss och vägen och vatten är det vår skog.Claes Sörmland skrev:
Är väll ingen som ser ett plank eller om jag vill kalla det staket i vår skog på vår mark tänker jag?
Som jag frågade en annan här i tråden, vad händer om en nitisk kommun gubbe kommer förbi och tar en kaffe eller nått hos oss och får se det? Marken är 10.000kvm...
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 443 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 443 inlägg
Jag redogjorde bara för lagstiftningen så att du går in i detta med öppna ögon.Csmh80 skrev:Ja men det är på andra sidan vägen. Mellan oss och vägen och vatten är det vår skog.
Är väll ingen som ser ett plank eller om jag vill kalla det staket i vår skog på vår mark tänker jag?
Som jag frågade en annan här i tråden, vad händer om en nitisk kommun gubbe kommer förbi och tar en kaffe eller nått hos oss och får se det? Marken är 10.000kvm...
Om du påbörjar uppförande av ett ett plank utan startbesked (det som du får efter att ett bygglov har beviljats) och det kommer till byggnadsnämndens kännedom (typiskt sett är det någon granne som anmäler) så uppmanas du att riva planket eller söka bygglov i efterhand. Om du inte river inom den tid det tar för tjänstemännen att handlägga ärendet och lägga fram det för beslut i byggnadsnämnden så påförs du en byggsanktionsavgift. Du kan räkna ut hur stor del blir här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tionsavgifter/berakning-av-sanktionsavgifter/
Om du får bygglov i efterhand så är saken avslutad. Om du inte får bygglov i efterhand får du ett föreläggande av riva planket. Om du inte river planket så får du ett nytt föreläggande mot ett vite som du måste betala om du inte river planket.
Din överträdelse preskriberas efter tio år, så då tolereras planket av det allmänna trots att det uppfördes utan bygglov och startbesked.
Tänk på grannar som kan anmäla ocksåCsmh80 skrev:Ja men det är på andra sidan vägen. Mellan oss och vägen och vatten är det vår skog.