Har en elmotor till grind som är 24v.
Svart, blå och jord. Inte direkt några kraftfulla saker. Måste alla tre alltid användas eller hur funkar det med 24v? Bara nyfiken att förstå.

tommib
Vad säger manualen? Det är inte möjligt att säga från trådarnas färger vad de har för funktion. Inte ens gul/grön är helt säker (även om det troligen är en jordledare om den kommer direkt från motorn). I din beskrivning nämner du inte ens om motorn är AC eller DC.

Bild kanske hjälper, speciellt om motorn har en typskylt.

Ska motorn kunna gå att köra framåt och bakåt?
AC eller DC?
Vad säger märkplåten?
Tillverkare & modell på motorn?

Bäst att använda alla trådarna och inte fundera mer. Den ska driva åt båda hållen. Allt jag vet just nu

Nej, bäst är att veta vad trådarna är till för innan man kopplar in den. Även 24 volt kan starta bränder.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Det är en kontrollenhet med en kopplingsplint med 3 trådar. Från den ska det gå kabel till motorn. Jag kopplar in alla tre enligt färgerna så ska det vara lungt. Förändrar inget.

Om du kopplar fel så kan kontrollenheten brinna upp.
Innan du börjar koppla så letar du fram kopplingsanvisningarna för kontrollenheten och för motorn!

Om du vill ha hjälp med att leta fram kopplingsanvisningarna så postar du bilder på märkplåtarna och skriver vilken tillverkare och modell det är på enheterna.

• Gilla
Suhagg
  • Laddar…
Alla 24 volts motorer för portar grindar mm som jag sött på är DC.
Jord är jord och har inget med motorns snurrande att göra.
Blå och svart är + och -
Går motorn åt fel håll vänder man på kablarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.