Vi har köpt hus o ska lägga nytt golv på ca 60 kvm öppen planlösning, kök , hall o vardagsrum. Har dock svårt att välja golv då jag fått olika information o rekommendationer av golvsäljare/ golvläggare. Vill ha en äkta känsla samtidigt som det ska vara snyggt o tåligt o skönt att gå på.
Jag tror att enstavigy blir snyggare.
Barn med bobbycar och dålig motorik i köket eller tre hundar som rivstartar för att hälsa vid dörren ger ett annat slitage än den lugna perfektionisten.
den fysiska känslan av Bjelin var bra när vi tittade på golv. Jag uppfattar det som tåligare utan behov av underhåll men utan möjlighet till uppfräschning.
Vår hårdvaxoljade parkett kommer vi att kunna slipa om.
Låter som ett klokt val för bla kök och hall.
Barn med bobbycar och dålig motorik i köket eller tre hundar som rivstartar för att hälsa vid dörren ger ett annat slitage än den lugna perfektionisten.
den fysiska känslan av Bjelin var bra när vi tittade på golv. Jag uppfattar det som tåligare utan behov av underhåll men utan möjlighet till uppfräschning.
Vår hårdvaxoljade parkett kommer vi att kunna slipa om.
Låter som ett klokt val för bla kök och hall.
Är det någon som har erfarenhet av Kährs 1-stavs parkett?A Agsi skrev:
Enstavs alla dar i veckan gällande utseende.
I förra huset la vi Bjelins 1-stav (härdad ekparkett) i hela huset. Höll bra mot husdjurens klor (hund och katt), men var noga med möbeltassar på alla möbler och att tassarna täcker hela undersidan.A Agsi skrev:
Fick lite repor av köksstolarna där tassarna inte täckte hela ytan utan kanten kunde komma åt att nudda golvet när man drog ut stolen.
Så överlag var vi nöjda 🙂
Medlem
· Västra Götaland
· 3 585 inlägg
Jag har Kährs 1-stavs i hela huset, lades in 2009. Det är fint och har hållit bra i kök etc. Men vid högslitageytor, exvis altandörr där hundar går in och ut hela tiden samt solen konstant äter upp golvet så har det varit sådär. Har en plan på att lägga stengolv en bit innanför altandörren så det kommer lösa sig.A Agsi skrev:
Har också ett gäng riktiga hål från stilettklackar. Men det var det värt haha.
Så har du inte hund så hade jag tagit det.
Lättare med småhundar. Mina tunga dalmatiner förstörde fina, gamla parkettgolvet i Malmö. Därför blev det betonggolv i nybygget ...A Agsi skrev:
Jyckar: Man kan lägga en liten knuten orientmatta vid terrassdör/ytterdörr. Mer tåligt mot fukt/väta/grus än stump av heltäckningsmatta
Eller nåt med gummerad baksida så inte vatten eller snö följer med in och lägger sig på golvet.yonna skrev:
Klicka här för att svara