Vi har köpt hus o ska lägga nytt golv på ca 60 kvm öppen planlösning, kök , hall o vardagsrum. Har dock svårt att välja golv då jag fått olika information o rekommendationer av golvsäljare/ golvläggare. Vill ha en äkta känsla samtidigt som det ska vara snyggt o tåligt o skönt att gå på.

• Ekparkettgolv på visningsyta med prisetikett, "Trägolv Nordic Floor Ek Natur, Mattlack 3-stav, 399 kr/m2," i butiksmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolvprov i ek med synlig ådring visas på ett golvföretags utställning, med prisskylt och teknisk information intill.
    Skapa konto
  • Öppen planlösning i husrenovering med ofärdigt golv, matbord med stolar och verktyg i köket, samt en kamin i vardagsrummet.
    Skapa konto
På en så stor yta så är det troligtvis finare och lättsammare för ögat med enstavsparkett.

• Gilla
Agsi och 3 till
  • Laddar…
Instämmer, enstavs ger en mer lyxig känsla.

• Gilla
Agsi och 1 till
  • Laddar…
Har ni någon erfarenhet av Bjelins härdade golv?

Snickarna håller på att lägga ett hos föräldrarna nu, vad jag förstått ska de ha bra golv.

• Gilla
tobbre och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att enstavigy blir snyggare.
Barn med bobbycar och dålig motorik i köket eller tre hundar som rivstartar för att hälsa vid dörren ger ett annat slitage än den lugna perfektionisten.
den fysiska känslan av Bjelin var bra när vi tittade på golv. Jag uppfattar det som tåligare utan behov av underhåll men utan möjlighet till uppfräschning.
Vår hårdvaxoljade parkett kommer vi att kunna slipa om.
Låter som ett klokt val för bla kök och hall.

• Gilla
Agsi
  • Laddar…
A Agsi skrev:
Vi har köpt hus o ska lägga nytt golv på ca 60 kvm öppen planlösning, kök , hall o vardagsrum. Har dock svårt att välja golv då jag fått olika information o rekommendationer av golvsäljare/ golvläggare. Vill ha en äkta känsla samtidigt som det ska vara snyggt o tåligt o skönt att gå på.
Är det någon som har erfarenhet av Kährs 1-stavs parkett?

• Datorskärm med produktbild och detaljer om Kährs 1-stavs mattlackat parkettgolv i ek. Priset är 589 kr/m² och designen är rustik.
    Skapa konto
Om du jämför med bjelins så är Kährs mjukare, och upplevs kanske mer ”naturligt” men har också nackdelen att det lättare blir skador.

Enstavs alla dar i veckan gällande utseende.

Z
A Agsi skrev:
Har ni någon erfarenhet av Bjelins härdade golv?
I förra huset la vi Bjelins 1-stav (härdad ekparkett) i hela huset. Höll bra mot husdjurens klor (hund och katt), men var noga med möbeltassar på alla möbler och att tassarna täcker hela undersidan.
Fick lite repor av köksstolarna där tassarna inte täckte hela ytan utan kanten kunde komma åt att nudda golvet när man drog ut stolen.

Så överlag var vi nöjda 🙂

• Gilla
Agsi
  • Laddar…
A Agsi skrev:
Är det någon som har erfarenhet av Kährs 1-stavs parkett?
Jag har Kährs 1-stavs i hela huset, lades in 2009. Det är fint och har hållit bra i kök etc. Men vid högslitageytor, exvis altandörr där hundar går in och ut hela tiden samt solen konstant äter upp golvet så har det varit sådär. Har en plan på att lägga stengolv en bit innanför altandörren så det kommer lösa sig.

Har också ett gäng riktiga hål från stilettklackar. Men det var det värt haha.
Så har du inte hund så hade jag tagit det.

Tack för info, har inte hund för tillfället men kan bli en liten en igen i framtiden, klackar på är alltid trevligt vid fest 😊

A Agsi skrev:
Tack för info, har inte hund för tillfället men kan bli en liten en igen i framtiden, klackar på är alltid trevligt vid fest 😊
Lättare med småhundar. Mina tunga dalmatiner förstörde fina, gamla parkettgolvet i Malmö. Därför blev det betonggolv i nybygget ...

Jyckar: Man kan lägga en liten knuten orientmatta vid terrassdör/ytterdörr. Mer tåligt mot fukt/väta/grus än stump av heltäckningsmatta

• Gilla
Agsi
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Lättare med småhundar. Mina tunga dalmatiner förstörde fina, gamla parkettgolvet i Malmö. Därför blev det betonggolv i nybygget ...

Jyckar: Man kan lägga en liten knuten orientmatta vid terrassdör/ytterdörr. Mer tåligt mot fukt/väta/grus än stump av heltäckningsmatta
Eller nåt med gummerad baksida så inte vatten eller snö följer med in och lägger sig på golvet.

• Gilla
Agsi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.