A Avemo skrev:
Av de saker du räknar upp kan jag inte se att någon av dem kräver en trepolig säkring.

Vill du ändå ha det så kan du ha en 3x16A till ugn och häll. Det är lite udda med en trefasgrupp där faserna är säkrade olika. Så du lär inte hitta en 2x16+1x13.

Du har minst två trefasgrupper som är uppdelade på olika enfaslaster. Den ena till tvättstugan och den andra till mikro, fläkt, belysning. Det är normalt något man tar till för att få fram mer effekt utan att dra nya rör. Alternativt om man drar utanpåliggande och vill hålla nere antalet kablar på väggen. Det finns inget krav på att ha en trepolig säkring till sådana. Men det finns somliga som rekommenderar det.
W Wheelabrator skrev:
Jag tycker att man bör vara restriktiv med flerpoliga säkringar och bara använda dessa när det verkligen finns en poäng med det.

För att ta ditt köks trefasgrupp som exempel - där kan en trasig kaffebryggare i ett uttag göra både micro, diskmaskin och spisfläkt strömlösa.
Det är exakt därför som det är 3 fas grupper. Just för att slippa dra helt nya rör och riskera dra igenom något vatten eller värmerör när man borrar.
Men tack för er återkoppling. Jag får dubbelkolla med honom om detta,..

Stort tack till alla!

W Wheelabrator skrev:
Jag tycker att man bör vara restriktiv med flerpoliga säkringar och bara använda dessa när det verkligen finns en poäng med det.

För att ta ditt köks trefasgrupp som exempel - där kan en trasig kaffebryggare i ett uttag göra både micro, diskmaskin och spisfläkt strömlösa.
Tvärtom bör man vara restriktiv och tänka till innan man sätter 1-poliga dvärgbrytare till 3-fasgrupper. Det är inga känsliga laster du räknar upp och felet är lätt avhjälpt genom att dra ur den trasiga apparaten. Att en apparat orsakar kortslutning är ovanligt, då är jordfel ett större problem och då hjälper inte en 3-fasgrupp. Det man vinner är ett tre gånger så stort möjligt effektuttag på ett rör.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
C Caponi skrev:
Det är exakt därför som det är 3 fas grupper. Just för att slippa dra helt nya rör och riskera dra igenom något vatten eller värmerör när man borrar.
J Johan456 skrev:
Tvärtom bör man vara restriktiv och tänka till innan man sätter 1-poliga dvärgbrytare till 3-fasgrupper. Det är inga känsliga laster du räknar upp och felet är lätt avhjälpt genom att dra ur den trasiga apparaten. Att en apparat orsakar kortslutning är ovanligt, då är jordfel ett större problem och då hjälper inte en 3-fasgrupp. Det man vinner är ett tre gånger så stort möjligt effektuttag på ett rör.
Jag tror att jag var otydlig i mitt inlägg - jag förstår absolut syftet med flerfasgrupper, jag har själv dragit en sådan till mitt kök för att kunna få ut mer effekt utan att dra nya rör eller kablar. Min elcentral sitter på övervåningen och trådarna till köket går i ett ensamt rör.

Har man möjlighet att grena ut faserna i en kopplingsdosa så tycker jag att det är onödigt med trepoliga säkringar. Grenar man av bakom uttag och strömbrytare (vilket jag bestämt avråder från) så är en trepolig säkring på sin plats. Lekmän får byta uttag och brytare men inte rota i kopplingsdosor.

I äldre hus kan det vara svårt att fördela ut lasterna jämnt utan större omdragningar så att exemelvis vattenkokare och brödrost hamnar på samma säkring är inget ovanligt. I praktiken fungerar det också bra eftersom dessa prylar har korta gångtider. Skulle det ändå hända att säkringen löser ut så tycker jag att det är onödigt att andra prylar på samma trefasgrupp som t ex diskmaskin och kylskåp lägger av i samma veva.

Vad som är rätt och fel kan diskuteras, det är en avvägning man får göra.

• Gilla
Caponi och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.