Hej!
Huset har en Arimax 35 vedpanna som uppvärmning som komplement till jordvärme. Pannan eldas mot 2 st 2,5m3 acktankar.
Min fråga rör hur jag vet att jag eldar pannan rätt så att jag inte får en massa sotbildning och eldar suboptimalt.
I nuläget har jag luckorna för sekundärluft öppna ca 7mm på båda sidor. Jag har förstått att dessa luckor skjuter till extra syre i ett senare skede av förbränningen.
Vidare har jag primärluftluckan öppen mer eller mindre fullt.
När pannan går för fullt så behöver jag stänga spjället till skorsten några snäpp för att få ner rökgastempen till 250-300 grader. Är detta rätt sätt att "bromsa" pannan på?
Hur ska primärluftluckan vara inställd? Behöver jag ha på kedjan som gör att pannan stryps om det blir för varmt? Vet ej vad den kallas.
Kan jag se någonstans om jag eldar rätt? Dvs om det är mkt eller lite sot eller dylikt på de vattenfyllda elementen i pannan.
Huset har en Arimax 35 vedpanna som uppvärmning som komplement till jordvärme. Pannan eldas mot 2 st 2,5m3 acktankar.
Min fråga rör hur jag vet att jag eldar pannan rätt så att jag inte får en massa sotbildning och eldar suboptimalt.
I nuläget har jag luckorna för sekundärluft öppna ca 7mm på båda sidor. Jag har förstått att dessa luckor skjuter till extra syre i ett senare skede av förbränningen.
Vidare har jag primärluftluckan öppen mer eller mindre fullt.
När pannan går för fullt så behöver jag stänga spjället till skorsten några snäpp för att få ner rökgastempen till 250-300 grader. Är detta rätt sätt att "bromsa" pannan på?
Hur ska primärluftluckan vara inställd? Behöver jag ha på kedjan som gör att pannan stryps om det blir för varmt? Vet ej vad den kallas.
Kan jag se någonstans om jag eldar rätt? Dvs om det är mkt eller lite sot eller dylikt på de vattenfyllda elementen i pannan.
Hej KennyK Kenny Gren1 skrev:
Fick se din fråga nu idag därför sent svar. Vi byggde vårt hus 1987 och installerade då en Arimax 35 vilket vår rörmokar firma inte tyckte om, de försökte övertyga mig att köpa något annat troligtvis för att kunna tjäna lite mera.
Får se nu, 2024 minus 1987 blir 37 år om jag räknat rätt och jag värmer fortfarande huset med samma panna. Sekundär luft på ena sidan är öppen ca 10 15 mm och stängd på andra sidan, på utgasspjället så ser jag en pigg. Ungastempen är 350 gr, nästan omöjligt att få det lägre. Sotarn påstår att. jag eldar optimalt med dessa inställningar, minimalt med sot men kråkorna tycker nog också att det känns bra. Ps, mätaren ska sitta på utgasstosen alltså mellan panna och skorsten på någon av sidorna eller upptill sitter den på plats hela tiden så dödar du den på bara några veckor. Min mätare ligger på pannan. Min e-mail adress är Nilssonjonte51@gmail.com om du vill veta något mera !
Klicka här för att svara