Hej!

Är relativt ny husägare och insåg nyss att jag har extremt dålig koll på hur vårt värmesystem fungerar och det är dags att göra något åt det!

I sovrummet står elementets vrede på 0 men det är trots det är elementet väldigt varmt. Varför?

Överlag är det väldigt varmt i huset så jag skulle vilja gå in i menysystemet och se vilken som är önskad inställd rumstemperatur men det går inte. Enligt manualen ska den finnas under meny 6 men den fattas. Det finns en meny 5 och en meny 7 men 6an saknas. Varför?

Vi föredrar att ha det lite kyligare inomhus men det är som sagt väldigt varmt och elräkningen är konstant skyhög, nästan dubbelt upp mot mina vänner som har hus. För att sänka temperaturen inomhus - är det smidigaste sättet att bara skruva på vredet "förskjutning värmekurva?"

Man kan välja driftläge mellan Auto/vinter/sommar och vår/höst och det som ska skilja är att man styr om cirkulationspumpen och elpatron tillåts aktiveras. Vad exakt har de för funktion?

Behövs det göras service på den och i så fall - hur ofta?
 
Filtret ska rengöras/dammsugas en gång per kvartal.

På sommaren när det är varmt behöver inte elpatron eller cirkulationspump vara på. Höst/vår behöver cirkulationspumpen vara på för att de ska finnas en del värme i huset. På vinterhalvåret måste el-patronen vara tillåten för att klara värmen.

Förmodligen saknas inomhusgivaren.

Sätt alla termostater på max och ställ in rätt värmekurva och förskjutning som ger lagom varmt i huset. Sedan kan man använda vissa termostater i typ sovrum för att ha det lite svalare där. Står termostaten på 0 och det är varmt på radiatorn är förmodligen termostathuset trasigt och behöver bytas till ett nytt. Kan i undantagsfall vara fel på själva ventilen.
 
  • Gilla
Andreas266
  • Laddar…
Kan sommarläge på vintern skada pumpen? För att den jobbar hårdare än vad den egentligen klarar av om inte elpatronen är igång? Eller blir det bara kallt i huset?
 
Andreas266 Andreas266 skrev:
Kan sommarläge på vintern skada pumpen? För att den jobbar hårdare än vad den egentligen klarar av om inte elpatronen är igång? Eller blir det bara kallt i huset?
Nej, men du kommer inte få någon värme i huset när cirkulationspumpen inte går. Däremot kan i höst/vårläge, då går cirkulationspumpen men elpatronen är blockerad. Vintertid kommer du dock inte klara av att producera tillräckligt med varmvatten och huset kommer bli kallt då kompressoreffekten är för liten för husets värmebehov. Det är en del av frånluftsvärmepumpens systemdesign, elpatronen får gå in och stötta en relativt liten kompressor.

Det är svårt att jämföra olika hus med olika uppvärmningssätt storlek och byggnadsår (mängden isolering). Jag har den mindre nibe 310p och klarar mig utan elpatronen ner till ca 10 grader yttertemperatur, sedan måste elpatronen stötta för att huset ska hålla sig varmt.
 
  • Gilla
Andreas266
  • Laddar…
Märker/ser man när elpatronen är igång?
 
Ja, det syns en ikon på displayen. Har för mig att det är 2 steg.
Du kan nog googla fram en manual på nätet.
 
Det dök upp en fråga till här som jag tar i samma tråd.


Vår pump pendlar väldigt mycket i tryck och har på senare tid ibland legat på 0. Samtidigt är så tempen som ni ser nere på 31 grader istället för dryga 57 som den oftast ligger på. Beror det på att den helt enkelt inte behöver jobba just för stunden eller är något galet?

Värmepumpens display visar en temperatur på 31,6 grader, knappar och reglage syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manometer visar nära noll bar tryck för en värmepumpsanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Verkar som det är fel på både expansionskärlet och el-patronen. Temperaturen ska normalt ligga mellan ca 47° - 55° beroende på hur den arbetar. Går inte el-patronen in med jämna mellanrum orkar inte den lilla kompressorn hålla värmen uppe och den faller ner till runt 30°. Trycket faller när temperaturen i tanken sjunker men det bör inte bli noll. Kanske förtrycket i expansionskärlet som är för dåligt? Ska vara 0,5 bar eller något mer om man har fler än 2 våningar.
 
Hur kontrollerar jag om det är fel på dem? Och hur kontrollerar jag förtrycket?

Nu ligger den åter på 1,3 bar och 53 grader
 
Matningen till el-patronen måste man mäta upp när den inte fungerar så man ser var det saknas spänning. Kan vara fel på kontaktorerna eller möjligen reläkortet. Men ska man mäta på spänningsförande system så ska man ha el-utbildning, godkänd spänningsmätare och veta vad man gör så det inte händer någon olycka. Ofta saknas jordfelsbrytare då man inte vill att huset blir utan värme och förfryser p.g.a. något trivialt jordfel.

Expansionskärlet kontrollerar man via dess bildäcksventil. Trycker man på stiftet och det kommer vatten är gummiblåsan trasig. Kommer det luft är det normalt. Förtrycket ska vara 0,5 bar med tomt kärl. Man får pumpa med en pump som har mätare samtidigt som man håller säkerhetsventilen för värmevattnet öppen på 360P och vatten strömmar ut så systemtrycket hela tiden är 0 under den korta tid man pumpar. Då blir det någorlunda rätt tryck.
 
  • Gilla
Andreas266
  • Laddar…
Ok, så jag håller uppe säkerhetsventilen så att vatten strömmar ut hela tiden samtidigt som jag fyller upp gummiblåsan till 0,5 bar? Eller ska jag vänta tills vattnet slutar strömma innan jag fyller med luft?

Ska pumpen vara igång eller avstängd?
 
Värmepumpen ska vara avstängd. Systemtrycket ska vara 0 när man mäter förtrycket så man kommer nära läget med tomt kärl som det egentligen ska vara. Håll säkerhetsventilen öppen när du pumpar och mäter. 0,5 bar är inte mycket och en ganska liten gummisblåsa så det ska gå fort att uppnå. Sedan får man fylla på vatten i värmesystemet så systemtrycket blir runt 1 bar igen och avlufta genom säkerhetsventilen. Kan vara bra att stänga framledning och returledning till värmesystemet så man inte får in luft där. Glöm inte att öppna sedan igen bara.
 
  • Gilla
Andreas266
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.