Det finns regler som säger att samtliga ledare som tillhör samma krets ska förläggas i samma rör/kabel, så ska man vara noga så innebär denna lösning ett regelbrott. Sedan kan allmänna regler som överskådlighet och underhållsbarhet diskuteras. De anledningar till dessa regler som jag ser är

- magnetfälten tar inte ut varandra om inte alla strömförande ledare ligger tillsammans. Om det är ett problem i praktiken i detta fall låter jag vara osagt.
- man får inte riskera att t.ex PE kopplas bort av misstag pga av den går en annan ointuitiv väg.
- man får inte riskera att hela gruppen inte görs spänningslös - någon kanske ser två fasledare gå in i ett rör i centralen och anta att hela spisgruppen kan göras spänningslös enbart med dessa två säkringar.
- någon kanske med fog antar att hällen kan avsäkras med 16 A för det är vad det brukar vara.

Till sist så är det helt klart en installation som höjer på ögonbrynen. Det skulle aldrig passera en elbesiktning etc.

Om det förutom ovanstånde är direkt farligt ser jag inte, men avrådes bestämt.

Jag ser inte att kabeln mellan dessa två dosor och spis/ugn är förklarad i tråden. Handler det om ett rör där du vill dra i 5 ledare? Ingen chans att förlägga utanpåliggande kabel? (dvs en kabel och ett rör i så fall).

Det blir en typisk elinstallation som gör mitt jobb farligt, och där risken att någon kommer att skadas. Det blir farligt varje gång någon "duktig" hempulare gör en "smart" lösning. Den gång jag eller någon av mina kollegor kommer för att utföra ett jobb kan den som kommer omöjligt veta hur det är tänkt, utan risken är mycket stor att man tror att det är nått annat än och handlar fel.
Och förr eller senare kommer det dit någon annan för att "greja" med elinstallationen, för även om du i dag och kanske en tid framåt kommer att finnas på plats så kommer det inte att vara för evigt.
Så jag ber dig, inga "smarta" lösningar utan lös det med helt vanliga metoder, det är troligen inga större problem.

Mikael_L
Jag håller helt med elmont. Det farliga kommer senare, när elanläggningen äga av någon annan, eller när någon som inte blivit upplyst om hur det ligger till ska göra något jobb, t.ex. något så enkelt som att byta ett trasigt uttag.

Sen är det ju faktiskt olagligt, eller helt fel ska man kanske kalla det.

Och jag tycker verkligen, till flera hundra procent, att du ska göra det rätt och riktigt med en gång.

Håller med övriga talare.

Sen visst är de ibland svårt att få igenom en extra tråd. Men det är ju bara dra ut de gamla och sen nyttja en av de som dragtråd för de 5 nya som ska i. Förslagsvis har man en som skjuter på och en som drar så brukar det gå mycket smidigt.

Sen en riktigt bra dragfjäder är att föredra.
http://www.pipelife.se/se/product_database.php?pid=789 Finns ingen bättre fjäder enligt mig.

Vill bara meddela att jag nu tagit mitt förnuft till fånga och dragit två nya 2,5 till den första dosan, så nu blir det rätt hela vägen. Tog nån timme och fick plocka bort centralen för att få igenom det, men nu är det rätt gjort iallafall!
Det andra får bli matning till diskmaskin så det löste sig fint.

Hur märker jag upp detta nu? "Trefas ugn/spis" eller?

Tack för hjälpen allihopa

• Gilla
mycke_nu och 2 till
  • Laddar…
Låter bra. "Spis/ugn" räcker som märkning för alla vet att det oftast är en trefasgrupp.

Mikael_L
Ja i princip är det ju inte helt idealt att låta en trefasgrupp dela upp sig i olika belastningar.
Men häll + ugn är ett specialfall då dels
- hällen sätts som regel på två faser och ugnen på den tredje = ingen olycksrisk pga backspänning.
- det är ett vanligt förfarande, dvs en förväntad koppling.

Men för den som har 100% öppen möjlighet att dra som man vill (t.ex. nybygge) tycker jag ska sätta ugn på en egen enfasgrupp och hällen till en trefasgrupp, även om man sen bara kopplar in två faser.
Detta skriver jag bara för andra personer än TS som ev står i en liknande situation, men har lite fler valmöjligheter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.