Hej.
I veckan drar köksrenoveringen igång. Kommer ta ca 4 veckor och för att underlätta har vi tänkt att tillfälligt installera spis, kyl och frys i ett uterum.
Det finns redan 3-fas el utdraget till uterummet då vi har infravärme där. Min tanke är att från infravärmens kopplingsdosa koppla in spisen, kylen och frysen tillfälligt (och koppla ur infravärmen).
Min fråga är om man kan ha spis, kyl och frys på samma 3-fas?

Det möter inga hinder.
Om spisen har elementspänningen 400 V så kan man tveka lite, men fortfarande inga starka hinder.
Matningen bör dock vara dimensionerad för 3 x 16 A för att kunna använda spisen fullt ut, men 3 x 10 A skulle räcka också.
Det bär finnas en JFB som skyddar allt detta.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
E
Det måste finnas fungerande jordfelsbrytare annars är det ni som blir grillade vid fel.

Jordfelsbrytare finns. Stort tack för svaren.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det möter inga hinder.
Om spisen har elementspänningen 400 V så kan man tveka lite, men fortfarande inga starka hinder.
Matningen bör dock vara dimensionerad för 3 x 16 A för att kunna använda spisen fullt ut, men 3 x 10 A skulle räcka också.
Det bär finnas en JFB som skyddar allt detta.
Jordfelsbrytare skyder bara mot kortslutning men det skadar inte mot över last. På a du får inte full effekten

Jordfelsbrytarens skyddfunktion är i första hand ett skydd mot jordfel, dvs överledning från fas till jord. Kortslutning mellan fas/fas eller fas/nolla känner den inte av.
Ps
Jag skulle sätta upp en liten byggcentran ute, en sådan kan du säkert låna gratis av den elfirman du ska använda.

A abdullah hashimi skrev:
Jordfelsbrytare skyder bara mot kortslutning men det skadar inte mot över last. På a du får inte full effekten
Det första påståendet är fel. JFB skyddar inte mot kortslutning.
Resterande text är (ursäkta min uppriktighet) obegriplig.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
A
Jodå. Fel mellan t ex linje till jord tas snabbt om hand av jordfelsbrytaren. Det innefattar även kortslutning där emellan.

Nja, det är klart att JFB kan hinna bryta före överströmsskyddet (säkringen) om det är kortslutning mot jord. Men det är inte dess huvuduppgift att vara kortslutningsskydd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.