Rolle85: Välj "Utökad svarsruta" bredvid "Svara"-knappen så kan du bifoga bilder/filer

R
1. Nu postar jag lite bilder och hur läget ser ut:
Första bilden visar hur härvan ser ut i väggen idag och de mötande trådarna från den gamla spisen som fortfarande är ikopplad.

2. Andra bilden är stickproppen på den nya spisen.

3. Tredje bilden visar elschemat för den nya spisen.

4. Fjärde bilden visar bakom luckan på nya spisen.

5. Sista bilden visar hur de ser ut bakom luckan på den gamla spisen. Observera att den blå kabeln (nollan) inte går in i spisen alls, den är dock kopplad i väggen som ni ser.

Om man nu satte in ett trefasuttag i väggen istället, var skulle jag då koppla respektive sladd och vilket stift ska tråden möta på stickproppen?

Någon sa att man kopplar alla tre faser för att möta varje stift på stickproppen och att den blå nollan sätts i uttaget men att stickproppen inte har något stift att möta den med. Men hur drivs då glödlampan i ugnen på 230V om de inte finns någon nolla fram till spisen?

• 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Skapa konto
  • 3.jpg
    Skapa konto
  • 4.jpg
    Skapa konto
  • 5.jpg
    Skapa konto
Redigerat av moderator:
Periplexuttaget ska kopplas så att L1 är brun, L2 är svart och L3 är grå, blå är nolla och GG är skyddsjord. Din spis är rätt kopplad ifrån fabrik fast med fel färger. Men ändra inte på någonting för det finns ingen nolla i vilket fall. Dom har helt enkelt tagit nollan från en fyrledare och använder som L3.

R
Hej,
Vad är periplexuttaget och med grå menar du vit kabel va?
Den fjärde bilden är den nya spisen och den femte bilden är den gamla spisen.

Kan du förklara igen hur det ska vara. please

Ja jag antog att du skulle sätta upp ett periplexuttag istället för att klippa sönder spiskontakten. Eller har jag missförstått då?

Men om du nu vill byta kabel i spisänden så är spisarna kopplade exakt likadant idag.

R
Jag vill sätta upp ett 3-fas uttag på väggen ja, känns säkrare.
Observera att den nya spisen inte är ny utan den är ny för mig men är begangnad. Om man utgår från bild fyra, hur ska jag då koppla uttaget gentemot stickproppen?

Ett perilex kopplas såhär

Perilex_box_diagram.png

R
Yes, det låter som jag tänkte =)
För att det är kul o veta så undrar jag dock då hur lampan på 230V inne i spisen drivs eftersom att jag inte har något stift i kontakten där nollan sitter (se bild ovan så ser man att det bara är L1,L2, L3 och jord som har ett stift, noll finns ej).

Sitter ofta ett motstånd i serie med ugnslampor i 400V spisar. Det begränsar strömmen.

De finns många sätt att få ner spänningen.

Liten transformator 400 -> 230 V
Seriemotstånd
Seriediod (blir 200 V)
Spänningsregulator

etc..

Säkert innehåller din spis någon form av elektronik, så transformator är nog ganska troligt.

R
ok, där ser man. tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.