17 850 läst ·
19 svar
18k läst
19 svar
3 fas på 4 ledare?
De vanliga trefasuttagen brukar vara godkända för 16A. Det finns ingenting som hindrar att du har det avsäkrat lägre. Men givetvis kan du inte belasta med samma effekt då. Om du tänkte anlita en elektriker för att sätta dit uttaget kan du även fråga om det går att säkra upp till 16A. Det går säkerligen men frågan är rättare sagt hur mycket som behöver ändras för att det skall vara ok. I bästa fall är det ingenting mer än passkontakterna i centralen.
Hej Men eftersom jag nu ändå ska dra fram ett 3 fas uttag är väl det bästa att dra 2,5 kablar fast jag har 10 amp säkring just nu... Antar att man kan kanske ändra bottenplattan senare till 16 å då är det rätt kabel för det?
Klicka här för att svara
