Hej

Har en grå gammal hona i väggen som skall kopplas om till den nya runda sorten. Finns säkert många olika sorter av båda men det jag undrar över är detta.
I den gamle så finns ju 4 pinnar. det är inkopplat 3 faser och jord i den. På den nya så finns 3 faser nolla och jord.
Alltså var skall vi göra av nollan?
Säkert jätte dumt skrivit och så vidare men detta är min fråga!

Det fanns en liknande tråd för ett tag sedan. Jag har för mig att slutsatsen var att man måste dra fram den saknade nollan till kontakten.

En kontakt utan nolla kan bli farlig (för utrustningen man kopplar in) om utrustningen har nolla.

Nemesis789 skrev:
Hej

Har en grå gammal hona i väggen som skall kopplas om till den nya runda sorten. Finns säkert många olika sorter av båda men det jag undrar över är detta.
I den gamle så finns ju 4 pinnar. det är inkopplat 3 faser och jord i den. På den nya så finns 3 faser nolla och jord.
Alltså var skall vi göra av nollan?
Säkert jätte dumt skrivit och så vidare men detta är min fråga!
Den gamla är nog troligen kopplad med tre faser samt en kombinerad nolla och jord, så kallad PEN-ledare. Detta är fallet när man har ett så kallat fyrledarsystem. Det finns även femledarsystem då man separerar nollan från jorden och får således fem ledare.

För att "kretsen" skall fungera måste strömmen ha en returväg från utrustningen och då får det skall alltid vara genom nollan. (Går strömmen någon annan väg har du helt plötsligt en läckström och livsfara kan föreligga) Om du skall ansluta någon utrustning som är försedd med skyddsjordning (av exempelvis höljet) så måste du ansluta den precis som förr till ditt fyrledarsystem, det vill säga att du använder en kombinerad nolla och jord.

Du får absolut inte koppla ett uttag med PEN-ledare. Den får bara gå från ditt mätarskåp till din elcentral.
Det är helt rätt att du inte får koppla in ett uttag med tre faser nolla och jord till ett fyrledarsystem.

Hej igen!

Tack så mycket för svaren det hjälpte verkligen :)
Jag löste det genom att en vän kopplade in ett nytt uttag i väggen istället (han är elektriker) så nu fungerar det som det skall.

Tillägg!

Menade att det hjälpte genom att jag helt enkelt fattade att det var över mitt huvud att koppla in, så jag istället ringde vännen som då kopplade in det :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.