Köpte precis en gammal symaskin som går på 3 faser. Den hade en gammal Perilex kontakt på sig som jag bytte ut. kabeln från maskinen innhöll 2 svarta och en brun ledare, och en blå som jag tror är nolla och en gul/grön till jord. Motorn snurrar så fint, men maskinen går som sagt åt fel håll. Hur listar man ut vilka kablar man skall byta plats på för att den skall gå åt rätt håll? Har inte jobbat så mycket med tre-fasmotorer så jag behöver er hjälp. Tack.

Byt plats på två av faserna.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Byt plats på två av faserna.
Spelar det ingen roll vilka faser jag byter plats på alltså?

Precis, byt plats på två faser, vilka som helst, så löser det sig.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Precis, byt plats på två faser, vilka som helst, så löser det sig.
Funkade kanon. Tack.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Om du tittar noga bör det vara en vit rand på den ena svarta kabeln.
Gammal standard var svart brun svartvit.
Men som sagt, vänd 2 valfria faser.

• Gilla
Ludde Jakobsson och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Om du tittar noga bör det vara en vit rand på den ena svarta kabeln.
Gammal standard var svart brun svartvit.
Men som sagt, vänd 2 valfria faser.
Tack

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Köpte precis en gammal symaskin som går på 3 faser. Den hade en gammal Perilex kontakt på sig som jag bytte ut. kabeln från maskinen innhöll 2 svarta och en brun ledare, och en blå som jag tror är nolla och en gul/grön till jord. Motorn snurrar så fint, men maskinen går som sagt åt fel håll. Hur listar man ut vilka kablar man skall byta plats på för att den skall gå åt rätt håll? Har inte jobbat så mycket med tre-fasmotorer så jag behöver er hjälp. Tack.
Byt bara plats på 2 av faserna så vänder motorn.
Det är inte svårare än så.

För vetskap till nya postare så har redan TS fått en lösning och i #5 bekräftat att det fungerat. 😉👍🏻

• Haha
pacman42
  • Laddar…
F Festlund skrev:
För vetskap till nya postare så har redan TS fått en lösning och i #5 bekräftat att det fungerat. 😉👍🏻
Så kan det säkert vara, men har någon tipsat om att byta plats på två av faserna? Jag har inte orkat läsa alla svar.

• Haha
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle ha kastat om svart och brun - det är BH's nya universallösning på alla el-problem... Det blev belönat med "bästa svar".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.