8 976 läst ·
28 svar
9k läst
28 svar
3-FAS element, vad är NS ?
Ok, nu har jag mätt allt.
404 v mellan blå, svart och brun
233v mellan grön/gul och någon annan färg. (är detta korrekt??)
Värmen på elementen ville inte komma på oavsett hur jag kopplade
Fläkten verkar gå igång dock.
Kan termostaterna vara kass??
Noterade även att jag har ett st Pyrox VLD 12E i ett aannat rum och det fungerar fint och där var det kopplat
blå = blå
brun = brun
grön/gul = grön/gul
Svart låg dock lös från både elementet och väggen.
404 v mellan blå, svart och brun
233v mellan grön/gul och någon annan färg. (är detta korrekt??)
Värmen på elementen ville inte komma på oavsett hur jag kopplade
Fläkten verkar gå igång dock.
Kan termostaterna vara kass??
Noterade även att jag har ett st Pyrox VLD 12E i ett aannat rum och det fungerar fint och där var det kopplat
blå = blå
brun = brun
grön/gul = grön/gul
men ohm mätningen gör jag väl när elementet är urkopplat??Mikael_L skrev:Sen kan du fortsätta med att ohmmäta på elementet.
Du bör få ett antal tiotals ohm mellan de trådar som går till elementlindningen, glöm inte att dra termostaten till max, så du inte mäter oändligt ohm pga av att termostaten är avslagen.
Posta sen resultatet + en bild på elementets märkskylt så ska vi nog kunna reda ut det mesta.
Var bara försiktig när du mäter på de spänningssatta ledarna. Och var _mycket_ noga med att ha instrumentet på (V) spänningsmätning. Det kan vara förödande för dig och/eller instrumentet om du har fel mätområde när du sätter pinnarna mot 230/400V, framförallt i fallet amperemätning.
Redigerat av moderator:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Ohm mätningen går inte att göra med spänning på, då hälsar instrumentet hem. (om det inte är ett Fluke)
Om elementet är på 1000W och 400 V så ska resistansen vara runt 160 ohm
Sitter det en fläkt där så kan man luras då fläktmotorn troligen är lågohmig för likström som instrumentet mäter med.
Protte
Om elementet är på 1000W och 400 V så ska resistansen vara runt 160 ohm
Sitter det en fläkt där så kan man luras då fläktmotorn troligen är lågohmig för likström som instrumentet mäter med.
Protte
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
750 ohm ger inga 1000W, kan vara resistansen hos motorn. du får nog felsöka på värmeslingan, överhettningsskyddet och termostaten.
Protte
Protte
Låter som överkurs för mig..prototypen skrev:
Kollade inuti men såg inget som jag tolkade som överhettningsskyddet.
Kan man byta termostaten om det är den som är kass eller slänger man elementen då?
Någon som kan förklara hur detta kan fungera?
Pyrox VLD 12E i ett annat rum och det fungerar fint och där var det kopplat
blå = blå
brun = brun
grön/gul = grön/gul
Enligt resultatet skulle jag säga att du har tre faser och skyddsjord framdraget. Jag vet inte om det är brukligt att använda blå som fas men det var det kanske när det begav sig. Notera att du inte verkar ha någon nolla framdragen.John J skrev:
Nej precis, finns ju ingen nolla.joflopp skrev:
Kan det vara det som felar?
Som framkommit av din mätning har du 3-faser och jord installerat, detta är ju helt perfekt för ditt fall med 400V radiatorer. Du kan ju fördela belastningen mellan blå-svart-brun tråd precis som du önskar och inget kan gå fel om du använder två av dessa och jorden. Nolla ska inte anslutas om inte sänkning av temperaturen används.John J skrev:
Däremot är nog termostaten av elektronisk typ så att resistansmäta på inkommande plintar omfattar nog endast fläkten, termostaten kräver matning för att fungera. Om du öppnar upp kopplingslådan kanske du hittar överhettningsskyddet, som troligtvis felar, eventuellt är termostaten trasig, åtminstone kan du härinne mäta motståndet över själva elementet för att se om det är helt.
har kommit ungefär så länge, bra sammanfattning.GK100 skrev:Som framkommit av din mätning har du 3-faser och jord installerat, detta är ju helt perfekt för ditt fall med 400V radiatorer. Du kan ju fördela belastningen mellan blå-svart-brun tråd precis som du önskar och inget kan gå fel om du använder två av dessa och jorden. Nolla ska inte anslutas om inte sänkning av temperaturen används.
Däremot är nog termostaten av elektronisk typ så att resistansmäta på inkommande plintar omfattar nog endast fläkten, termostaten kräver matning för att fungera. Om du öppnar upp kopplingslådan kanske du hittar överhettningsskyddet, som troligtvis felar, eventuellt är termostaten trasig, åtminstone kan du härinne mäta motståndet över själva elementet för att se om det är helt.
Skall ringa tillverkaren och se vad de säger.
Återkommer.
som jag skrev 24 oktober.....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden