Så luften och spånet kommer in genom rören och in i centrum på fläkten. Därefter går såväl spån som luft genom fläkthjulet varefter spånet ramlar ner i säcken och luften kommer ut genom filterpåsen? Om jag uppfattat spånets väg korrekt så tror jag absolut att den snurrar åt fel håll.

Spånet/luften sugs in i centrum av fläkten och pressas ut mot kanten av centrifugalkraften utåt. Och den snurrar åt fel håll.

• Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Ok. Tyckte den sög bra ändå. Får byta två faser och prova igen. Tack för input :)

R
Den går nog fel väg insugsrören kommer in på undersidan av fläkten , min ser inte riktigt ut så
men det ska var lite av cyklonverkan där flisorna sugs in under och ut genom fläkten , samt ska rotera runt
ytterkant och ramla ner i säcken och småskiten går upp fastnar i övre filtret

Får prova igen med växlade faser. Jag inser dock att mitt tänk är fel vilket får mig att misstänka att även den stora spånsugen eventuellt går åt fel håll. Bifogar bilder även på den. Men kanske i en ny tråd då detta egentligen ligger utanför topic?

Eftersom det är en spånsug misstänker jag att du skall ändra rotationsriktningen från framåtsvepta blad till bakåtsvepta blad. De tidigare används mest när det är ren luft eftersom bullernivån blir lägre. Bakåtsvepta blad är lite bättre på att klara av smuts i luften. Bästa alternativet är att helt enkelt sätta handen för insuget och försöka känna om det är någon tryckskillnad. Är det ingen avservärd tryckskillnad kan du nog använda dem bakåtsvepta, om det inte står något annat tryckt någonstans på maskinen.

Jag ska testa lite ikväll och se hur effekten påverkas

Jag provade att byta faser och den sög ungefär likadant tycker jag. Kanske lite lite bättre men det kan lika väl vara inbillning :rofl: Jag har noggrant sökt igenom maskinen dock utan att hitta några rotationsangivelser så det ger jag nu upp. Fann bara det på bilden men vet inte om det ens är en märkning. Är det skadligt att köra en elmotor åt ”fel” håll en längre tid? :thinking:

• Närbild på en elmotors märkplåt och delar av motorhuset med otydliga rotationsangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E ___EM skrev:
...g. Är det skadligt att köra en elmotor åt ”fel” håll en längre tid? :thinking:
Nej. Motorn (av denna typ) har ingen del i sin konstruktion som föredrar ena eller andra rotationsriktningen.

Om du kör fläkten åt fel håll bygger det på damm på skovlarna, tänk en kupad hand, kör du åt rätt håll fastnar inte dammet lika lätt, tänk utsidan på den kupade handen.

Okej bra att veta. Då borde jag kunna utvärdera efter ett tags körning om jag rengör ordentligt nu i förväg? :rofl:

Osäker på om tillverkaren finns kvar kan ju alltid fråga dem. Men tror jag kollat upp det förut.

Här är förresten en bild på ”helheten”, kanske lättare att se konstruktionen..

• Bild på en rund sågmaskin med ett centralt monterat sågblad och dammutsugsslang i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Jag har köpt en trefaskompressor som kom utan stickpropp..nu har jag köpt en stickpropp och undrar hur man kopplar in stickproppen , det känns lite pinsamt att anlita elektriker för det:) tacksam för hjälp
Jag har gul/grön grå svart och brun

Varför skulle det vara pinsamt???? dom allra flesta har inte koll på det.

E
E elmont skrev:
Varför skulle det vara pinsamt???? dom allra flesta har inte koll på det.
Riktigt bra argument när man kopplar helknasigt eller klamrar snett! (y)
99,9% av jordens befolkning hade gjort ett sämre jobb!:rofl:

L llkh skrev:
Hej!
Jag har köpt en trefaskompressor som kom utan stickpropp..nu har jag köpt en stickpropp och undrar hur man kopplar in stickproppen , det känns lite pinsamt att anlita elektriker för det:) tacksam för hjälp
Jag har gul/grön grå svart och brun
Om du tittar i stickproppen så borde det finnas märkningar på de olika stiften. En jordsymbol, N, L1, L2, L3. Gulgrön skall vara på jord och N skall vara tom. Börja med att lägga brun på L1, svart på L2 och grå på L3. Sedan provar du kompressorn. Om den går åt fel håll så byter du plats på två faser.

• Gilla
llkh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.