Så luften och spånet kommer in genom rören och in i centrum på fläkten. Därefter går såväl spån som luft genom fläkthjulet varefter spånet ramlar ner i säcken och luften kommer ut genom filterpåsen? Om jag uppfattat spånets väg korrekt så tror jag absolut att den snurrar åt fel håll.
Den går nog fel väg insugsrören kommer in på undersidan av fläkten , min ser inte riktigt ut så
men det ska var lite av cyklonverkan där flisorna sugs in under och ut genom fläkten , samt ska rotera runt
ytterkant och ramla ner i säcken och småskiten går upp fastnar i övre filtret
men det ska var lite av cyklonverkan där flisorna sugs in under och ut genom fläkten , samt ska rotera runt
ytterkant och ramla ner i säcken och småskiten går upp fastnar i övre filtret
Får prova igen med växlade faser. Jag inser dock att mitt tänk är fel vilket får mig att misstänka att även den stora spånsugen eventuellt går åt fel håll. Bifogar bilder även på den. Men kanske i en ny tråd då detta egentligen ligger utanför topic?
Eftersom det är en spånsug misstänker jag att du skall ändra rotationsriktningen från framåtsvepta blad till bakåtsvepta blad. De tidigare används mest när det är ren luft eftersom bullernivån blir lägre. Bakåtsvepta blad är lite bättre på att klara av smuts i luften. Bästa alternativet är att helt enkelt sätta handen för insuget och försöka känna om det är någon tryckskillnad. Är det ingen avservärd tryckskillnad kan du nog använda dem bakåtsvepta, om det inte står något annat tryckt någonstans på maskinen.
Jag provade att byta faser och den sög ungefär likadant tycker jag. Kanske lite lite bättre men det kan lika väl vara inbillning
Jag har noggrant sökt igenom maskinen dock utan att hitta några rotationsangivelser så det ger jag nu upp. Fann bara det på bilden men vet inte om det ens är en märkning. Är det skadligt att köra en elmotor åt ”fel” håll en längre tid? 
Okej bra att veta. Då borde jag kunna utvärdera efter ett tags körning om jag rengör ordentligt nu i förväg? 
Osäker på om tillverkaren finns kvar kan ju alltid fråga dem. Men tror jag kollat upp det förut.
Här är förresten en bild på ”helheten”, kanske lättare att se konstruktionen..
Osäker på om tillverkaren finns kvar kan ju alltid fråga dem. Men tror jag kollat upp det förut.
Här är förresten en bild på ”helheten”, kanske lättare att se konstruktionen..
Hej!
Jag har köpt en trefaskompressor som kom utan stickpropp..nu har jag köpt en stickpropp och undrar hur man kopplar in stickproppen , det känns lite pinsamt att anlita elektriker för det
tacksam för hjälp
Jag har gul/grön grå svart och brun
Jag har köpt en trefaskompressor som kom utan stickpropp..nu har jag köpt en stickpropp och undrar hur man kopplar in stickproppen , det känns lite pinsamt att anlita elektriker för det
Jag har gul/grön grå svart och brun
Om du tittar i stickproppen så borde det finnas märkningar på de olika stiften. En jordsymbol, N, L1, L2, L3. Gulgrön skall vara på jord och N skall vara tom. Börja med att lägga brun på L1, svart på L2 och grå på L3. Sedan provar du kompressorn. Om den går åt fel håll så byter du plats på två faser.L llkh skrev:


