Bifogar några bilder till så kanske det klargör något..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Egentligen inte mer än vad som redan framgått men du har en startapparat/motorskydd på vägen där trådarna enligt dina uppgifter uppenbarligen byter färg. Så krångla inte med att följa upp det utan anslut faserna och skyddsjorden, kontrollera skyddsjorden, och prova sedan om den går åt rätt håll.
Resistansmät mellan maskinens chassi och en känd skyddsjord. Se till att du inte har alternativa jordvägar när du mäter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Skyddsjorden är till för att avleda kortslutningsströmmar när en fas kommer i kontakt med höljet på motorn/sågen. Så det som bör kontrolleras både genom inspektion och mätning är att den har god kontakt mellan chassit och jordstiftet i stickproppen/anslutningsdosan.
Hann precis koppla på stickproppen innan jag gick in från verkstaden nu på kvällen. Har tagit lite tid men har en annan större sug till de flesta maskiner. Denna är tänkt enkom till hyveln. Har synat och känt på alla kablar och de sitter ordentligt.
Tänkte jag skulle provköra imorgon men tanken slog mig ”hur vet jag om motorn går åt rätt håll?” Är det så logiskt/ologiskt att det blåser istället för suger ifall motorriktningen är fel?

Tänkte jag skulle provköra imorgon men tanken slog mig ”hur vet jag om motorn går åt rätt håll?” Är det så logiskt/ologiskt att det blåser istället för suger ifall motorriktningen är fel?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Om fläkthjulet har raka vingar och som det ser ur att fläkthjulet sitter centrerat i den runda delen så kvittar det åt vilket håll den roterar.
Mera bilder tex var kommer spånet in mot fläkten så man ser hur den är tänkt fungera.
Finns det någon pil någonstans så är det den som gäller.
Varför finns det ingen kåpa över motorns fläkt, motorn sitter ju visserligen i värsta luftdraget.
Rent generellt tycker jag det är dålig konstruktion med motorn inne i spånsäcken
Mera bilder tex var kommer spånet in mot fläkten så man ser hur den är tänkt fungera.
Finns det någon pil någonstans så är det den som gäller.
Varför finns det ingen kåpa över motorns fläkt, motorn sitter ju visserligen i värsta luftdraget.
Rent generellt tycker jag det är dålig konstruktion med motorn inne i spånsäcken
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja ur ett platsbesparande perspektiv är det bara plus på den lösningen sen hur det påverkar på andra sätt eller om det är utsatt för mer slitage det kan jag inte uttala mig om. Det sparar lite plats och det är värt mycket för mig
Okej jag får kolla närmare. Det är nog inga raka propeller-vingar vad jag kan minnas. Ska se om jag kan knäppa lite fler bilder. Ska först kolla efter någon märkning av rotationsriktning
Okej jag får kolla närmare. Det är nog inga raka propeller-vingar vad jag kan minnas. Ska se om jag kan knäppa lite fler bilder. Ska först kolla efter någon märkning av rotationsriktning
Jag har inte hittat något om rotationen på sugen men jag har testkört idag och den snurrade som på bilden. Den sög på rätt bra så det torde vara rätt riktning. Med tanke på propellerbladens böjning borde det vara rätt håll va?
(De tvärgående strecken visar ”böjningen” på bladen)
Med den vinkel och böjning du ritat på bladen skulle jag gissa att den snurrar åt fel håll. Men det syns inte på bilden vilken väg spånet och luften går. Och spånsugar är inte min starka sida. Prova att vända håll och se om det blir bättre eller sämre.







