Bifogar några bilder till så kanske det klargör något..

• Närbild på öppen eldosa med synliga elektriska kablar och anslutningar, inuti en vägginstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elanslutning med oskyddade kablar och terminaler, vilket kan indikera behov av underhåll eller reparation.
    Skapa konto
  • Detaljbild av en grön elektromotor med anslutna kablar och påmonterad svart strömbrytare, delvis täckt av ett tyg.
    Skapa konto
  • Typskylt på en maskinkomponent med tekniska specifikationer, dammigt i en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Typskylt på en Wilesco IP-54 motor med teknisk information, tillverkad i Tyskland.
    Skapa konto
Egentligen inte mer än vad som redan framgått men du har en startapparat/motorskydd på vägen där trådarna enligt dina uppgifter uppenbarligen byter färg. Så krångla inte med att följa upp det utan anslut faserna och skyddsjorden, kontrollera skyddsjorden, och prova sedan om den går åt rätt håll.

Dålig uppföljning här sen jag började meka med sågen :)

Dum fråga kanske.. men hur kontrollerar jag skyddsjorden?

//Emil

Resistansmät mellan maskinens chassi och en känd skyddsjord. Se till att du inte har alternativa jordvägar när du mäter.

Skyddsjorden är till för att avleda kortslutningsströmmar när en fas kommer i kontakt med höljet på motorn/sågen. Så det som bör kontrolleras både genom inspektion och mätning är att den har god kontakt mellan chassit och jordstiftet i stickproppen/anslutningsdosan.

Hann precis koppla på stickproppen innan jag gick in från verkstaden nu på kvällen. Har tagit lite tid men har en annan större sug till de flesta maskiner. Denna är tänkt enkom till hyveln. Har synat och känt på alla kablar och de sitter ordentligt.

Tänkte jag skulle provköra imorgon men tanken slog mig ”hur vet jag om motorn går åt rätt håll?” Är det så logiskt/ologiskt att det blåser istället för suger ifall motorriktningen är fel? :thinking::D

Troligen suger den oavsett vilket håll den snurrar åt. Men mycket bättre om den snurrar åt rätt håll.

• Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Okej tack :)(y)

Om fläkthjulet har raka vingar och som det ser ur att fläkthjulet sitter centrerat i den runda delen så kvittar det åt vilket håll den roterar.
Mera bilder tex var kommer spånet in mot fläkten så man ser hur den är tänkt fungera.
Finns det någon pil någonstans så är det den som gäller.
Varför finns det ingen kåpa över motorns fläkt, motorn sitter ju visserligen i värsta luftdraget.
Rent generellt tycker jag det är dålig konstruktion med motorn inne i spånsäcken

Ja ur ett platsbesparande perspektiv är det bara plus på den lösningen sen hur det påverkar på andra sätt eller om det är utsatt för mer slitage det kan jag inte uttala mig om. Det sparar lite plats och det är värt mycket för mig :D

Okej jag får kolla närmare. Det är nog inga raka propeller-vingar vad jag kan minnas. Ska se om jag kan knäppa lite fler bilder. Ska först kolla efter någon märkning av rotationsriktning (y)

R
Den märkningen satt nog på fläktkåpan till motorn ,men bara starta upp känna hur det blåser
vända rotationen ( flytta två tampar på plinten egalt vilka ) och prova igen

Jag har inte hittat något om rotationen på sugen men jag har testkört idag och den snurrade som på bilden. Den sög på rätt bra så det torde vara rätt riktning. Med tanke på propellerbladens böjning borde det vara rätt håll va? :) (De tvärgående strecken visar ”böjningen” på bladen)

• En dammsugarmotor med märkta pilar som visar propellerbladens böjningsriktning och rotation.
    Skapa konto
R
Den suger från utterdel och blåser ut i mitten under , är det spånsäcken som syns nertill .
Ta en bild lite längre i från så det syns var sugröret går in plus hela maskinen

Med den vinkel och böjning du ritat på bladen skulle jag gissa att den snurrar åt fel håll. Men det syns inte på bilden vilken väg spånet och luften går. Och spånsugar är inte min starka sida. Prova att vända håll och se om det blir bättre eller sämre.

• Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Precis spånsäckem är där under. Och rören som ni ser på höger och vänster sida är sugstosar som går ut på sidan av maskinen. Kan ta fler bilder om en stund. Saxar en bild från Google så länge (y)

• Spånsugsanläggning i verkstad med spånsäck och sugrörssystem på hjul.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.