22 403 läst ·
111 svar
22k läst
111 svar
3.5h tvätta kläder i maskin
Det om allt annat i USA - om något blir förstört, eller någon tar skada, så väntar stora skadestånd. Jag undrade varför det inte skulle gå att tvätta jeansen i 40 grader, vanligt här hemma vill jag påstå (inte 60, de kan krympa) och fick svar att de blir förstörda då. Fortsatte tvätta de flesta av mina kläder i 40 grader under de år jag bodde i USA, inget blev förstört.Farstatjej90 skrev:
Jag upplevde att det blev helt rent kallt så bara slöseri att värma då.Maria T skrev:
Det om allt annat i USA - om något blir förstört, eller någon tar skada, så väntar stora skadestånd. Jag undrade varför det inte skulle gå att tvätta jeansen i 40 grader, vanligt här hemma vill jag påstå (inte 60, de kan krympa) och fick svar att de blir förstörda då. Fortsatte tvätta de flesta av mina kläder i 40 grader under de år jag bodde i USA, inget blev förstört.
Kompenserar du med starkare kemikalier och för behandling av tex feta fläckar så fungerar det väl drägligt.Farstatjej90 skrev:
I södra Europa tvättar man kallare med starkare tvättmedel.
Men att tvätta I varmt vatten är mycket effektivare och sannolikt miljövänligare.
Få skulle få för sig att tvätta bilen i kallvatten.Farstatjej90 skrev:
Värme gör vattnet "våtare" och förbättrar tvätteffekten avsevärt. Ren fysik.
Ja Sverige är nog bättre på det mesta jämfört med usa och andra länder men vi är ju likt många länder långt ifrån perfekta...
Fattar inte vad du menar. Har du varit i USA?Huddingebo skrev:
Jag förstår inte helt din ståndpunkt. Menar du att varmt vatten i stort sett är onödigt för att tvätta kläder?Farstatjej90 skrev:
Det tror jag man kan säga är generellt fel. Sedan mycket gamla tider har man använt varmt/hett vatten när man tvättat kläder och sängkläder. Det hade man knappast gjort om det varit onödigt med tanke besvären med hett vatten och uppvärmningskostnaden.
I modern tid har nästan alla tvättmaskiner (i västerländet åtminståne) varit konstruerade för tvätt med varmt eller hett vatten. Idag med krav på låg energianvändning, t ex inom EU, har det aldrig (vad jag sett) funnits krav eller ens rekommendation att tvätta i kallt vatten. Vilket ju hade varit självklart om det var en rimlig möjlighet. Har f ö aldrig sett en tvättmaskin som inte haft program för 40°, 60° och 90°/95°.
Hobbyelektriker
· E
· 15 397 inlägg
Notera även att USA inte anger tvätttemperatur i siffror utan som "cold", "warm" och "hot" där cold är runt 30, warm 40 och hot 60 Celsiusgrader. Intresserade kan få räkna om till Fahrenheit.Maria T skrev:
Det om allt annat i USA - om något blir förstört, eller någon tar skada, så väntar stora skadestånd. Jag undrade varför det inte skulle gå att tvätta jeansen i 40 grader, vanligt här hemma vill jag påstå (inte 60, de kan krympa) och fick svar att de blir förstörda då. Fortsatte tvätta de flesta av mina kläder i 40 grader under de år jag bodde i USA, inget blev förstört.
Inte riktigt- marskineena har ingen uppvärmning. Cold använder bara kallvatten, hot varmvatten och warm hälften av varje. Så temperaturen beror helt på vad en har för trmperatur på sitt varm- och kallvatten.Fotografen skrev:
Jag var också förbannad på min tvättmaskin, Elektrolux,som tog 2,58 tim på sig för att tvätta. TILLS jag upptäckte knappen som gör att du kan välja tid. Alltifrån 2,58 tim till 55 min på samma program. Finns även en egen inställning med 14 min om det bara behöver sköljas upp. Kolla om det finns en tidväljarknapp, är mitt råd!
Har funnits liknande på alla maskiner jag har använt. Olika program med olika längder.T Tomten11 skrev:Jag var också förbannad på min tvättmaskin, Elektrolux,som tog 2,58 tim på sig för att tvätta. TILLS jag upptäckte knappen som gör att du kan välja tid. Alltifrån 2,58 tim till 55 min på samma program. Finns även en egen inställning med 14 min om det bara behöver sköljas upp. Kolla om det finns en tidväljarknapp, är mitt råd!
ECO programmen som drar minst energi är ofta de längsta.
Har man bråttom drar det bara lite mer ström.