22 413 läst ·
111 svar
22k läst
111 svar
3.5h tvätta kläder i maskin
Nu heter det ju tvättmaskin och inte bakteriedödarmaskin...
Klart mycket inte dör i 40 grader men det mesta åker väl ut med tvättvattnet...
de få bakterier som lyckas hänga kvar får jag leva med och hoppas att de försvinner i nästa tvätt... (fast då är väl det några andra som hänger kvar).
/ATW
Klart mycket inte dör i 40 grader men det mesta åker väl ut med tvättvattnet...
de få bakterier som lyckas hänga kvar får jag leva med och hoppas att de försvinner i nästa tvätt... (fast då är väl det några andra som hänger kvar).
/ATW
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
Denna maskin är några få år. Försök igen.Huddingebo skrev:
Har du ens läst mitt inlägg om hygienprogrammet? På min Siemens gör det stor skillnad, både i värmefasens längd, mängden vatten och sköljningar. Den beter sig kort sagt som maskiner gjorde förr, dvs tvätten blir väldigt ren på ~2 timmar.
Precis, det är huvudmekanismen, bortspolning. Plus att bakterier dör vid torkning av kläderna. Bakteriesporer är ett helsike att ta av daga.A ArneTW skrev:
Särskilt på syntet så stannar mikroberna kvar eftersom de binder bättre till ytan på dessa fibrer än t ex bomullsfibrer (därav rekommendationen att ha bomullsunderkläder). Det är inte en slump att syntetkläderna så snabbt luktar svett när man använder dem efter en vanlig lågtemperatur tvätt jämfört med bomullskläderna. De är förympade med bakterier.
bakterier är nyttiga men lukten från deras avföring...A ArneTW skrev:
Läste du ens vad jag skrev?MultiMan skrev:
Knappast
I USA tvättas allt kallt. Kanske fler länder, vet inte.L Liljeros skrev:Jag kör ett 90 graders nån gång i månaden med tom maskin för att göra rent den med en skvätt maskindisk
Men frågan kvarstår, vilka bakterier är det i kläder (underkläder) som vi behöver tvätta bort som lever och frodas i 40 grader men dör i 60 grader och som när den lever kvar i en torr bomullsfiber kan skada oss.
Hudavlagringar, avträden och annat smuts man vill få bort från textiler försvinner med moderna tvättmedel i 40 grader
Vi köpte en LG för två år sedan och den tar runt 90 min för vanliga bomullsprogrammet. Väldigt skönt jämfört med andra som tar 3-4 timmar.
Vad jag vet finns det två varianter på tvättmaskiner i USA, de med elvärmeelement och de utan, och då är de kopplade till både varmt och kallt vatten.