Nu heter det ju tvättmaskin och inte bakteriedödarmaskin...

Klart mycket inte dör i 40 grader men det mesta åker väl ut med tvättvattnet...

de få bakterier som lyckas hänga kvar får jag leva med och hoppas att de försvinner i nästa tvätt... (fast då är väl det några andra som hänger kvar).

/ATW

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men, om det luktar mycket sköljmedel är det ju rent?!
Och kliar så skönt på kroppen...

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
MultiMan
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det gäller i princip alla nyare maskiner, dessutom är de uppe i den högsta inställda temperaturen bara i en del av programmet, om man inte kör speciela desinfektionsprogram.
Äldre maskiner är säkert bättre.
Denna maskin är några få år. Försök igen.

Har du ens läst mitt inlägg om hygienprogrammet? På min Siemens gör det stor skillnad, både i värmefasens längd, mängden vatten och sköljningar. Den beter sig kort sagt som maskiner gjorde förr, dvs tvätten blir väldigt ren på ~2 timmar.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:

de få bakterier som lyckas hänga kvar får jag leva med och hoppas att de försvinner i nästa tvätt... (fast då är väl det några andra som hänger kvar).

/ATW
Precis, det är huvudmekanismen, bortspolning. Plus att bakterier dör vid torkning av kläderna. Bakteriesporer är ett helsike att ta av daga.

Särskilt på syntet så stannar mikroberna kvar eftersom de binder bättre till ytan på dessa fibrer än t ex bomullsfibrer (därav rekommendationen att ha bomullsunderkläder). Det är inte en slump att syntetkläderna så snabbt luktar svett när man använder dem efter en vanlig lågtemperatur tvätt jämfört med bomullskläderna. De är förympade med bakterier.

P
A ArneTW skrev:

/ATW
bakterier är nyttiga men lukten från deras avföring...

BirgitS
electroluxaren skrev:
bakterier är nyttiga men lukten från deras avföring...
Vissa bakterier är nyttiga medan andra är farliga. De har ingen avföring.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Vissa bakterier är nyttiga medan andra är farliga. De har ingen avföring.
i denna tråden behöver man inte fara med sanning alla hittar på efter eget oomdöme

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Denna maskin är några få år. Försök igen.

Har du ens läst mitt inlägg om hygienprogrammet? På min Siemens gör det stor skillnad, både i värmefasens längd, mängden vatten och sköljningar. Den beter sig kort sagt som maskiner gjorde förr, dvs tvätten blir väldigt ren på ~2 timmar.
Läste du ens vad jag skrev?
Knappast

Farstatjej90
L Liljeros skrev:
Jag kör ett 90 graders nån gång i månaden med tom maskin för att göra rent den med en skvätt maskindisk

Men frågan kvarstår, vilka bakterier är det i kläder (underkläder) som vi behöver tvätta bort som lever och frodas i 40 grader men dör i 60 grader och som när den lever kvar i en torr bomullsfiber kan skada oss.

Hudavlagringar, avträden och annat smuts man vill få bort från textiler försvinner med moderna tvättmedel i 40 grader
I USA tvättas allt kallt. Kanske fler länder, vet inte.

P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
I USA tvättas allt kallt. Kanske fler länder, vet inte.
det är bra att köra med 90C då och då med maskindiskmedel

kallt försöker ju samsung få oss att göra utan dtörre lycka

Vi köpte en LG för två år sedan och den tar runt 90 min för vanliga bomullsprogrammet. Väldigt skönt jämfört med andra som tar 3-4 timmar.

Farstatjej90
electroluxaren skrev:
det är bra att köra med 90C då och då med maskindiskmedel

kallt försöker ju samsung få oss att göra utan dtörre lycka
Tror de har annan typ av tvättmedel. Men jag tror inte den maskinen vi hade kunde köra varmt.

Vad jag vet finns det två varianter på tvättmaskiner i USA, de med elvärmeelement och de utan, och då är de kopplade till både varmt och kallt vatten.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P
Fotografen Fotografen skrev:
Vad jag vet finns det två varianter på tvättmaskiner i USA, de med elvärmeelement och de utan, och då är de kopplade till både varmt och kallt vatten.
eller gas

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det finns också toppmatade maskiner, väldigt ojämn mekanisk bearbetning.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.