22 403 läst ·
111 svar
22k läst
111 svar
3.5h tvätta kläder i maskin
fulla maskiner garanterar inte att all tvätt blir tvättadZ zetamamman skrev:För att tvätta har vi bara 4 variabler: tid, temperatur, mekanisk bearbetning och kemikalier (vatten och tvättmedel). Konsumentmaskiner säljs på sin energimärkning. Det som drar mest energi är uppvärmning av vatten. För att spara energi används inte mer vatten än absolut nödvändigt och lägre temperaturer, tex är vattnet i ett typiskt 60-gradersprogram inte värmt till mer än 42-52 grader. Det enda som återstår är att förlänga tiden, då överdosering av tvättmedel inte ger ett bättre tvättresultat (och behöver mer sköljvatten).
Så, som många skrivit, är det inte ett holistiskt miljöperspektiv att maskinen tuggar på kläderna i 4h, utan endast energiklass på maskinen.
40-gradersprogram är i regel 40 grader, vilket behövs för att få bort vårt hudfett.
Andra fetter, från tex matlagning kräver högre temperaturer.
flera moderna maskiner har hygienprogram som garanterar en viss temperatur under en viss tid, fråga tillverkaren vad de garanterar, det går tex att desinficera, avaktivera vanliga virus som covid och noro (vinterkräksjukan).
För att kunna säljas i EU behöver konsumentmaskiner uppnå ett visst tvättresultat som testas enligt standard med hårt smutsade testlappar. Vi tvättar ofta rätt rena kläder, så snabbprogram är ofta tillräckligt.
Kan vara bra att veta att det inte finns någon standard för sköljresultat, så om en har känslig hud är det bra att lägga till en extra sköljning.
För att spara vatten och energi är det bästa att tvätta fulla maskiner.
enkelt för vem som helst att kolla detta
-om tvätten är ljumen varm efter alla sköljningar så är den varken tvättad eller sköljd
Lägg av. Du är som vanligt ute och cyklar långt ute i spenaten.BirgitS skrev:
De flesta bakterier dör av tvättmedlet. Det är ju därför som det går bra att diska för hand vid knappt 40 grader med diskmedel och sen äta från tallrikarna utan att bli sjuk.
Om du tycker att din tvätt blir solkig efter 40 graders tvätt så har det inget att göra med bakterier.
Om du tycker att din tvätt luktar unket efter 40 graders tvätt så har det inget att göra med bakterier.
Om du tycker att det upphör efter 60 graders tvätt så är det inte för att fler bakterier dör utan för att den högre temperaturen får bomullsfibrer att släppa ifrån sig partiklar som har fastnat på dem, att luktmolekyler bryts ner och annat liknande.
FWIW, jag köpte specifikt en LG tvättmaskin då den var den enda i ett test av olika tvättmaskiner som höll inställd temperatur. Dvs kör jag 60° så håller den 60° under tvätten. Detta till skillnad från de andra tvättmaskinerna som kom upp i 60° grader bara en kort stund om ens det. Gällde alla temperaturer.
Kör alltid 60° grader för mina bomullskläder och andra bomullstextilier och linne. (Kör jag i 40° kan jag ibland känna kvararande svettlukt och liknande.) Undantag lätt smutsade jeans och liknande. Kör någon enstaka gång gulnade sängkläder och kökshanddukar i 95°, ibland med tillägg av klorin.
Kör alltid 60° grader för mina bomullskläder och andra bomullstextilier och linne. (Kör jag i 40° kan jag ibland känna kvararande svettlukt och liknande.) Undantag lätt smutsade jeans och liknande. Kör någon enstaka gång gulnade sängkläder och kökshanddukar i 95°, ibland med tillägg av klorin.
Om du väljer ett program med varmt vatten och den är ljummen när du tar ut den efter sköljning säger det inte automatiskt någonting om tvättresultatet, däremot om sköljningen. Som jag nämnde finns det inget krav på sköljresultat så där går det att spara mycket vatten.electroluxaren skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Det beror väl på. Virus gillar inte tvål, bakterier gillar inte sprit, i väldigt grova drag. Hög temperatur hjälper. Numera är det tyvärr rätt vanligt att mögelsporer trivs i tvättmaskiner. Troligen pga mindre vatten, lägre temperaturer och miljövänligare tvättmedel antar jag.N nezze skrev:
Maskinerna håller bara temperaturen uppe mot inställd temperatur en kortare tid. Om de ens uppnår temperaturen.K kimmens skrev:Intressant att värma vatten på 4h drar mindre energi. Det strider mot fysiska lagar.
Tror inte själv på det tror att det är för att lura deras räkne system genom att dra ut på tiden pga av deras räknesätt är på 2h (eller liknande kanske 3h )
förbrukning genom att gå över tiden så lurar man system om miljö klassificeringen.
De förlitar sig mer på mekanisk bearbetning under lång tid i ljummet vatten.
De här så kallat snåla maskinerna har blivit en plåga. Tre timmar för att tvätta och tre timmar för att torka i tumlaren. Det spelar ju ingen roll om man hittar ett snabbprogram på tvättmaskinen. Tre timmar för en diskmaskin också (eller 2 timmar och 52 minuter om man skall vara petig)... Det är inte så lätt att ha en effektiv dag med mycket tvätt, eller mycket disk efter ett kalas eller middag.
En tvättmaskinsreparatör sa till mig att tiden ligger med som en faktor i miljömärkningen, så för att få de högsta klasserna (typ AAA) så måste de ta lång tid…
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 848 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 848 inlägg
Som sagt, det beror på maskin och program. Programmet jag kör i normalfallet värmer under betydligt längre tid än standardprogrammet. Redan skrivit om det tidigare i tråden.Huddingebo skrev:
Grundprincipen för tvätt (och disk) är att antingen låter man kemikalier, vatten och tid göra jobbet eller så är det värme och mekanisk bearbetning som gör rent. Sedan kan dessa kombineras i olika varianter. Lite vatten, låg temp = lång tid, låg energiförbrukning. Mer vatten, högre värme/mer mekanisk bearbetning = snabbare, högre energiförbrukning.
jo det säger att all tvätt inte blir genomspolad med vatten och i synnerhet inte under tvättfasen då det betydligt mindre av den varan i maskinen.Z zetamamman skrev:
Det gäller i princip alla nyare maskiner, dessutom är de uppe i den högsta inställda temperaturen bara i en del av programmet, om man inte kör speciela desinfektionsprogram.MultiMan skrev:
Äldre maskiner är säkert bättre.