Hej!

Ville bara säg att efter jag gjort research på alla möjliga hällar med inbyggda fläktar under lång tid under det nya kökets process så köpte vi till slut en Bora Pure. Den låg långt över vårt tänkta budget och hade turen att få köpa ett visningsex från en lokal leverantör för halva priset som då var 22.000:-

Vi har varianten med kolfilter och jag har varit skeptiskt hela tiden till en sådan lösning, men denna hällen är precis vad man förväntar sig, ingen lukt i köket förutom vid matlagning som i alla kök oavsett fläkt, bra tryck i fläkten och vid kokning av vatten i hög kastrull så lägger vi locket halv på för att styra ångan mot fläkten så man inte behöver ha fläkten på maxläget, kolfilter + fettfilter gör sitt jobb, enkel att rengöra och byta filter. Den är helt enkelt grym! Sen är ju ord. Pris rätt saftigt så vi var glada över att få en till detta priset.

Vi har inte byggt vidare så luften går ner mot golv och ut, det är helt öppet blås på baksidan rakt mot baksidan på IKEA stomme i tunn masonit, kände på den flera gånger under lång tid efter vi började använda den och den har varit helt torr och kladdfri sen dag 1. Inget kommer ut och påverkar köksön.

Den varma luften sprids ut i hela köksöns lådor, inga konstigheter eller lukt i t.ex kökshanddukar, blir snarare trevlig värmeåtervinning ut i köket.

Det enda negativa är kostnaden för nytt kolfilter, har följt Boras intervall och svensk ÅF tar ca 1600:- och man får byta ca 1 gång per år.

Har dock köpt direkt av Bora o Tyskland för ca 800:-

Har inte vågat köpa från t.ex Amazon då jag inte litar på att det blir lika bra som originalet.

Slutsats, har man råd så köp en Bora! Har bekanta som har Electrolux, Siemens m.m men ingen har samma upplevelse som vi haft.

Ville skriva detta så fler som söker information får ett svar från en som kört denna typen av lösning i snart 4 år. Jag fann knappt någon info när jag själv stod inför valet.

Hade konstigt nog ingen bättre bild under tiden vi höll på, men så blev det iaf 😊

Köksö med integrerad kokplatta och inbyggd fläktmodell Bora Pure, vit kalkstensskiva och svarta skåp med rostfria handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Daniel

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.