• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
LSS behövs nog inte för vanliga samtal.
Nä, däremot ett 2G/3G-nät om inte telefonen stödjer VoLTE.
Men LSS gör det möjligt att ändå ringa nödsamtal (via nödroaming till Telias nät) trots att telefonen inte längre har något hemma-2G/3G-nät.

ClasseClas
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du menar den som lyckades köpa en GSM lur för några veckor sedan eller vem pratar vi om här? Har folk lyckats köpa nya lurar för 4/5g som inte fungerar?
Enligt ett inslag på Rapport eller Aktuellt häromkvällen är det så. Jag har inte synat detaljerna.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Enligt ett inslag på Rapport eller Aktuellt häromkvällen är det så. Jag har inte synat detaljerna.
Det var ett par på tv igår dom hade en Huawei p30,om jag förstod det rätt så har den 4g men stödjer inte voice over lte.

I
A A-Man_08 skrev:
Det var ett par på tv igår dom hade en Huawei p30,om jag förstod det rätt så har den 4g men stödjer inte voice over lte.
Samma med min Moto.

I
MathiasS MathiasS skrev:
Det kanske finns flera diskussioner runt detta men den jag tänkte på var just kopplad till att vissa mobiler inte stödjer nödroaming och att operatörerna med sådana kunder då inte uppfyller sina åtaganden.

För egen del tycker jag det är lite väl mycket daltande med kunderna, det går ju att köpa en ”modern” mobil för under tusingen idag och har man inte köpt ny lur på 20 år kanske det inte är en helt orimlig investering om man vill kunna fortsätta ringa.
Du behöver inte överdriva så våldsamt för det blir tyvärr bara patetiskt, min mobil är en fullt fungerande mobil som jag visserligen har haft i flera år men att du tycker att folk som mej ska tvingas att köpa nya mobiler är inte speciellt smart.

A A-Man_08 skrev:
Är det verkligen möjligt? p30 finns ju att köpa även idag från elgiganten.

I Incinerator skrev:
Du behöver inte överdriva så våldsamt för det blir tyvärr bara patetiskt, min mobil är en fullt fungerande mobil som jag visserligen har haft i flera år men att du tycker att folk som mej ska tvingas att köpa nya mobiler är inte speciellt smart.
Jag kan hålla med att en telefon som har 4g borde kunna gå och ringa med på det nätet.
Men det kommer bli samma skriverier om det stängs om 5 år då det kommer säljas äldre telefoner som inte kommer gå att använda så länge gamla nätet är aktivt.

Man kan inte hålla liv i gammal teknik hur länge som helst någon gång måste det gå end of life.

I
A A-Man_08 skrev:
Jag kan hålla med att en telefon som har 4g borde kunna gå och ringa med på det nätet.
Men det kommer bli samma skriverier om det stängs om 5 år då det kommer säljas äldre telefoner som inte kommer gå att använda så länge gamla nätet är aktivt.

Man kan inte hålla liv i gammal teknik hur länge som helst någon gång måste det gå end of life.
Min operatör förlorar en kund och en annan operatör får en ny kund.

I Incinerator skrev:
Alla operatörer stänger väl ned 2g/3g?

A A-Man_08 skrev:
Alla operatörer stänger väl ned 2g/3g?
Telia behåller väl lite längre än övriga, eller?

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Telia behåller väl lite längre än övriga, eller?
Telia behåller 2G-nätet två år extra. Löser det problemet med larmnumret?

useless useless skrev:
Löser det problemet med larmnumret?
Nej men det besvarar den fråga @A-Man_08 ställde. Tråden handlar inte enbart om problematik kring larmnumret.

I Incinerator skrev:
Köp en ny och sälj den gamla på tradera, som ett bidrag till den nya.

• Haha
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.