15 198 läst ·
379 svar
15k läst
379 svar
2G/3G stängs ner 2025
Sarah köpte en 4G-telefon (efter att hon fått veta att 2-/3G ska stängas ner) som kommer att blockeras.MathiasS skrev:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/2g--och-3g-naten-stangs-ned-sarah-drabbas-for-javligt/
Karin också,useless skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-slacks-2g-och-3g-naten-tiotusentals-mobiltelefoner-blockeras
Frågan är vad det är för telefoner de köpt. Karin tycks ha köpt en ny knapptelefon. Frågan är hur nytillverkad den är?
Du behöver inte överdriva så våldsamt för det blir tyvärr bara patetiskt, min mobil är en fullt fungerande mobil som jag visserligen har haft i flera år men att du tycker att folk som mej ska tvingas att köpa nya mobiler är inte speciellt smart.MathiasS skrev:
Det kanske finns flera diskussioner runt detta men den jag tänkte på var just kopplad till att vissa mobiler inte stödjer nödroaming och att operatörerna med sådana kunder då inte uppfyller sina åtaganden.
För egen del tycker jag det är lite väl mycket daltande med kunderna, det går ju att köpa en ”modern” mobil för under tusingen idag och har man inte köpt ny lur på 20 år kanske det inte är en helt orimlig investering om man vill kunna fortsätta ringa.
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Jag kan hålla med att en telefon som har 4g borde kunna gå och ringa med på det nätet.I Incinerator skrev:
Men det kommer bli samma skriverier om det stängs om 5 år då det kommer säljas äldre telefoner som inte kommer gå att använda så länge gamla nätet är aktivt.
Man kan inte hålla liv i gammal teknik hur länge som helst någon gång måste det gå end of life.
Min operatör förlorar en kund och en annan operatör får en ny kund.A A-Man_08 skrev:Jag kan hålla med att en telefon som har 4g borde kunna gå och ringa med på det nätet.
Men det kommer bli samma skriverier om det stängs om 5 år då det kommer säljas äldre telefoner som inte kommer gå att använda så länge gamla nätet är aktivt.
Man kan inte hålla liv i gammal teknik hur länge som helst någon gång måste det gå end of life.